איך להיפטר מתסביך נחיתות?


איך להיפטר מתסביך נחיתות?

בכל חברה, תמיד יש את האחד שעומד בצד ומתבייש להצטרף לאחרים...
מהי הסיבה להתנהגות כזו? מה גורם לאנשים לוותר על ההנאות של התקשורת מרצונם?

כמובן, זה תסביך הנחיתות.

עכשיו ננסה להבין, מה זה ההפרעה הזו, ובמה היא מסוכנת.
ובכן, תסביך הנחיתות – זה תחושת נחיתות שחש האדם. מין אמונה לא מבוססת בזה, שהאחרים יותר טובים ממנו.

ומה זה עושה?
אדם שסובל מהפרעה זו, רואה את עצמו כלא מושלם, ואת שאר האנשים לעומת זאת – הוא רואה כהרבה יותר מוכשרים וטובים ממנו. להשקפה זו, כמובן, יש השפעה שלילית על חייו ועל פעילותו של אדם זה, וזה מביא אותו לקשיים בתקשורת ולבעיות של הסתגלות חברתית.
הרבה יותר קשה להם למצוא חברים ולבנות מערכות יחסים עם המין השני.
הם מפחדים להפסיד. כן, להפסיד – כי הם מתמודדים עם הכישלונות בצורה הרבה יותר קשה, מאשר אנשים אחרים.
הם פוחדים להישאר מאחור, כי מהילדות אמרו להם שהם צריכים להגיע להישגים גבוהים.
הם מפחדים להיכשל. אבל כמו שאומרים, "מי שלא עושה כלום – לא יכול להיכשל", ולכך האנשים האלה פוחדים מאוד מכל שינוי וחידוש – דבר אשר אינו תורם לצמיחת הקריירה והאישיות שלו.
כתוצאה מכך, החיים הופכים לחיפוש מתמיד אחר שגיאות שלא בוצעו, אשר, לדעתם – הם הגורם לכל הכשלים שלהם.


מקורו של התסביך:

כפי שאמר פרויד - "כולנו באים מהילדות שלנו".
העניין הוא, שהורים רבים אשר לא הצליחו להשיג את הרצוי בחייהם, מקרינים את השאיפות שלהם שלא מומשו אל הילדים, ובכך כופים עליהם את הנטל הבלתי נסבל של אחריות. הילדים, בתורם, סובלים מאוד  כאשר הם לא יכולים לעמוד בציפיות של הוריהם, ובסופו של דבר מתפתח התסביך הידוע.
לפעמים, כאשר מסתכלים על הורים רבים מבינים, שהם הופכים את הילד שלהם לבובה, שמטרתה היחידה - היא לספק את היוהרה של ההורים. במקרה כזה – לא משנה מה האדם ישיג בחייו – הוא תמיד יישאר לא מסופק, וירגיש מסכן כי מעולם לא היה לו החופש לבחור.
אז, אמא ואבא יקרים - אם אתם רוצים שהילד שלכם יגדל להיות מוצלח – אל תעכבו את יוזמתו. זה לא אומר שצריך לאפשר לו הכל. מספיק לאפשר לו לבחור בעצמו מה הוא רוצה ללמוד, באיזה חוגים הוא רוצה להשתתף, ואם מי להתחבר – והילד לעולם לא ידע מה זה התופעה הזו.

איך לזהות את תסביך הנחיתות?

כל אחד מאיתנו, לפחות פעם אחת בחייו חש חוסר ביטחון עצמי, אך לתחושה הזו, למרבה הפלא, אין שום קשר לתסביך הנחיתות. וזה בגלל שתסביך - זה אוסף של תחושות. ובכן, בואו נראה את הסימפטומים העיקריים של תסביך זה:

1. ניכור ובידוד עצמי. רוב האנשים הסובלים מהפרעה זו, משתדלים להתרחק מחברות רועשות, ומאנשים בכלל. הדבר נובע, בעיקר, מהפחד של אדם מתוסבך להיראות מגוחך ולחשוף את החולשות הלא קיימות שלו. התנהגות כזו, כמובן, מאוד מפריעה לחיי חברה נורמליים.

