עובדות על עודף משקל



עובדות על עודף משקל

 

1. זה באמת הגנטיקה.

כאשר המדענים גילו לראשונה את הגן האחראי על נטייה להשמנה ולסוכרת מסוג 2, הם קראו לו - "גן ההשמנה" (FTO). מי שיורש את הגן הזה, סובל מעודף משקל בדרך כלל. למי שיורש עותק כפול של הגן, משני ההורים – יש לו 40% סיכוי לפתח סוכרת, ו- 60% סיכוי להשמנת יתר.
בסביבות 16% מהאוכלוסייה הם בעלי "סט כפול" של הגן להשמנה, ולחצי מאיתנו יש גן יחיד.

אבל נכון להיום, המדענים מאמינים שיש הרבה יותר גנים המשפיעים על המשקל - מעל 100.
הם פחות משפעים על המשקל,מאשר גן ההשמנה הראשי FTO, אבל בכל זאת מוסיפים קילו פה ושם.
אבל "נטייה" – זה לא גזר דין. פעילות גופנית סדירה ותזונה בריאה מפחיתים את הסיכון להשמנת יתר אפילו אצל אנשים בעלי נטייה גנטית.


2. יש אנשים, שיש להם פשוט יותר תאי שומן.

ולפעמים ההבדל בין מספר התאים - הוא עצום. לחלק מהאנשים יכולים להיות פי 2 יותר תאי שומן מאשר לאחרים. וגם אם אתם מאבדים משקל – כמות תאי השומן תישאר זהה. תאים ריקים ורעבים, פשוט יחכו "בתקווה" שיום אחד הם שוב יוכלו להתמלא בשומן. וכאילו שזה לא מספיק – בנוסף אצל אנשים בעלי משקל עודף, תאי השומן מסוגלים לצבור יותר שומן!

מאיפה באים כל תאי השומן האלה אל הגוף שלנו?
הם נוצרים במהלך הילדות, ולקראת הבגרות הם כבר מפסיקים להיווצר. אצל אנשים עם עודף תאי השומן, הם מתחילים להיווצר מוקדם (החל מגיל שנתיים) וכן, ככל הנראה  מיוצרים בקצב מהיר יותר מאשר אצל ברי המזל - בעלי כמות קטנה של תאי השומן. ואף על פי שאתם לא יכולים לשלוט במספר תאי השומן, אתם יכולים לא להלעיט אותם.
הרי מה שחשוב זה לא כמות תאי השומן, אלא הגודל והיכולת שלהם לאגור שומן.


3. ההריון של אימא שלכם מראש חרץ את גורלכם.

לא רק עישון או אלכוהול משפיעים לרעה על התפתחות העובר. מזונות מתוקים ושומניים מתחילים לפגוע בכם עוד לפני שנולדתם. אצל הנשים בהריון שסובלות מעודף משקל ואוהבות את המאכלים המתוקים והשומניים, העובר מקבל יותר גלוקוז ויותר חומצות שומן חופשיות, לעומת נשים שבמשקל נורמלי. לעודף הזה יש השפעה שלילית על המטבוליזם ועל המערכת ההורמונלית של הילד.


4. ניתן לשנות את חילוף החומרים שלכם.

מטבוליזם קובע, עד כמה קשה או קל לכם לשרוף את עודף הקלוריות והשומן. אבל חילוף חומרים איטי עדיין יכול להיות מזורז. הדרך הקלה ביותר כדי להאיץ את חילוף החומרים זה פעילות גופנית סדירה, ובעיקר אימון משקולות. השרירים שורפים יותר קלוריות מאשר מסת השומן. בנוסף, אחרי אימון חילוף החומרים נשאר מואץ במשך כמה שעות.
וכדי לא להאט את חילוף החומרים שלכם, אל תרעבו יותר מ- 4 שעות.


5. מתח מוסיף לכם קילוגרמים.

מתח - זה הדרך הטובה ביותר למצוא את עצמכם עם חתיכת שוקולד בפה. נסיבות מלחיצות (נזיפה מהבוס, ריב עם חמותכם, ציון גרוע של הילד) גורמות לכם לרצות לצרוך מזון עשיר בפחמימות, אשר יכול להרגיע את העצבים שלכם. אם אתם נכנעים למנגנון הזה על בסיס קבוע, הוא מתחיל לעבוד גם בכיוון ההפוך – מחסור בשוקולד האהוב יוביל לשחרור של הורמוני הלחץ.


6. תשנו יותר שעות – תרזו יותר מהר.

