השוני והדמיון בין האדם ושימפנזה



השוני והדמיון בין האדם ושימפנזה

השימפנזים לא היו ידועים ברוב מדינות העולם, עד שהפכו לפופולריים כאשר צ'רלס דרווין כתב עליהם בשנת 1859. קווי הדמיון והשוני שלנו הם לא כמו שרבים מאיתנו מתארים לעצמם, ולכן על ידי חקר השימפנזים, אנו יכולים ללמוד גם על עצמינו.

1. מספר המינים

בצד שמאל -Pan Troglodytes ומצד ימין – Pan Paniscus.

לשימפנזים בדרך כלל קוראים "קופים" – אך לא נכון. למרות שכמובן, שהם שייכים למשפחת הקופים – בדיוק כמונו. הנציגים הבולטים האחרים של הפרימטים הם אורנגאוטנים וגורילות.
נכון להיום, קיים רק מין אחד של האדם – והוא - "הומו ספיינס". בעבר, מדענים רבים ניסו להוכיח שישנם מספר מינים של האדם, ולעתים קרובות ממהרו להוסיף שהם שייכים למין "העליון". אך יחד עם זאת, כל בני האדם יכולים לייצר צאצאים אחד עם השני, ולכן כולנו מין אחד.
ובאשר לשימפנזים – למעשה קיימים שני מינים: Pan Troglodytes – שזו שימפנזה רגילה, ו- Pan Paniscus, שזה הבונובו . שני מיני השימפנזה הללו – הם מינים נפרדים לגמרי.
בני האדם והשימפנזים, הם צאצאיו של אב קדמון משותף, ככל הנראה של Tchadensis Sahelanthropus, שחי לפני חמש או שבע מיליון שנה. מאב קדמון זה נשארו רק מאובנים.


2. ה-DNA

כרומוזומים של אדם – משמאל, ושל שימפנזה – מימין.

מקובל לומר, שה-DNA של האדם והשימפנזה הוא 99% זהה. השוואה גנטית - זה ממש אתגר בשל המוטציות הגנטיות, ולכן הערכה מדויקת יותר היא משהו בסביבות 85% עד 95% של דמיון. ואף על פי שנתון זה אולי נשמע מרשים, אנו כבר יודעים שה-DNA משמש את כל היצורים החיים בתפקודים תאיים בסיסיים. לדוגמה, יש לנו בערך חצי מה-DNA של בננה, ובכל זאת אף אחד לא מתמקד בעובדה זו כדי להראות עד כמה אנשים יכולים להיות דומים לבננה! לכן, 95% זה לא כל כך הרבה כמו שנראה ממבט הראשון.
לשימפנזים יש 48 כרומוזומים - 2 יותר מאשר אצל האדם. מעניין, שלאדם יש הכי פחות ווריאציות גנטיות מבין כל היצורים החיים, וזו הסיבה שגילוי עריות עלול לגרום לבעיות גנטיות. אפילו שני אנשים שאינם קרובי משפחה - יותר דומים גנטית אחד לשני מאשר שני שימפנזים אחים.


3. גודלו של המוח

מוח של השימפנזה – למעלה, ומוח של האדם – למטה.

נפח המוח הממוצע של שימפנזה הוא 370 סמ"ק, ונפח המוח האנושי הממוצע הוא כ- 1350 סמ"ק. אבל גודל המוח לבדו הוא לא מדד מוחלט לאינטלקט. לכמה זוכי פרס הנובל, היה מוח עם נפח מתחת ל- 900 סמ"ק, ולחלק גם יותר מ -2,000 סמ"ק. המבנה והארגון של חלקים שונים של המוח - היא הדרך הטובה ביותר לקבוע את האינטלקט.
למוח האנושי יש שטח פנים גדול, לכן יש בו הרבה יותר פיתולים מאשר במוח של השימפנזה. וזה אומר, שבמוח האנושי יש קשרים רבים יותר בין אזורים שונים שלו. בנוסף, האונה הקדמית הגדולה יחסית מאפשרת לנו להיות בעלי חשיבה מופשטת ולוגית מפותחות יותר.


