5 יכולות מדהימות של הכלבים


5 יכולות מדהימות של הכלבים

יכולות מדהימות של חברו הטוב של האדם

בעלי כלבים רבים, טוענים שהכלבים שלהם מסוגלים לבצע פקודות שונות, כאילו הם מסוגלים לקרוא את מחשבותיהם של בעליהם.
למרות שלא הוכח שהכלבים מסוגלים לקרוא מחשבות באופן טלפתי, בכל זאת, יש כמה תכונות שמבדילות את הכלבים מבעלי חיים אחרים:


כלבים מסוגלים להרגיש אמפתיה

פיהוק היא תופעה הקשורה ישירות לאמפתיה. היא מתרחשת רק בין היצורים אשר מסוגלים להרגיש אמפתיה, כלומר, בני אדם ופרימטים אחרים, ורק בגדר מין אחד. אנשים מפהקים כשהם רואים איך אנשים אחרים מפהקים, השימפנזים מפהקים כשהם רואים איך שימפנזים אחרים מפהקים. אולי גם אתם פיהקתם כמה פעמים כאשר קראתם את השורות הללו.

יוצאים מכלל זה כמובן, כלבים - הם יכולים "לתפוס" את הפיהוק שלכם. החוקרים לא יודעים בדיוק למה זה קורה, כמו גם לא יודעים למה הפיהוק כל כך "מדבק" עבור אנשים, אבל הם מצביעים על כך שאנשים משתמשים בפיהוק כדי לציין עייפות. הכלבים מצאו דרכים רבות לתקשר עם אנשים, ואולי פיהוק – זו אחת מהדרכים האלה.

יתר על כן, כאשר אנו נמצאים במצב רוח רע, הכלבים מרגישים את זה ומגיבים – הם מתחילים לכשכש בזנבם, מרכינים את ראשם לצד אחד, מלקקים. זהו - סוג של נחמה. זו הסיבה שהכלבים נחשבים ל- "מטפלים" מצוינים : הם יכולים להקשיב בלי להפריע, להיות לצידכם ולא לעזוב אתכם. אז יכול להיות שהכלבים יכולים לחוש את הרגשות שלנו, אבל איך?

העובדה היא שבכל האנשים, ללא קשר להאם הם ימניים או שמאליים, הרגשות מוצגות בצדו הימני של  הפנים. כאשר אנו מסתכלים אחד על השני כדי להעריך את הסיכוי לקבל נשיקה או סתירה, למשל, אנו מתמקדים בצד הימין של הפנים. מלבד האנשים, רק שני מינים אחרים משתמשים בשיטה זו – קופי רזוס וכלבים.


הכלבים מבינים שהתפיסה החזותית שלנו היא שונה משלהם

החוקרים החליטו לבדוק את זה, ושמו כלב ואדם בצדדים מנוגדים של החדר, שבמרכזו היו שני צעצועים זהים. ואז הם סגרו את הצעצועים במחסומים מהאדם – מחסום אחד היה שקוף, והשני אטום. כאשר האדם הורה לכלב: "תביא לכאן!" ולא הצביע באופן פיזי על הצעצוע הרצוי - הכלב הביא את הצעצוע שהאדם יכל לראות – זה שהיה מאחורי המחסום השקוף. זה חזר על עצמו עד שאדם הפנה את גבו לצעצועים. אז הכלב הביא את הצעצוע המוסתר.

כלבים, שמסתמכים על ריחות בעיקר, גם בזה משתמשים לטובתם. למשל, הכלב לא יאכל את האוכל שאתם לא הרשיתם לאכול עד שאתם מסתכלים על האוכל. אבל ברגע שאתם עוצמים את עיניכם, מתרחקים או שמים משהו ביניכם ובין האוכל – הכלב שלכם יאבד כל מוסר וייקח את האוכל.