2. חיפוש מתמיד אחר ליקויים וטעויות שלהם. אנשים מתוסבכים, תמיד חושבים שהם כל הזמן עושים טעויות, וזה בדרך כלל גורם להם להביט לאחור. הדבר הזה מפריע להם להתקדם ולהסתכל אל העתיד. והפגמים, שלמעשה לא קיימים, לא מאפשרים להם ליצור קשרים חברתיים ומערכות יחסים רומנטיות. הם יכולים להיראות כאנשים משעממים – כי הם שוקלים כל מילה שלהם, ומעדיפים להישאר בצד.

3. רגישות יתר ופגיעות מופרזת. אנשים עם תסביך נחיתות, נפגעים פי 10 יותר כאשר חווים כישלון והשפלה. וזה לא חייב להיות כישלון רציני. רובם "מגדלים קוצים" – זו פשוט תגובה הגנתית לאכזריות של אחרים.

4. חוסר ביטחון. הכי חזק, תסביך הנחיתות פוגע בהערכה העצמית של האדם. אדם עם הפרעה זו חושב, שהסובבים אותו הרבה יותר חכמים ומוכשרים ממנו. דבר זה מסבך מאוד את הקריירה. אנשים מתוסבכים, מנסים בכל כוחם להימנע מתחרות, לא מראים למה הם מסוגלים, ולכן לא מגשימים את עצמם. הם מפחדים להראות יוזמה – כי פוחדים שהרעיון שלהם יראה מגוחך בעיני האחרים.

5. יחס שונה למחמאות. במקרים שונים, אנשים בעלי התסביך מתנהגים בצורה שונה. חלקם מגיבים באופן שלילי למחמאה, שכן לא רואים את עצמם כראויים לה. אפילו אם עשו הכל נכון – הם יחשבו שאחרים משקרים ומתחנפים אליהם. אך עבור חלקם האחר, מחמאה - זו הדרך היחידה לשפר את ההערכה העצמית שלהם, שירדה לרמה נמוכה.

המאבק בתסביך הנחיתות:

כבר דיברנו על התסביך ועל הסימפטומים שלו, ועכשיו נדבר על איך להלחם בו. להלן כמה המלצות טובות:

-  לעולם אל תשוו את עצמכם לאחרים. הבעיה היא שכאשר אנשים מתוסבכים משווים את עצמם לאחרים – הם רואים רק את החסרונות של עצמם, ובכך רק מחמירים את המצב.

-  תחשבו חיובי. נסו לא לשקוע בדיכאון, תמיד תקוו לטוב ותסתכלו באופן חיובי אל העתיד. תחייכו יותר לאנשים הסובבים אתכם – זה ייתן לכם ביטחון ויגרום לאחרים להאמין בכוחכם.

-  יותר תקשורת. אל תחמיצו את ההזדמנות לשוחח עם העמיתים, תבלו סוף שבוע עם המשפחה, תצאו עם החברים - ואחרי זמן מה תבחינו שמערכות היחסים עם האחרים השתפרה, ואתם התחלתם להרגיש בטוחים יותר בעצמכם.

-  תתחרו. אל תפחדו מהתחרות, תנסו, ותראו איך הביטחון העצמי שלכם עולה אחרי ניצחון הראשון.

-  תגשימו את עצמיכם. מומלץ להתחיל ולעסוק במשהו חדש. תמצאו תחביב מהנה. תחושת החשיבות העצמית תיתן לכם כוחות, ובילוי מעניין יגרום לכם להרגיש רגשות חיוביים בלתי נשכחים.

-  תעשו תרגילים פסיכולוגיים. הנה השיטה הפשוטה והיעילה ביותר: קחו שני דפי נייר. באחד תכתבו את החסרונות שלכם, ובשני – את היתרונות. את דף החסרונות תקרעו ותזרקו לפח. ואת הדף השני – תשמרו ותקראו ממנו מפעם לפעם. זה יעלה לכם את ההערכה העצמית.

והדבר האחרון והחשוב ביותר – תאמינו בעצמיכם!

 



( לא ידוע מקור הכתבה - נשמח לדעת )


דף הבית >> מבזקי דף >> כללי >> איך להיפטר מתסביך נחיתות?