אם אתם ישנים פחות מ 7-8 שעות ביום, ורוצים לרדת במשקל – אל תמהרו לעשות דיאטה או לרוץ לחדר הכושר. עדיף לשכב לישון. חוסר שינה גורם לעלייה במשקל ולתחושת רעב. הסיבה לכך היא שחוסר בשעות שינה – נובע מאותו הלחץ, אשר מפר את האיזון ההורמונלי, וגורם לגוף לייצר פחות לפטין (הורמון האחראי על שובע) ויותר גרלין (ההורמון האחראי על תחושת הרעב). כתוצאה מכך, האנשים חשים רעב כל הזמן, ללא סיבה מוצדקת.


7. נגיף גורם להשמנה.

מתברר שאדנו וירוסים, אשר גורמים לזיהומים בדרכי הנשימה העליונות, יכולים לגרום להשמנה. על פי המחקרים האחרונים, אדנו וירוסים יכולים להגדיל את מספר תאי השומן בגוף, וגם להגדיל את כמות השומן שהם מכילים. נמצא שאצל אנשים עם השמנת יתר, יש כמות גדולה יותר של נוגדנים לאדנו וירוס 36 (סוג של אדנו וירוס) מאשר אצל בעלי משקל תקין.
אז אולי בקרוב ימציאו חיסון נגד נגיף ההשמנה. זה נשמע פנטסטי מדי? אבל לפני כמה שנים נשמע פנטסטי גם חיסון נגד סרטן צוואר הרחם, ועכשיו זה מציאות מוחלטת.


8. שוקולד ממכר.

אצל חובבי השוקולד, כאשר הם רואים את האוכל הנחשק – מתעוררים אותם איזורים במוח כמו אצל האלכוהוליסטים כאשר הם רואים בקבוק של משקה חריף. וזה עשוי להיות לא רק שוקולד, אלא כל מזון אהוב אחר: צ'יפס, קולה או גלידה.
זה יכול להיות קשור לדופאמין - הורמון אשר מקשר את המוטיבציה עם הנאה. אצל בעלי עודף משקל, יש פחות רצפטורים של דופמין, לכן כדי ליהנות מהמוצר האהוב, הם צריכים לאכול ממנו יותר.
התנהגות של "אוהדי האוכל" יותר מדי דומה לעתים קרובות להתנהגות של נרקומנים: מופיע רצון עז לאכול את האוכל האהוב וחוסר יכולת להימנע ממנו, אפילו לזמן קצר. הם מרגישים הקלה ושביעות רצון בתהליך הצריכה, ואשמה לאחר מכן, שבאה יחד עם רצון להסתיר את התלות שלהם.
מחקרים שנעשו לאחרונה גילו את הדמיון בתהליכים כימיים המתרחשים במוח של נרקומנים "ואוהבי האוכל". העובדה משכה את תשומת הלב של ארגון הבריאות העולמי.
לכן, הבעיה היא לא רק חוסר משמעת אצל ה- "זללנים", כפי שמקובל לחשוב.


9. דלקות אוזניים יכולות להשפיע על תחושת הטעם שלכם.

מי שסבל בילדות מדלקות אוזניים תכופות, נוטים להיות בעלי רגישות נמוכה יותר של רצפטורים של טעם, כי בגלל הזיהומים נפגע עצב מסוים שעובר דרך האוזן התיכונה.
לאנשים כאלה קשה להרגיש את הניואנסים בין הטעמים והם תמיד רוצים לגוון את התפריט שלהם. וכדי לספק את "השן המתוקה", כפי שאומרים האמריקאים, הם צריכים לאכול יותר ממתקים.
כתוצאה מכך, למי שבילדות היו הרבה דלקות אוזניים, יש סיכוי גבוה פי 2 להשמנת יתר.
לכן הפתרון – זה להיות מודעים לחולשות שלכם, לשלוט בעצמכם, לנסות לאכול לאט וליהנות מכל ביס, להחליף מזונות שומניים ומתוקים למוצרים עם פחות קלוריות. כך, הפירות יכולים להחליף את הסוכריות, ושמן זית – את החמאה.


10. נוגדי החמצון פועלים גם כ-"נוגדי השומנים".

את הרדיקלים החופשיים היום מאשימים לא רק בזה שהם מובילים להזדקנות מוקדמת, אלא גם בזה שהם תורמים להשמנה. נוגדי חמצון, כמו ויטמין C נלחמים ברדיקלים החופשיים, מעכבים את ההזדקנות וההשמנה, ועוזרים לשרוף שומן מהר יותר.
הדרך הטובה ביותר להגדיל את כמות נוגדי החמצון בגוף  - זה לוותר על מזון מהיר ולהגדיל את צריכת הפירות והירקות.

 

 



( לא ידוע מקור הכתבה - נשמח לדעת )


דף הבית >> מבזקי דף >> בריאות ורפואה >> עובדות על עודף משקל