שינויים של הזדקנות


שינויים של הזדקנות

7 שינויים של גוף ונפש, שיתרחשו במהלך ההזדקנות

הזקנים, יכולים להיראות עבור הצעירים כאנשים חטטנים, עם זיכרון גרוע ופנים מקומטות, אך המדע מציג בפנינו תמונה אחרת ומפורטת יותר של הזדקנות: אנשים מבוגרים נוטים להיות יותר מאושרים, יותר ליברליים בדעותיהם ושנונים יותר ממה שנהוג לחשוב.


1. אתם תהפכו ליותר ליברליים.

בעבר היה נהוג להאמין, שעם הופעת הקמטים אנשים נעשים יותר "מאובנים" בדעותיהם, אבל המחקר שנערך בתקופה שבין השנים 1972 ועד לשנת 2004, מראה שזה לא נכון: בינתיים, חוקרים ראיינו 24 אלף בני אדם, והתוצאות מראות שינוי בגישה כלפי העולם בקבוצות שונות של גיל.

לפיכך, כמה שהאדם היה מבוגר יותר, כך הייתה לו גישה ליברלית יותר לפוליטיקה, כלכלה, גזע, מין, דת ומיניות.


2. תאי הגזע שלכם מזדקנים איתכם.

לא רק מצבו של העור נעשה גרוע יותר - כל תאי הגוף משתנים עם הגיל: למרות ההתחדשות המתמדת של תאי הגזע והחלפה של תאים "ישנים" או פגומים בחדשים – הם גם נשחקים. המחקר, שפורסם בכתב העת "PLoS Biology" בשנת 2007, מראה שיכולת ההתחדשות של תאי הגזע הופכת להיות מופחתת אחרי הגעה לגיל מסוים.

החוקרים בחנו את תאי הגזע של מח העצם, שנלקחו מעכברים צעירים ומבוגרים - תאים אלה הושתלו בעכברים שתאי מח העצם שלהם מתו בעבר. בהתחלה, תאי הגזע של העכברים (גם הזקנים וגם הצעירים) התחלקו ושוחזרו בערך באותו השיעור, אבל אז ההתחדשות של תאים "זקנים" הואטה באופן משמעותי לעומת ההתחדשות של התאים הצעירים. המדענים מאמינים, שזה תלוי בגנטיקה – הגנים האחראים ללחץ ומחלות, עם הגיל מתחילים להיות יותר פעילים.

3. הצורך בשינה – יירד.

מחקר שנערך בהשתתפות 110 אנשים בריאים בגילאים שונים היה כזה: הם הורשו לישון בממוצע שמונה שעות ביום. קבוצה בוגרת (בני 66 – 83 )נטו לישון 20 דקות פחות מהקבוצה הממוצעת (בני 40 - 55), והם, בתורם, ישנו 20 דקות פחות מקבוצה הצעירה יותר (בני 20 עד 30). ההסבר הפשוט ביותר לכך הוא שאנשים מבוגרים זקוקים לפחות זמן שינה.

ישנם מחקרים אחרים שמסבירים את התופעה: אנשים מבוגרים זקוקים לזמן נוסף כדי להירדם - הם לא יכולים לעשות את זה מייד, בנוסף, הם מבלים פחות זמן בשינה עמוקה, ויש להם קשיים רבים יותר לשמור על שינה רצופה.

למעשה, יותר ממחצית מהגברים והנשים מעל גיל 65 מתלוננים על נדודי שינה.


4. דעתכם תהיה מוסחת יותר בקלות

אם יש לכם בעיה "לסנן" מידע חיצוני – החל משלטי חוצות מהבהבים ועד לדיבור של אדם זר בטלפון – אז הגיל רק יחמיר את זה. עם הגיל יכולת לסנן דברים לא חשובים שבסביבה – יורדת.

קארן קמפבל, דוקטורנט בפסיכולוגיה באוניברסיטת טורונטו ועמיתיה, מצאו שאנשים מבוגרים, לעומת זאת, עדיין יכולים להתרכז. אנשים מבוגרים מקבלים את היכולת הייחודית לקשר את המידע הלא חשוב יחד עם מידע חשוב – והיכולת הזו משפרת את הזיכרון.


5. מצב העור – יחמיר.

העור שלכם מתחיל לאבד מהאלסטיות שלו בהגיעו לגיל 50. עם הגיל השכבה החיצונית של העור (האפידרמיס) - הופכת לדקה יותר, ואילו העור הופך לפחות גמיש, ורמת תאי השומן שנמצאים בשכבות העמוקות של עור הפנים שלכם יורדת – וכתוצאה מכך אתם מקבלים מראה של עור מקומט ונפול.

טיפולים שונים יכולים באופן זמני "להצעיר" את העור, אך החוקרים מאמינים שההליכים הקוסמטיים עלולים לא להספיק.

העובדה היא שעצם הלסת, עצם הלחי ושקע העין גם "נשחקים", והדבר גורם לעפעפיים העליונים "ליפול", וללחיים ולסת לשקוע. אולי, אפשר לתקן זאת לזמן מה בעזרת ניתוח, אבל זה כבר הליך מסוכן.


6. חוש ההומור שלכם לא ישתנה

הצחוק הוא טוב לגוף, ולאנשים מבוגרים שעדיין מעריכים את ההומור, זה חדשות טובות - כל עוד הם מבינים את זה: על פי Pratiby Shammi, פסיכולוג ממרכז הטיפול הגריאטרי "Baycrest", ההזדקנות אינה משפיעה על תגובות רגשיות להומור.

שמירה על תגובה רגשית היא חשובה, כי זה חלק בלתי נפרד מאינטראקציה חברתית, ויותר מכך, כבר זמן רב ידוע שצחוק משפר את איכות החיים, עוזר להתמודד עם מצבי לחץ ולקבל בדרך חיובית יותר את ההזדקנות.


7. אולי תתחילו להתייחס לחיים עצמם באופן יותר חיובי.

התמונה הסטריאוטיפית של זקנים ממורמרים לא מצאה ראיות מדעיות - זיקנה יכולה להביא אושר לאנשים רבים, אם כי עד כמה מסקנה זו נכונה – עדיין קשה לומר.

לדוגמה, במחקר שפורסם בשנת 2008 על ידי יאנג – סוציולוג מאוניברסיטת שיקגו, עלה רעיון שעליית תוחלת החיים שנצפתה החל משנת 1970, היא בשל העובדה שמספר שנים מאושרים גדל, אבל באותו הזמן, בריאות והכנסה – גורמים נלווים חשובים של אושר – פוחתים עם הגיל.

מחקרים הראו גם שאנשים מבוגרים נוטים להסתכל על העבר שלהם דרך "משקפיים ורודות", והם אופטימיים יותר מאנשים צעירים.

 



( לא ידוע מקור הכתבה - נשמח לדעת )


דף הבית >> מבזקי דף >> כללי >> שינויים של הזדקנות