האפקט של פנס הרחוב


האפקט של פנס הרחוב

האפקט של פנס רחוב - רצון לחפש פתרון לבעיה, במקום בו הכי קל למצוא אותו. 
 
באופן פרדוקסלי, פנסי הרחוב הם מטאפורה מצוינת לא רק לתיאור של תופעות מדעיות שקריות, אלא לפעמים גם באים לתאר את המדע באופן כללי. בכינוי "האפקט של פנס הרחוב" קוראים למסקנות שגויות במחקרים, אשר מכוונות את המדע בדרך לא נכונה אך הכי קלה – דבר העולה לאחר מכן הרבה כסף ולוקח זמן של אנשים, ולפעמים גם לוקח את החיים.

המושג "אפקט פנס הרחוב" מגיע מבדיחה:
שוטר אחד אשר סייר ברחובות הליליות, שם לב לאדם מרושל המריח מאלכוהול, שזחל על 4 מתחת לפנס רחוב. השוטר ניגש אליו ושאל מה הבעיה, והבחור אמר, שהוא הפיל את מפתחות האוטו שלו, ועכשיו אינו מצליח למצוא אותם. השוטר הסתכל על השטח המואר על ידי פנס הרחוב, ולא ראה שם שום זכר למפתחות. לכן הוא שאל את האיש השיכור איפה בדיוק הוא הפיל אותם. הבחור הפנה אצבע כלפי הצד השני של הרחוב, שהיה חשוך לגמרי. כאשר השוטר התעניין, מדוע הוא מחפש את המפתחות כאן ולא במקום בו הפיל אותם, הבחור ענה לו: "כאן יש יותר אור!".

למען ההגינות, יש לציין שהבחור הזה ידע שהמפתחות אכן נמצאים איפשהו. אך למדענים אין דרך לדעת אם התשובות לשאלות מדעיות ספציפיות טמונות בתחום מסוים של המחקר. לכן, במדע יש נטייה ברורה – קודם בוחנים את אותה ההשערה בה הכי קל לקבל את התשובה לשאלה, אפילו אם ישנם טיעונים תקפים, שאומרים שהמסקנה שתתקבל תהיה שגויה.

זו לא גישה גרועה. לפעמים הניסיון לנצל את המידע המינימאלי שכבר זמין, במקום להסתובב סביב "מקור האור" בחושך מוחלט – יכול לסייע למדע להסביר משהו, אבל אם אחרי זמן מה התאוריה אינה מוכיחה את עצמה – יכולות להתעורר בעיות גדולות.

הנה דוגמה:
ישנה תרופה, המייצבת את קצב הלב לאחר התקף לב. לא קשה לנחש, שלתרופה הזו הייתה הצלחה גדולה: הרופאים יודעים כבר מזמן, שחולים עם קצב לב גבוה, נמצאים בסיכון גבוה יותר למוות מאשר אלו שיש להם קצב לב נורמלי. התרופה עשתה את מה שהייתה אמורה לעשות - האטה את קצב הלב, ועשתה זאת כל כך טוב, שרק לאחר עשר שנים, הרופאים הבחינו בכך שאנשים אשר נטלו אותה – נשארו בחיים פחות פי 3 מאלו שלא.

קל למדוד את קצב הלב של מטופל אחד. אבל שיעור התמותה הכללית בין כל החולים – הגיע מאוחר יותר, כאשר אי אפשר היה כבר לסגור עיניים על "צירופי המקרים" הללו. זה מסביר מדוע המומחים מציעים את הפתרונות הפשוטים בתור תרופות פלא, שבמהירות מוכיחות את חוסר היעילות שלהן. האמצעים האלה היו פשוטים, ובעקבות זה סגרו למשך זמן רב בפני החוקרים את הדרכים האחרות לפתור את הבעיה.

כולנו לפעמים מאפשרים לחלומות ללכת לפני ההיגיון, בתקווה למצוא פתרון טוב יותר איפה שהכי קל לחפש. ברוב המקרים, אין לכך השלכות חמורות. אך תמיד צריך לזכור: הפתרון והפשטות, לרוב לא יכולים ללכת זה לצד זה. 

 

 



( לא ידוע מקור הכתבה - נשמח לדעת )


דף הבית >> מבזקי דף >> כללי >> האפקט של פנס הרחוב