מלכודת החשיבה החיובית



מלכודת החשיבה החיובית

מאת סיינטיפיק אמריקן ישראל

כיצד מחשבות ורודות עלולות להוביל לתוצאות שליליות

מכוכבי ספורט ועד חסידי הטיפול הפסיכולוגי בשיטת עשה זאת בעצמך, הדוגלים בחשיבה חיובית, שיטה שבה אתם מדמיינים שאתם מצליחים במה שאתם שואפים להשיג, מאמינים שזו הדרך הבטוחה להשגת המטרה המבוקשת. מחקרים שנערכו בעבר תמכו אף הם ברעיון הזה, אך כיום מציגים אנשי המחקר תמונה שונה, מדויקת הרבה יותר. מתברר כי אם תצבעו את הפנטזיות שלכם בצבעים ורודים מדי, אתם עלולים לפגוע דווקא בסיכויים שלכם להצליח.


 
אחד ההסברים האפשריים לכך הוא שאידאליזציה של המציאות עלולה להחליש את המוטיבציה, כפי שעולה ממחקר שפורסם בתחילת 2011 בכתב העת לפסיכולוגיה חברתית ניסויית. עורכי המחקר ביקשו מתלמידי מכללות מתנדבים לדמיין חוויה כלשהי (הופעה מושכת על עקבים גבוהים, זכייה בתחרות לכתיבת מאמרים, או השגת ציון 100 במבחן) ולאחר מכן העריכו החוקרים את השפעת הפנטזיה על הנבדקים ועל התפתחות האירועים בפועל. כשדמיינו המשתתפים במחקר שהם משיגים את התוצאה הטובה ביותר, ירדה רמת האנרגיה שלהם, כפי שהדבר בא לידי ביטוי במדידות לחץ דם, והם דיווחו על חוויה גרועה יותר באירוע הממשי מזו שחוו עמיתיהם שהעלו בדמיונם תרחישים מציאותיים יותר או אף שליליים.
 
כדי להעריך את החוויות האמיתיות, ערכו החוקרים השוואה בין רשימות של יעדים שהציבו לעצמם המשתתפים במחקר ובין הישגיהם למעשה, וכן בחנו דיווחים של המשתתפים עצמם. "כשאתם מפנטזים על משהו, בייחוד על חוויה חיובית מאוד, הרי זה כמעט כאילו חוויתם אותה בפועל," אומרת הת'ר בארי קפס מאוניברסיטת ניו יורק, אחת מעורכות המחקר. הפנטזיה משלה אתכם לחשוב שכבר השגתם את המטרה, וכך מנטרלת את הדחף "לשנס מותניים ולהשיג את המטרה," מסבירה בארי קפס. המשתתפים במחקר היו עשויים להגיע להישגים טובים יותר לו היו מעלים בדמיונם דרכים אפשריות להתגבר על המכשולים הניצבים בדרכם, במקום להתעלם מהם.
 
הגישה הזאת יכולה להיות ישימה גם בספורט. דוח מחקר שפורסם בגיליון יולי 2011 של כתב העת Perspectives on Psychological Findings טוען שאם נדמה בעיני רוחנו משימה אתלטית לפרטי פרטיה, צעד אחר צעד, אנו עשויים להגיע לתוצאה טובה יותר מזו שנשיג אם נדמיין את התוצאה הרצויה. "זו חשיבה חיובית, יחד עם הוראות ביצוע," אומר מוביל המחקר, אנטוניוס חז'יג'ורג'יאדיס מאוניברסיטת תסאליה ביוון.

 



מקור הכתבה: www.hayadan.org.il


דף הבית >> מבזקי דף >> כללי >> מלכודת החשיבה החיובית