אסטרונומים מדדו את ריכוז החומר האפל לפני כ-6 מיליארד שנים


 

אסטרונומים מדדו את ריכוז החומר האפל לפני כ-6 מיליארד שנים

מאת אבי בליזובסקי

אסטרונומים מיפו את החומר האפל בקנה המידה הגדול ביותר שנצפה אי פעם. ממצאים חדשים חושפים כי היקום מורכב מרשת קוסמית מורכבת של חומר אפל וגלקסיות המשתרעת למרחק של למעלה ממיליארד שנות אור

אסטרונומים מיפו את החומר האפל בקנה המידה הגדול ביותר שנצפה אי פעם. ממצאים חדשים חושפים כי היקום מורכב מרשת קוסמית מורכבת של חומר אפל וגלקסיות המשתרעת למרחק של למעלה ממיליארד שנות אור.
 
ד"ר קתרין היימס ופרופ' לודביק ואן-וירבק מאוניברסיטת בריטיש קולומביה שבונקובר, קנדה הציג את התוצאות ב-9 בינואר בכנס האיגוד האסטרונומי האמריקני שהתקיים באוסטין, טקסס.
 
צוות בינלאומי של חוקרים בראשות ואן –וירבק והיימנס הגיעו לנתונים אלה מניתוח תצלומים של 10 מיליון גלקסיות בארבעה איזורים נפרדים של השמים. הם חקרו את תפוצת האור הנפלט מגלקסיות אלו, המכופפות כאילו הם חולפים דרך גושים מאסיביים של חומר אפל במהלך מסעו של האור לכדור הארץ.
 
הפרויקט הידוע בשם סקר העידוש באמצעות הטלסקופ של קנדה, צרפת והוואי (CFHTLenS). תמונות אלו שהצטברו במשך חמש שנים תוך שימוש בשדה הזוית הרחבה MegaCam המצלמת שדה ראיה של מעלה על מעלה ברזולוציה של 340 מגה פיקסל בטלסקופ CFHT בהוואי.
 
הגלקסיות הכלולות בסקר נמצאות בממוצע במרחק של 6 מיליארד שנות אור. האור שצולם ואשר שימש למחקר נפלט כאשר היקום היה בן 6 מיליארד שנה, או בערך חצי מגילו הנוכחי.
 
מסקנות המחקר נחשדו כבר בעבר בהתבסס על סימולציות מחשב, אך היה קשה לאמת זאת בשל הטבע הבלתי נראה של החומר האפל. זוהי ההצצה הגדולה לחומר האפל בקנה מידה גדול שהוכיח את קיומה של הרשת הקוסמית בכל הכיוונים.
 
ד"ר תומס קיטצ'ינג מרכז קבוצת העבודה הקוסמולוגית אומר: "מפת החומר האפל איפשר לנו למפות אחורנית למעלה מ-75% מגיל היקום כיום, לזמן שבו הוא היה שונה לחלוטין. באמצעות התפתחות היקום במהלך תקופות קוסמיות, הצוות באדינבורו יחקור כיצד האנרגיה ההפעלה הגיעה למצב שבו היא דומיננטית ביקום של היום.
 
במהלך החודשים הבאים נשתמש במידע כדי למפות את התפתחות התפשטות היקום וללמוד עוד אודות החומר האפל, הגורם להתפשטות היקום להאיץ. אנו ננסה את תיאוריות הכבידה כדי לקבוע אם תיאורית היחסות הכללית של איינשטיין נכונה או לא. אנו גם נשתמש בנתונים כדי לקבוע את תכונות הניוטרינוז, חלקיקי הרפאים המקיימים קשר חלש מאוד עם החומר.
 
המחקר נתמך בידי מועצת המחקר האירופית, מועצת המחקר למדעי הטבע והנדסה בקנדה, המכון הקנדי למחקר מתקדם ומרכז הנתונים האסטרונומיים של קנדה.

 



מקור הכתבה: www.hayadan.org.il


דף הבית >> מבזקי דף >> כללי >> אסטרונומים מדדו את ריכוז החומר האפל לפני כ-6 מיליארד שנים