למחלות שונות יש ריחות שונים


למחלות שונות יש ריחות שונים

לא קשה להבין שאדם חולה בשפעת, כאשר נכנסים לחדר בו הוא שוכב ומריחים שם ריח של זיעה, תרופות נגד שיעול וסבל אנושי. אבל האם אפשר לזהות מחלות שונות רק לפי הריח שיוצא מהאדם? מדענים טוענים שזה אפשרי, וריחות של מחלות רבות כבר תוארו.

לדוגמה, לסכיזופרניה יש ריח אופייני, הקשור לשינוי בחילוף החומרים. חולדות יכולות להיות מאומנות כדי להבחין בריח של סכיזופרנים: הריח נובע מחומצה מסוימת המופרשת עם הזיעה. הניחוח עצמו מתואר כ: "ריח של פירות מתוקים בשלים מדי".

בחולי סיסטיק פיברוזיס, לא הזיעה מריחה, אלא הנשימה – יש לה ריח חמוץ.
ריחות משלהם יש גם למחלות כליות, כבד ומערכת עיכול, כי הם אחראים (בין השאר) לניקוי של הדם, ואם הם לא פועלים כראוי בדם מופיעים מרכיבים שלא אמורים להימצא בו. וחלקם – בעלי ריח.
לדוגמה, ריח של דגים מופיע כאשר הגוף אינו יכול לספוג כולין שכלול במזון, ונאגר בגוף חומר הנקרא Trimethylamine.

אנשים שעבדו בבתי חולים בזמן התפרצות של מגפות, יכולים גם לתאר את הריח של מחלות מסוימות.
לדיפטריה יש ריח מתוק, למחלות של חלל הבטן - ריח של לחם טרי, לסוג מסוים של שחפת - ריח של בירה. ילדים צעירים עם הפרעות מטבוליות יכולים להריח כמו סירופ מייפל.

כמובן, אנשים אינם מסוגלים להבחין טוב בין הריחות, אבל אפשרי לאמן חיות כמו כלבים כדי שיעשו זאת. קביעת סוג של מחלה, או לפחות האבחון המוקדם של האיבר המושפע לפני קבלת תוצאות הבדיקות – יכולים להקל על הרופאים באופן משמעותי. אולי בעתיד, ישתמשו בזה ברפואה, מי יודע...

 



( לא ידוע מקור הכתבה - נשמח לדעת )


דף הבית >> מבזקי דף >> בריאות ורפואה >> למחלות שונות יש ריחות שונים