4. תקשורת וכישורים חברתיים

שימפנזים מבלים הרבה זמן בתקשורת אחד עם השני. רוב התקשורת שלהם קשורה לטיפול הדדי.  שימפנזים צעירים מרבים לשחק, לרוץ זה אחר זה ולדגדג אחד את השני. שימפנזים בוגרים גם מרבים לשחק עם צאצאיהם. הם מתחבקים ומתנשקים, ולא משנה מה גילם ומינם.
הבונובו הם "פתוחים" יותר, וכמעט לכל ביטוי של תשומת לב שלהם יש רמזים מיניים, ללא הבדלי מין.
השימפנזים מחזקים את החברות ומבלים זמן רב ביחד, כאשר הם דואגים זה לזה.
האנשים גם מבלים הרבה זמן בתקשורת חברתית, אך עושים זאת יותר בצורה מילולית מאשר פיזית. האנשים גם מראים קשר הדוק באמצעות מגע פיזי - טפיחה ידידותית על השכם או נשיקה.
בנוסף, גודלן של קבוצות חברתיות של פרימטים משקפים במדויק את גודל המוח שלהם. לשימפנזים יש כ- 50 חברים ומכרים בממוצע, בעוד לאנשים - 150-200.


5. שפה והבעות פנים

לשימפנזים יש מערכת מורכבת של ברכות והודעות, שתלויה במעמד חברתי של השימפנזים המתקשרים. הם מתקשרים "דרך הקול", תוך שימוש במגוון של צרחות, נהמות וצלילים אחרים. אך רוב התקשורת שלהם עם זאת, היא באמצעות תנועות והבעות פנים. רוב הבעות הפנים שלהם - הפתעה, חיוך וכד' - הן בדיוק כמו אצל בני האדם.
אף על פי כן, כאשר האנשים מחייכים – הם חושפים את שיניהם – דבר המהווה אצל השימפנזים ובעלי חיים רבים אחרים סימן לתוקפנות או איום.
רוב התקשורת בין בני האדם ממומשת באמצעות קול. אנשים הם בהחלט בעלי מיתרי קול מורכבים יותר, שמאפשרים להם להוציא מגוון רחב של קולות – אך זה גם לא מאפשר להם לשתות ולנשום בעת ובעונה אחת כפי ששימפנזים יכולים.
בנוסף, לאנשים יש את הלשון והשפתיים השריריים מאוד, שמאפשרים להם לייצר מניפולציה מדויקת של הקולות. בגלל זה יש לאנשים את הסנטר הבולט, ויותר שרירים של השפה והלסת התחתונה. אצל השימפנזה אין כל כך הרבה שרירים כאלו, ולכן הם לא צריכים את הסנטר הבולט.


6. מזון

שימפנזים ובני האדם הם אוכלי כל (אוכלים צמחים ובשר). אנשים הם יותר טורפים מהשימפנזים, ויש להם את המעי הדק יותר לעיכול הבשר. השימפנזים מדי פעם צדים והורגים יונקים אחרים -לעתים את הקופים האחרים, אבל חוץ מזה השימפנזים ניזונים מפירות ולפעמים מחרקים.
האנשים הם הרבה יותר תלויים בבשר - אנשים יכולים לקבל ויטמין B12 באופן טבעי רק ממוצרים מן החי. אם מתבססים על מערכת העיכול שלנו ועל דרך של השבטים הקיימים – יוצא שבני האדם התפתחו כאשר הם אכלו בשר לפחות פעם בכמה ימים.
האנשים גם נוטים לקבל מזון לפי לוח זמנים מסוים, ולא בצורה רציפה במשך היום, כמו שנהוג אצל "אוכלי בשר" אחרים.
השימפנזים יכולים לאכול פירות במשך כל היום, בעוד האנשים נוטים לאכול 3-4 ארוחות מסודרות ביום.


