האם "התאמה" חשובה ביחסים?


האם "התאמה" חשובה ביחסים?

המדענים מכחישים את החשיבות של "התאמה" ביחסים של אהבה ומשפחה.

רובנו היינו רוצים לראות לידינו אדם, שבאותו הזמן יהיה גם חבר טוב וגם מאהב, גם אדם שאפשר לסמוך עליו וגם אדם שנוכל לספר לו את כל הסודות, והוא לא יבגוד בנו ותמיד ישמח בשבילנו. אנו מקווים למצוא שותף לחיים, בעל מגוון של התכונות החשובות ביותר שישתלבו בצורה מושלמת עם התכונות שלנו. זאת אומרת אדם, שהכי "מתאים" לנו. נשאר רק לגלות, אילו תכונות באמת חשובות.

הרבה חוקרים חקרו את עניין ההתאמה, וכולם ניסו לזהות את התכונות החשובות ביותר. כל אותם האנשים – החל ממדענים ועד לשדכנים מקצועיים – חקרו את ההיסטוריה של זוגות רבים, שנפרדו וחזרו להיות יחד מספר פעמים.

והמסקנות הכלליות הן:

התאמה תלויה לא באוסף של תכונות מסוימות. התאמה - זה לא מה שנמצא בבעלותכם. התאמה – זה מה שאתם יוצרים. זה תהליך ארוך של משא ומתן שחוזר על עצמו. זה האופי, הגישה והמוכנות למאמץ משותף.

כאן, כמובן, אסור לשכוח את הרכיב הצפוי ביותר של ההתאמה - מה שאנו מכנים "כימיה". זה באמת דבר חשוב מאוד, אבל לעתים קרובות אנו יותר מדי סומכים עליו (בלי צורך), וכך מסירים מעצמינו את האחריות.
אנשים כאלה מאמינים – כאשר הנסיך על הסוס הלבן ייראה באופק, החץ של הקופידון ישר ימצא את המטרה, ומה שיישאר זה רק לחיות באושר ובעושר... אבל...

האהבה נוגעת באספקטים שונים של החיים שלנו. היא קשורה ליחסי גומלין מורכבים של גורמים ביולוגיים והתנהגותיים. והכי טוב מתמודד עם זה מי שמשקיע ובונה במודע את יחסיו.

הנה מה שאומרים המומחים:

"החשיבות של ההתאמה - מוגזמת. תכונות דומות של אישיות, שכל כך מושכות את האנשים אחד לשני בתחילת היחסים - יכולות להשתנות עם הזמן. אתם יכולים ליהנות מבילוי עם מישהו, שכמוכם אוהב לרכב על אופניים. אבל מה יישאר מהקשר הזה, אם אחד מכם, נגיד, ייפצע בברך? כאשר תתגרשו תגידו "אין בינינו שום דבר משותף" – אבל ויש לכם ילדים, בית ו- 30 שנות נישואין.
"ערכים עמוקים" – כמו יחס לכסף ולילדים - הם מאוד חשובים.
"ערכים שטחיים" – כמו ספורט, נסיעות, סוגי קפה – חסרי משמעות! 

 ויליאם דוהרטי, אוניברסיטת מינסוטה.


"מתן חשיבות רבה מדי לנושא של התאמה – דבר שבעצמו יכול להיות "קריאת השכמה". המחקרים שלי מראים, שאין שום הבדל ברמה האובייקטיבית של ההתאמה לבין זוגיות מאושרת או אומללה. ההבדל הוא בכך, שזוגות אומללים מאמינים בחובה של התאמה מושלמת לשם נישואים מוצלחים - וגם מאמינים ובטוחים שאין להם אותה. כאשר אנשים אומרים, "אנחנו לא מתאימים", זה בדרך כלל אומר "אנחנו לא יכולים לבנות את היחסים בינינו". האנשים מגזימים בחשיבות של תכונות אישיות או ערכים. ומזלזלים במידה בחשיבות של התאמת הטמפרמנטים בנישואים". 

טד יוסטון, אוניברסיטת טקסס.


"רוב האנשים חושבים שהתאמה – זו דרישה בסיסית, ולכן מחכים למשהו נוסף מבני הזוג.
"הייתי רוצה, שהוא יסתדר עם המשפחה שלי ויעשה את כל מה שאני אוהבת לעשות, הוא צריך גם להיות חתיך לקחת אותי לאתרי נופש בחוץ לארץ".
אני חושבת, שמערכת היחסים יכולה להביא יותר שמחה, אם תלמדו לכבד את הדעות זה של זה ולנסות להכיר את בני זוגכם כמה שיותר טוב. לעתים קרובות אני חושבת על הביטוי "לפגוש את נפש התאומה שלך". אך אולי אתם באמת רוצים שיהיה לידכם מישהו בעל דעות שונות משלכם, שיהיה מעניין בחברתו..."

ננסי סלוטניק



( לא ידוע מקור הכתבה - נשמח לדעת )


דף הבית >> מבזקי דף >> אהבה וחברות >> האם "התאמה" חשובה ביחסים?