ישראל קיבלה ציון 0 במדד חופש הדת הבינלאומי


 

ישראל קיבלה ציון 0 במדד חופש הדת הבינלאומי

מאת אבי בליזובסקי

"מספר אירועים ובהם מעצרה של ענת הופמן מארגנת תפילת הנשים בכותל דרשו מאיתנו לתת לישראל את הציון אפס בכל הנוגע לחופש מדת ב-2010." אומר צ'אד קליי, עמית מחקר בכיר בפרויקט זכויות האדם CIRI. מסתבר שלמרות ההרעה הנוכחית בכפיה הדתית בישראל, אם הדבר היה אפשרי היה צריך לתת לישראל ציון שלילי
 
ישראל קיבלה ציון 0 במדד חופש הדת הבינלאומי לשנת 2010 של ארגון CIRI, פרוייקט נתונים על זכויות האדם, שפורסם בסוף השבוע. את הציון 0 קיבלו בסך הכל 53 מדינות מתוך 195, ולכן הוא ממקם את ישראל ברבע התחתון של טבלת מדינות העולם. זאת כמובן עוד בטרם עלה לכותרות נושא הדרת הנשים.


 
ישראל היא הדמוקרטיה המערבית היחידה שקיבלה ציון זה. חולקות איתה את תחתית הטבלה מדינות ערביות (מצרים, סודן עיראק, ערב הסעודית), מדינות מוסלמיות (איראן, אפגניסטן) מדינות קומוניסטיות (סין, צפון קוריאה) ומדינות ברית המועצות לשעבר (רוסיה, רומניה). עוד קיבלו את הציון 0 הלא מכובד: מכסיקו, תורכיה והודו. לעומת זאת את הציון 2 – חופש הדת המרבי קיבלו בנוסף למדינות מערביות מובהקות כארה"ב ומדינות אירופה, גם מדינות כמו אלבניה, אנגולה, הרפובליקה הדמוקרטית של קונגו, גבון, גמביה וגאנה, המסקנה היא שאפילו באפריקה יש חופש דת וחופש מדת.
 
בראיון לאתר הידען שהתקיים באמצעות הדואר האלקטרוני הערב (שישי) אומר בכיר בפרויקט זכויות האדם CIRI: "ישנן מספר סיבות מדוע ישראל קיבלה ציון אפס לפי מדריך הקודים, כל מדינה שבה האזרחים מוטרדים, נעצרים או נפגעים פיזית בעת שהם מבקשים לבצע פעילויות דתיות. לפי דוח החופש הדתי הבינלאומי של מחלקת המדינה האמריקנית בעקבות תקרית שהתרחשה בסוף 2009 כאשר חברת ארגון נשות הכותל נעצרה בשל התעטפותה בטלית וקריאת התורה בקול רם בכותל המערבי. "בינואר 2010 עצרה המשטרה את ענת הופמן, מייסדת נשות הכותל ופעילה בקהילה הרפורמית בישראל על חשדות של הפרעה לשקט הציבורי בשל תפקידה כמארגנת תפילת הנשים."
 מחלקת המדינה האמריקנית מנתה כמה מגבלות על חופש הדת שנכפו על ידי ממשלת ישראל הן בתחומי הקו הירוק והן בשטחים "לדוגמה הממשלה המשיכה להפלות כנגד אזרחים יהודים לא אורתודוקסים בקבעה מדיניות המתייחסת על הפרשנות האורתודוקסית להלכה. רק מיעוט היהודים בעולם הם אורתודוקסים וגם מרבית היהודים החיים בישראל מתנגדים לשליטה בלעדית של האורתודוקסים על היבטי החיים האישיים. כ-360 אלף אזרחים שעלו מברית המועצות לשעבר לפי חוק השיבה אינם נחשבים יהודים בידי הרבנות האורתודוקסית ואינם יכולים להקבר בבתי קברות יהודיים, להתגרש או להתחתן בגבולות המדינה. חוק משנת 1996 המחייב את המדינה להקצות שטחים לבתי קברות אזרחיים מופעל בעצלתיים. כדי להתחתן בטקסי נישואין המוכרים על ידי המדינה יהודים חיבים להנשא בטקסים המנוהלים על ידי רשויות דתיות אורתודוקסיות. כחלק מהסדר זה, כל היהודים, לרבות הרוב החילוני ואלו החברים בקהילות הרפורמיות או הקונסרבטיביות מחוייבים לכבד את כללי המשפחה האורתודוקסיים."
 