הכלבים מאמינים שאתם יודעים משהו שהם לא יודעים

הרצון של הכלב לנסות את אותו המזון שאנשים אוכלים, הוא יותר מסתם חשד שהאוכל שלכם הוא בהחלט הרבה יותר טעים ממה שנמצא בקערה שלו – הוא יבקש את מה שאתם אוכלים גם אם תאכלו מזון כלבים.

כל עוד אתם מציגים הנאה מאכילת מזון, ולא משנה מה אתם אוכלים – הכלב שלכם יתחנן לאוכל כאילו שזה חתיכת בשר. הכלבים רוצים לאכול מה שאנחנו אוכלים, רק בגלל שאנחנו אוהבים את זה, והם סומכים על דעתנו.

המדענים גילו, שאם נותנים לכלב לבחור לאכול מצלחת גדולה או קטנה של אוכל, הם יבחרו את הקטנה במקרה והאדם אכל ממנה ונהנה. אם מסיבה כלשהי אתם תראו שאתם לא מרוצים מהאוכל – סביר להניח שגם הכלב שלכם לא יתלהב ממנו.


כלבים מבינים הצבעות

נכון לעכשיו, קיימים רק שני מינים שמבינים מה זה הצבעה בכיוון מסוים - אנשים וכלבים. אפילו השימפנזים אינם מבינים זאת.

אבל הכלבים מסוגלים להבין זאת, כי ההתפתחות האבולוציונית לצד האדם לימדה אותם שני דברים חשובים: האנשים רואים את העולם אחרת, ונקודת מבט של האדם היא תמיד נכונה ואמינה. לכן, כאשר אתם מצביעים באצבע על כל דבר, הכלב יבין למה אתם מתכוונים.

הכלבים הם כל כך רגישים לאותות שלנו, שיכולים להבין את הכוונות שלנו, גם אם אנחנו לא ממש מצביעים על האובייקט. תקראו לכלב שלכם, ואז תבהו באובייקט מסוים ואל תעשו דבר – והכלב שלכם ישר יידע מה אתם חושבים על האובייקט המסוים הזה.

תהיו זהירים עם היכולת הזו שלכם – כי אם בפעם הבאה שתצאו עם הכלב לטיול ותבהו בפקח שנותן דוח – תאותתו לכלב שלכם במקרה שהפקח – טעים!


הכלבים יודעים את מי אתם אוהבים ואת מי - פחות

תארו לעצמכם שאתם והכלב שלכם יוצאים לטיול בערב, ועובר לידכם אדם אחר עם כלב. אתם ללא מחשבה מתכופפים כדי ללטף את הכלב שלו, והכלב שלכם פתאום קופץ לצד ומושך את הרצועה כדי שתלכו אחריו. זו תגובה מעניינת - זמן רב היה נהוג להאמין שכלבים לא מסוגלים להרגיש קנאה.

המדענים מחלקים את הרגשות לשתי קטגוריות: רגשות ראשוניים כמו פחד וכעס, ורגשות משניים כגון אשמה או קנאה. היה נהוג לחשוב שרגשות משניים אפשר לייחס רק לפרימטים.

בסופו של דבר, החוקרים ערכו ניסוי כדי להוכיח שזה טבוע במידה מסוימת גם בכלבים. הם הכריחו שני כלבים לבצע את אותם הטריקים, ואחרי כל טריק כלב אחד תמיד קיבל חטיף, והשני - לא. לאחר מספר חזרות, הכלב השני הפסיק לבצע פקודות ללא תגמול, והראה סימנים ברורים של לחץ.

מעניין, לא? אבל זה מוכיח שכלבים מבינים צדק, ולא מרגישים קנאה. עם זאת, בכלבים מיוצרים אותם ההורמונים הקשורים לקנאה ואהבה כמו באדם - אוקסיטוצין, לכן הכלבים יכולים ולהראות סימנים ברורים של קנאה.

 

 



( לא ידוע מקור הכתבה - נשמח לדעת )


דף הבית >> מבזקי דף >> כללי >> 5 יכולות מדהימות של הכלבים