קוף שחכם יותר מהאדם


קוף שחכם יותר מהאדם

אייומו – קוף שימפנזה בן ה- 12 אשר חי בקיוטו, במכון לחקר הפרימאטים – מסוגל לפתור בעיות וחידות מורכבות ולזכור שילובי מספר רבים הרבה יותר מהר מהמדענים אשר חוקרים אותו.

במהלך הניסויים, אייומו מסוגל לבצע את הטריק הבא: הוא מסתכל על המסך שמציג שורות של מספרים, ולאחר מכן משחזר אותם מזיכרון בדיוק מוחלט. השימפנזה שולף כל מידע שיש בבעלותו בהרף עין, פשוטו כמשמעו: פעילות מחשבתית לוקחת לו בערך 60 אלפיות שנייה!

במהלך הניסוי שבוצע בשנת 2007, אייומו ניצח תשעה סטודנטים שקיבלו שישה חודשי הכשרה מיוחדת לשיפור הזיכרון: השימפנזה הראה תוצאות העולות פי 2 על תוצאות בני האדם.

אגב, אייומו – הוא גאון תורשתי: אמו – איי, במשך 30 שנה הייתה תחת פיקוחם הדוק של המדענים.

חלק מהחוקרים נוטים להאמין שהסיבה ליכולת המנטלית הזו של השימפנזה – זה זיכרון חזותי רב עוצמה. למה היכולות של הקוף בתחום זה עולות באופן משמעותי כל כך על יכולות האדם?..

המדען טטסורו מצוזאווה אשר חקר את אייומו, העלה את ההשערה הבאה:
לאב הקדמון המשותף של בני אדם והשימפנזים היה זיכרון חזק מאוד, אבל בשלב מסוים של אבולוציה, כאשר התפתחות המוח הגיעה לגבולות שלה, המוח האנושי צבר יכולות חדשות במחיר של החלשת הישנות.

לכן אל תפתחו תסביכים בגלל ששימפנזה יכולה לנצח את האדם בקרבות אינטלקטואליים. תופעת הלוואי של הזיכרון הפנומנלי של הקוף - היא חוסר היכולת להשתמש בתהליכי חשיבה טבעיים לאדם: לא נשאר מקום עבורם במוחו של השימפנזה.

 

 



( לא ידוע מקור הכתבה - נשמח לדעת )


דף הבית >> מבזקי דף >> כללי >> קוף שחכם יותר מהאדם