לא תאמינו למראה עיניכם: אשליות חזותיות מעניינות


לא תאמינו למראה עיניכם: אשליות חזותיות מעניינות

תמונות שיכולות לעבוד על המוח שלכם
 

נראה לכם שלשתי היחידות של הבלוקים הללו יש גוון אחר של אפור? העיניים שלכם משקרות לכם: פשוט שימו את האצבע בין שני הבלוקים ותוכלו לראות שהגוון הוא זהה בשניהם. האשליה הזו נוצרת בשל העובדה שבלוק אחד באמצע קצת מובהר והשני - מעט מעומעם. אשליה זו התגלתה בשנת 1960, על ידי פסיכולוג טום קורנסוויט, ולכן נקראת "אשליית קורנסוויט".

מעל לכל, קורנסוויט ידוע גם במחקרים של התפיסה החזותית האנושית. בפרט, הוא ציין שאנשים תופסים את הצבע והגוון של גוף בעל נפח בעזרת האור והצל – ובמקרה זה, המוח שלנו תופס את הבלוק העליון כיותר כהה.

אפקט זה בולט עוד יותר באשליה האופטית שלהלן, שנוצרה על ידי אדוארד אדלסון מ-MIT. ריבועים A ו-B הם למעשה בגוון אחד. העיניים שלכם והמוח מנסים להבין באיזה צבע החפצים האחרים שסביב הריבועים האלה, ולכן באופן אוטומטי מתרחש פיצוי על צללים: ריבוע B נמצא בצל שמטיל הגלילהירוק, והריבוע A ממוקם מחוץ לצל.

 

מדענים יפניים פיתחו תמונה, בה העיגולים הצבעוניים זזים - לפחות זה מה שהעיניים שלנו אומרות לנו. למעשה, הם נשארים נייחים. האפקט עובד על ראייה היקפית - המעגל שבו אתם ממקדים את תשומת לבכם נשאר קבוע, אך שתיים האחרים מתחילים להסתובב. המומחים לא מבינים למה זה כך, אך ידוע שהצורה של החלקים המרכיבים את העיגולים היא זו שקובעת. 
 

לא פחות מפורסמת האשליה שנקראה "רשת". בהתחלה דיווח עליה הפיזיולוג הגרמני לודימר הרמן בשנת 1870. בתמונה אתם יכולים לראות רשת לבנה פשוטה על רקע שחור. כאשר אתם מזיזים את מבטכם על גבי התמונה - בצומת של קווים מופיעים כתמים כהים, אבל כשאתם מסתכלים ישירות על כל צומת – הנקודות שם נעלמות. 
 

במשך שנים רבות, חשבו שהאשליה הזו עובדת בגלל עיכוב ראיה לרוחב - תאים בצד האחורי של הרשתית מגיבים כביכול לאזורים השחורים והלבנים. לפני מספר שנים, התאוריה הופרכה, כך שהעיקרון של האשליה הזו עדיין נשאר בגדר תעלומה.
 

אשליות מסוימות קל יותר להסביר. לדוגמא, קווים אופקיים המופיעים בתמונה זו נראים כאילו נמצאים בזווית, אבל במציאות הם מקבילים זה לזה. קל לראות את הקו האפור המפריד בין שני אריחים שחורים ולבנים, אבל קשה להבחין בו בין שני אריחים כאשר אחד מהם שחור והשני לבן. המוח ממלא את הפער בהתחשב בחלק זה של הקו כחלק מהאריחים השחורים או הלבנים, והדבר בתורו עושה כך, שמבחינה ויזואלית הריבועים רחבים יותר בקצה אחד מאשר בצד השני.

 

 



( לא ידוע מקור הכתבה - נשמח לדעת )


דף הבית >> מבזקי דף >> כללי >> לא תאמינו למראה עיניכם: אשליות חזותיות מעניינות