באשר ללא יהודים – מחלקת המדינה גם מתחה ביקורת כי במסגרת המגבלות על היישובים הבדואים הלא מוכרים בנגב, לא מתאפשר לתושביהם גם לבנות מסגדים. עוד מגבלה היא על חופש התנועה של תושבי השטחים, גם במקרים שברצונם להגיע להשתתף באירוע דתי.
 לבסוף יצאה מחלקת המדינה בהצהרה כי כמעט כל הקבוצות הדתיות בישראל ובשטחים נצבים בפני מגבלות המוטלות על ידי הממשלה במידות מסוימות על יכולתם לבקר או להתפלל באתרים דתיים בכל רחבי המדינה. היא גם מבהירה שהמגבלות המוטלות על יהודים הן קלות יחסית לאלו המוטלות על לא יהודים.
 "בהתחשב בכל אלה, ביחד עם הקווים המנחים שלנו, אירועים אלה דרשו מאיתנו לתת לישראל את הציון אפס בכל הנוגע לחופש מדת ב-2010."
 
מנכ"ל עמותת חדו"ש לחופש דת ושוויון, הרב עו"ד אורי רגב, אמר בתגובה, כי "מדד חופש הדת הבינלאומי חושף לעולם את העובדה המעציבה שבתחום חופש הדת ישראל קרובה יותר למדינות האסלאם הקיצוני מאשר לעולם הדמוקרטי המערבי. אין עוד דמוקרטיה נאורה שבה מתקיימת פגיעה בהיקף כה גדול בעקרון חופש הדת".
 
לדברי רגב, "מה שגורם למצב המחפיר הזה הוא התופעה של קניית שלטון תמורת כניעה לכפייה דתית, מתוך התעלמות מרצונו של רוב העם בישראל ובתפוצות. ישראל הולכת ומתפרסמת בעולם כשיאנית העולם הדמוקרטי בתחום הפגיעה בחופש הדת והמצפון, מה שעלול לפגוע אנושות במעמדנו בעולם החופשי וביחסן של מדינות המערב אלינו".
 
"אם מעמדה של ישראל בעולם חשוב למנהיגי המפלגות הציוניות", אמר רגב, "עליהם להקים בדחיפות ממשלה אזרחית, שתבצע את המהפכה האזרחית שכל כך חיונית לישראל והעם כה רוצה בה". ארגון CIRI מפרסם את מדדי זכויות האדם שלו בתחומים שונים ביום זכויות האדם הבינלאומי שחל בסוף השבוע האחרון. מדובר בפרויקט אקדמי יוקרתי, הממומן על ידי הקרן הלאומית למדע של ארצות הברית, הבנק העולמי ומספר אוניברסיטאות. בראש הפרויקט עומדים במשותף פרופ' דיויד קינגרנלי מאוניברסיטת בינגהמטון ודיויד ריצ'ארדס מאוניברסיטת קונטיקט.
 
ואנו נוסיף: מעניין היכן תהיה ישראל בדוח שיסכם את 2011, כאשר גופים אורתודוקסים רבים מפרשים את חופש הדת כחופש לכפות את דתם גם על מי שאינם מעוניינים בכך, וכן  להשפיל נשים כביכול בשם הדת. ככל הנראה לא ניתן לתת ציון נמוך יותר מאפס.



מקור הכתבה: www.hayadan.org.il


דף הבית >> מבזקי דף >> ארץ ישראל >> ישראל קיבלה ציון 0 במדד חופש הדת הבינלאומי