היערות הייחודיים ביותר בעולם


היערות הייחודיים ביותר בעולם

7 יערות ייחודיים מכל רחבי העולם

יער – זה אזור עם שיעור גבוה של עצים. יערות מכסים כ -9.4 אחוזים מהשטח של כדור הארץ (או 30 אחוזים מהשטח היבשתי), אך פעם הם השתרעו על שטח הרבה יותר גדול (על כ- 50 אחוזים מהשטח היבשתי). בנוסף למספר הרב של היערות שהם האטרקציות התיירותיות הידועות בעולם, יש גם יערות קטנים ומאוד יוצאי דופן, שפחות ידועים לציבור הרחב.

1. שדרת עצי הבאובב (Avenue of the Baobabs), מדגסקר.

שדרת הבאובב היא קבוצה מפורסמת של עצי באובב, הצומחים לאורך דרך העפר בין היישובים Morondava ו- Belon'i Tsiribihina באזור Menabe שבמערב מדגסקר. הנוף המדהים מושך אליו מטיילים מכל רחבי העולם, מה שהופך את שדרת הבאובב לאחד המקומות הכי מבוקרים באזור. השדרה היא המרכז של המאמצים המקומיים לשמירה על הסביבה, ובחודש יולי בשנת 2007, המשרד לאיכות הסביבה העניק לה סטטוס זמני "תחת חסות המדינה", שזהו הצעד הראשון בלתת למקום את המעמד של האנדרטה הטבעית הראשונה של מדגסקר.

לאורך השדרה, צומחים עשרות עצים מסוג Adansonia grandidieri, שגובהם כ- 30 מטרים. עצי הבאובב, שחלקם בני 800 שנים, הם המורשת של היערות הטרופיים הצפופים שפעם שגשגו במדגסקר.

בתחילה, העצים לא גדלו בבידוד באמצע הנוף של שיחים יבשים. במשך שנים רבות, עם גידול של האוכלוסייה - היערות נכרתו כדי לפנות מקום לחקלאות. האנשים השאירו רק את עצי הבאובב, מתוך כבוד לענקים מלכותיים אלה, ובגלל ערכם כמקור לחומרי מזון ובניין.


2. היער השקוע של אגם קאינדי, קזחסטן (Sunken Forest of Lake Kaindy).

אגם קאינדי הממוקם בקזחסטן, הוא מאוד ייחודי. עומקו של האגם הוא 400 מטרים, והוא ממוקם 2000 מטר מעל פני הים. עם זאת, מה שהופך אותו למדהים זה גזעים גבוהים של עצי אשוח שקועים, שמתרוממים מעל פני המים כמו תרנים של ספינות טבועות מסתוריות.

בחורף האגם קופא, אבל זה לא מונע מהגעה לאזור של אנשים אמיצים, שאוהבים לצלול מתחת לקרח ולהתפעל ממראה של גזעי עצים העטופים בשכבה של קרח ומהיופי המוזר של העולם התת ימי החבוי.

בקיץ, האגם נראה אחרת לגמרי – צבע המים שלו הופך לירוק-טורקיז. מבחינה גיאולוגית, האגם הזה מאוד צעיר, והופיע רק במאה האחרונה, בגלל מפולת ענקית של גיר.

המים הציפו את הבריכה שנוצרה בעקבות זה, וסוללת הסלעית הטבעית שהופיעה באמצע האגם, הפכה למין סכר טבעי. העצים השקועים שלא נרקבו עדיין, מתנשאים מעל למים הקרים, ומציעים מקלט לשחיינים העייפים.

3. יער Deadvlei, נמיביה.

Dedvley הוא מקום קסום, הממוקם בסמוך למישור המלח המפורסם Sossusvlei בפארק Naukluft  שבנמיביה. המקום מוקף בדיונות הגבוהות ביותר בעולם, המגיעות לגובה של 400 מטר. לדיונות אלה יש אפילו כינוי – ביג דדי.

המקום הזה הוא מישור חימר, שנוצר על ידי הצפה של נהר Tsauchab לאחר גשם כבד. לפני 900 שנים, כאשר האקלים השתנה, הגשמים הכבדים האלה הפסיקו והאזור התייבש. דיונות חול הגיעו למישור וחסמו לחלוטין את הגישה של הנהר לאזור הזה.

העצים, שהם בני יותר מ 1000 שנה (חושבים שהם גדלו אפילו 200 שנים לפני שהאקלים השתנה שוב), יוצרים יער של עצים מתים עתיקים, שקפאו ממש כפי שהיו לפני כ- 900 שנים.


4. היער העקום (Crooked Forest), פולין.

היער העקום – זו חורשה של עצי אורנים שצורתם מוזרה, הממוקמת בסמוך לכפר נובה צרנובו (Nowe Czarnowo), שבפולין.

קרוב ל- 400 עצי החורשה ניטעו בסביבות שנות ה-1930, כאשר האזור עדיין היה חלק מהמחוז הגרמני פומרניה.

מאמינים, שכדי שהעצים יגדלו בצורה כזו, האנשים השתמשו באיזה שהם כלים או בשיטה מיוחדת של טיפוח, אבל גם השיטה וגם המניע לעשות זאת נשארים בגדר תעלומה עד עצם היום הזה.


6. הבניין הגדול (The Great Banyan), הודו.

הבניין הגדול - הוא פיקוס בנגלי (Ficus Benghalensis) הממוקם בגן הבוטני ההודי שנקרא Acharya Jagadish Chandra Bose Indian Botanic Garden הנמצא בעיר Howrah קרוב לכלכתה. עץ זה הוא בעל הכתר הרחב ביותר בעולם, ומעריכים שגילו קרוב ל- 200 – 250 שנה.

העץ חלה לאחר שהכה בו ברק, ולכן בשנת 1925 חתכו חלק מהעץ כדי לאפשר לחלק האחר להישאר חי.מסיבה זו, נוצרה מהעץ מושבה משובטת קטנה. כביש באורך 330 מטר נבנה סביב גזעו של עץ הפיקוס הגדול הזה, אבל העץ ממשיך לגדול ולהתפשט מעבר לזה.

הבניין הגדול הוא העץ הרחב והמפורסם ביותר בהודו, ואולי אף באסיה. לעץ אין היסטוריה ברורה, אבל עם זאת הוא הוזכר בכמה ספרי מסעות של המאה ה- 19. העץ נפגע בגלל שני ציקלונים גדולים בשנות 1884 ו- 1886, כאשר חלק מענפיו הגדולים נשברו, ועל עץ עצמו התפשטה פטרייה מוצקה. בהתחשב בכמות העצומה של שורשים מעל פני הקרקע, הבניין הגדול נראה יותר כמו יער ולא עץ בודד.

נכון להיום, העץ חי בלי הגזע העיקרי שלו, שהוסר בשנת 1925. היקפו של הגזע העיקרי היה 1.7 מטרים, וגובהו של העץ היה 15.7 מטרים. היום העץ מכסה שטח של 14,500 מטר מרובע. היקף הכתר הנוכחי הוא 1 קילומטר, והענף הגבוה ביותר מתנשא לגובה של 25 מטרים מעל פני הקרקע. נכון לעכשיו, לעץ יש 3330 שורשים חשופים שיורדים אל הקרקע.

 



( לא ידוע מקור הכתבה - נשמח לדעת )


דף הבית >> מבזקי דף >> כללי >> היערות הייחודיים ביותר בעולם