מכונה מולקולארית לייצור חלבונים המעורבים בהרג תאי חיידקים

מאת האוניברסיטה העברית

חוקרים מהאוניברסיטה העברית ומאוניברסיטת וינה חשפו מנגנון של בניית חלבונים הנגרם על ידי תנאי לחץ, ומעורב בהריגת תאי חיידקים. הגילוי עשוי לסלול את הדרך לפיתוח אנטיביוטיקה חדשנית שתסייע להתגבר על בעיות בריאות בקרב הציבור.

עבודת המחקר, שנעשתה בהובלת פרופ' חנה אנגלברג-קולקה מהמכון למחקר רפואי ישראל-קנדה (IMRIC) ובית הספר לרפואה של האוניברסיטה העברית, בשיתוף תלמידיה והמעבדה של פרופ' איזבלה מול מאוניברסיטת וינה, פותחת פרק חדש בהבנת בניית חלבונים תחת תנאי לחץ – התנאים בהם נמצאים לרוב תאי חיידקים, בקרב בני אדם ובטבע בכלל.

בחמישים השנים האחרונות המנגנון הביולוגי האחראי לבניית חלבונים נחקר באופן תדיר, בעיקר בחיידקי האשרכיה קולי (E-Coli) השוכנים דרך קבע במעיים. המנגנון פועל דרך הריבוזומים, שנמצאים במספר רב בכל תא חי, ומתרגמים לחלבונים את המידע הגנטי המועבר על ידי RNA שליח מן הגנום לריבוזום.

מחקרן של פרופ' אנגלברג-קולקה ושל פרופ' מול, שפורסם לאחרונה בכתב העת Cell, מציג פריצת דרך בתחום. הוא מראה, לראשונה, שתחת מצבי לחץ, כגון רעב וקבלת אנטיביוטיקה, מוגברת היצירה של חלבון רעלני של החיידק, שגורם לשינוי במערכת המייצרת את חלבוני החיידק. חלבון רעלני זה חותך חלקים של הריבוזום וה-RNA השליח, ועל ידי כך מונע את האינטראקציה הרגילה של מרכיבים אלה.

כתוצאה מכך, נוצר מנגנון תחליפי הכולל תת-קבוצה של ריבוזומים הנקראת "ריבוזומי לחץ", המעורבים בבנייה הסלקטיבית של חלבונים, שחלקם גורמים למותו של החיידק.

לדברי פרופ' אנגלברג-קולקה, "מבחינה מעשית, גילוי המנגנון הזה יכול להציע דרך חדשה לפיתוח אנטיביוטיקה חדשה ומשופרת שתנצל בצורה אפקטיבית את המנגנון על מנת להכניע חיידקים בצורה יותר אפקטיבית".

דף הבית >> מבזקי דף >> בריאות ורפואה >> מכונה מולקולארית לייצור חלבונים המעורבים בהרג תאי חיידקים