פיתוח שדות הנגב


 

פיתוח שדות הנגב של משרד המדע והטכנולוגיה

מאת משרד המדע

המרכז שפעל בעבר מחבל עזה והקים את מעבדותיו במועצה האיזורית שדות נגב יתמחה בחקלאות ידידותית לסביבה

מרכז מחקר ופיתוח אזורי חדש, מרכז קטיף למחקר ופיתוח שדות הנגב, בתמיכת משרד המדע והטכנולוגיה, ייחנך היום במועצה האזורית שדות נגב במעמד שר המדע והטכנולוגיה פרופ' דניאל הרשקוביץ והמשנה לרה"מ השר לפיתוח הנגב והגליל סילבן שלום. המרכז מוקם כעת מחדש לאחר שבמהלך ההתנתקות מחבל עזה בשנת 2005 נאלץ להיסגר ולפעול ממקום זמני.


 
המרכז הוקם בשנת 1983 על ידי משרד המדע והטכנולוגיה ועד להתנתקות עסק בייעול השימוש במים להשקיית חממות ופרדסים, בפיתוח גידולים עתירי הון כגון צמחים לשיווק וצמחי מרפא, בבעיות אקולוגיות והפרעות לנוף הטבעי של דיונות החול ובפיתוח ענף ירקות העלים ללא חרקים. המרכז ספג מכה כלכלית קשה כשנאלץ להפסיק את פעילותו, לסגור את חברת המעבדות שהקים לבדיקת שאריות חומרי הדברה ולפעול לאישור מחדש של הסמכתה אשר בוטלה אוטומטית עם העתקת מיקומו של המרכז.
 בחמש השנים האחרונות עבד המרכז, בראשות פרופ' יפתח בן-אשר, ממעבדה זמנית ופעל לשיקום נזקי המעבר. המרכז שיקם את מאגר הלקוחות שלו, חידש את ההכרה של רשויות ההסמכה הלאומיות למעבדות, הצטייד מחדש ואף הקים את חברת "אגרי-אקולוגי" – החברה עוסקת בפרויקטים לאומיים כגון תכנון אספקת מים לערבה התיכונה ולדרום ים המלח והרחבת הקרקעות החקלאיות ליישובי דרום ים המלח.
 
המרכז זכה להכרה בין-לאומית כאשר בשנת 2008 וב-2010 הגיעה המעבדה לבדיקת שאריות חומרי הדברה שבו למקום הראשון בבדיקות של הקהילה האירופית, מבין 150 מעבדות בעולם.
 
במבנה החדש של המרכז, שיוקם בקרית החינוך שדות נגב, יעסקו החוקרים בחקלאות ידידותית לסביבה ובכלל זה בפיתוח גידולים עתירי הון כגון פטריית הכמהין בחולות רמת הנגב ופיתוח השיזף הסיני בפיתחת ניצנה, בפיתוח תכניות הכשרה מתקדמות להכשרת עתודה של חקלאים. המבנה החדש יכיל מעבדות לבדיקת חומרי הדברה, מעבדה אורגנית לבדיקת גידולים אורגניים, חדר הוראה ומעבדה ללימוד קורסים של קבוצות מהארץ ומחו"ל בתחום החקלאות הישראלית, מעבדת שדה ניידת שבה ציוד לבדיקות שדה בזמן קצר שביכולתו להעריך את כושר הייצור של גידולים חקלאיים בשטח ואת יעילות השימוש במים. במרכז יעבדו כ-10 חוקרים בעלי תואר דוקטור, 10 טכנאים ו-4 תלמידים לתארים מתקדמים וחוקרים נוספים נמצאים כעת בתהליכי קליטה.
 
לדברי המנהל האקדמי של המרכז פרופ' יפתח בן-אשר, "בכוונתנו להפוך את מרכז המו"פ ליחידת המחקר של התעשייה החקלאית במועצה האזורית שדות נגב שבתחום שיפוטה 220 אלף דונם ו-8500 תושבים. לצד פיתוח התעשייה החקלאית נשקיע מאמצים בחינוך מדעי ועידוד יזמות מקצועית".

 



מקור הכתבה: www.hayadan.org.il


דף הבית >> מבזקי דף >> כללי >> פיתוח שדות הנגב