מי מזדקן מהר יותר?


מי מזדקן מהר יותר?

אנשים אשר סובלים לעתים קרובות מדיכאון, מזדקנים מהר יותר מאנשים פוזיטיביים

מדענים מהולנד מצאו שאם האדם סובל לעתים קרובות ממצבי דיכאון, ייתכן שהגוף שלו יזדקן מהר יותר מאשר אצל אדם בעל אישיות אופטימית וחיובית.

המחקר כלל 1,900 אנשים שהיו להם בשלב מסוים בחיים הפרעות דיכאוניות ממושכות ובולטות, וקבוצת הביקורת כללה 500 אנשים שמעולם לא סבלו מדיכאון. במהלך הניסוי, החוקרים בדקו את אורך הטלומרים - חלקי קצה של הכרומוזומים. בכל פעם שהתא מתחלק - הטלומר מתקצר מעט, ולכן לפי הגודל שלו אפשר לבדוק את הגיל של התא.

המדענים גילו, שאורך הממוצע של הטלומרים של המשתתפים שנוטים לדיכאון היה קטן יותר מאלו שהיו נמצאים בקבוצת הביקורת.

לדברי המומחים, לדיכאון ממושך יש השפעה על הגיל הביולוגי של הגוף, הדומה להשפעה של שימוש לרעה באלכוהול, עישון, השמנת יתר וגורמים אחרים. תוצאות הניסוי פורסמו בגיליון נובמבר של כתב העת "Molecular Psychiatry ".

יושינו ורהובן

"למתח נפשי יש השפעה משמעותית על "שחיקה" של הגוף, מה שמוביל להאצה בתהליך ההזדקנות של הגוף" - אומרת מחברת המחקר, יושינו ורהובן, שעובדת באוניברסיטה החופשית של אמסטרדם. הניסוי הראה גם שאצל הסובלים מדיכאונות, עולה הסיכון לחלות בסרטן, סוכרת, דמנציה ומחלות אחרות. זה עשוי להצביע על כך שההזדקנות האינטנסיבית אולי נובעת לא מדיכאון עצמו, אלא ממחלות שמתפתחות כתוצאה מאותו הדיכאון.

החוקרים הצביעו על הקשר שבין הדיכאון ואורך הטלומרים, אך לא קשר סיבתי, והכירו בכך שאולי הבסיס לשתי תופעות אלה הוא גורמים כגון נטייה גנטית. מוזר, אך עם אנזים של DNA – פולימרז - הטלומרים יכולים להתאושש, כך שעל פי יושינו ורהובן, אורח חיים פעיל ובריא, ישפיע באופן חיובי על משך החיים – כי זה יזרז את הייצור של אנזים זה.

 

 



( לא ידוע מקור הכתבה - נשמח לדעת )


דף הבית >> מבזקי דף >> כללי >> מי מזדקן מהר יותר?