7. סקס

הבונובו ידועים בתיאבון המיני שלהם. השימפנזים הרגילות יכולות לכעוס ובעקבות זה להתנהג באופן אגרסיבי, אבל הבונובו מורידים את הלחץ דרך הנאה מינית. כמו כן הם מברכים זה את זה ומראים את חיבתם אחד לשני באמצעות גירוי מיני. השימפנזים הרגילים לא מחשיבים יחסי מין לאמצעי בידור, וההזדווגות שלהם לוקחת רק 10 או 15 שניות, ולעתים קרובות זה קורה תוך כדי אכילה או במהלך פעילות יומיומית אחרת.
לידידות וקשר רגשי אין קשר לסקס, ובדרך כלל הנקבות המיוחמות מזדווגות עם כמה זכרים אחד אחרי שני, כאשר האחרים ממתינים בסבלנות לתורם.
האנשים חווים הנאה מינית כמו הבונובו, ויחסי מין לרבייה דורשים זמן רב יותר ויותר מאמץ, וכתוצאה מכך נוצרים יחסים ארוכי טווח.
שלא כמו בני האדם, לשימפנזים אין מושג מה זה קנאה ויריבות מינית, כי אין להם בני זוג לטווח ארוך.


8. הליכה על שתיים

גם האדם וגם השימפנזה יכולים ללכת זקוף על 2 הרגליים. השימפנזים לעתים קרובות עושים זאת כדי להסתכל למרחק, אך הם מעדיפים ללכת על ארבע.
האנשים הולכים זקוף כבר מן הילדות, והאגן שלהם התפתח בצורה המתאימה, כדי להחזיק את האיברים הפנימיים. השימפנזים נשענים קדימה תוך כדי תנועה, כך שהאגן שלהם לא תומך באיברים הפנימיים, ויש להם ירכיים רחבות יותר. זה הופך את הלידה לקלה יותר מאשר אצל בני האדם.
לאדם יש רגליים ישרות, ואצבעות שממוקמות מקדימה לנוחות ההליכה, בעוד לשימפנזים יש בוהן בולטת, והרגליים שלהם דומים יותר לידיים. הם משתמשים ברגליים לטיפוס וזחילה הצידה, באלכסון, או לתנועות סיבוביות.


9. עיניים

אצל בני האדם, לובן העין הוא בצבע לבן, ואצל השימפנזים - חום כהה בדרך כלל. לכן קל יותר להבחין לאן בן אדם מסתכל, וקיימות כמה תיאוריות מדוע זה כך. אולי זה אדפטציה למצבים חברתיים מורכבים יותר, כאשר זה מועיל יותר לראות לאן מסתכל מישהו אחר. זה יכול לעזור בזמן ציד בדממה, כאשר לעניים יש חלק גדול בתקשורת. או שזה יכול להיות סתם מוטציה גנטית ללא מטרה – הרי יש שימפנזים מסוימים בעלי לובן לבן.
גם האדם וגם השימפנזים יכולים להבדיל בין הצבעים, וזה עוזר להם לבחור את הפירות הבשלים. יש לשניהם גם ראייה דו עינית - עיניהם פונות לאותו הכיוון. זה עוזר לראות לעומק ומועיל במהלך הציד (לדוגמה, אצל השפנים העיניים ממוקמות בצדי הראש כדי שיעזרו להם להימנע מלכידה).


10. כלי העבודה

במשך שנים רבות, היה נהוג לחשוב שבקרב בעלי החיים רק בני אדם משתמשים בכלים. תצפיות על השימפנזים, שנערכו בשנת 1960 הראו שהם משתמשים במקלות מחודדים כדי ללכוד טרמיטים, אבל מאז הרבה דברים השתנו.
גם האנשים וגם השימפנזים מסוגלים לשנות את הסביבה על ידי יצירת כלים לפתרון בעיות יומיומיות. שימפנזים יכולים לעשות חנית, להשתמש באבנים בתור פטישים, ובעלים קרועים בתור ספוג.
נהוג להאמין, שכתוצאה מהליכה זקופה - הגפיים העליונות שלנו הרבה יותר חופשיות לשימוש בכלים, ולכן כל כך התקדמנו ביצירתם.

 



( לא ידוע מקור הכתבה - נשמח לדעת )


דף הבית >> מבזקי דף >> כללי >> השוני והדמיון בין האדם ושימפנזה