עובדות מדהימות על האבולוציה האנושית


עובדות מדהימות על האבולוציה האנושית

כמה עובדות מעניינות על העבר הרחוק של האנושות

בכל שנה, אנתרופולוגים מגלים תגליות חדשות, אך יחד עם זה מתעוררות יותר שאלות מתשובות, ולכן תהליך הלמידה של "עץ המשפחה" של האנושות כנראה ייפסק רק עם היעלמותו של המין שלנו. הנה כמה עובדות שיאפשרו לכם ללמוד יותר על "הסבים הפרהיסטוריים" שלנו.

1. אנשים התיישבו באירופה ובאסיה הרבה לפני ההומו ספיינס

הומו ארקטוס

אנשים רבים מאמינים שאבותיו של האדם המודרני עזבו את "הבית האפריקאי" ועברו לאירופה ואסיה לפני כ- 80 אלף שנה. עם זאת, לנציגים הראשונים של ההומו סאפיינס חיכתה הפתעה לא נעימה – הם היו צריכים לחלוק את השטח העצום עם צאצאיהם של ההומו ארקטוס.

ארקטוס הופיעו במזרח אפריקה, ולפני כ- 1.8 מיליון שנה החלו ליישב באופן פעיל את יבשות אירופה ואסיה, כלומר - הרבה לפני הופעתם של ההומו סאפיינס. מבחינה חיצונית, "הזקופים" היו דומים מאוד ל "נבונים" שהגיעו ואפילו הזדווגו איתם – דבר אשר אושר על ידי נתונים ממחקר של ה-DNA באסיה. לכן, אבות אבותנו לא "הגרו" לאירופה ואסיה לפני כ- 80,000 שנים עלובות, אלא אפשר להגיד שהם הילידים של יבשות אלו.


2. מגוון גנטי של אנשים הוא עני

אנשים - לא יותר מדי שונים מנקודת מבט גנטית מקוף. האנושות היא צאצאיהם של קבוצה קטנה של אנשים קדמונים שחיו במזרח אפריקה, ולכן אותה קבוצה של גנים עברה מדור לדור, ובמשך מיליון שנים נותרה ללא שינוי.

כדי לתאר את המגוון הגנטי של המין, המומחים משתמשים במונח "גודל האוכלוסייה האפקטיבי", כלומר המספר המינימאלי של בעלי חיים הנדרשים להעברה של חומר גנטי בשלמותו. אצל בני האדם, המספר הזה הוא רק 15,000 - מעט יותר מ- 0.02% מהאוכלוסייה של כדור ארץ. לשם השוואה -בסוגים מסוימים של עכברים, גודל האוכלוסייה האפקטיבי הוא 733 אלף.


3. בקרב אבות אבותינו היו ניאנדרטלים

בבדיקה מעמיקה של דגימות DNA שנלקחו מהשרידים של הניאנדרטלים, נמצא שחלק מהגנום שלהם הופיע לאחר יישובם באירופה, במזרח התיכון ואסיה. הדבר מצביע על כך שלניאנדרטלים ולקרו-מניונים שהחליפו אותם היו ילדים משותפים, אשר לאחר מכן התפתחו להומו ספיינס.


4. המגוון הגנטי של אנשים יכול היה להיות הרבה יותר גדול

מחקרים שנעשו לאחרונה גילו שהמגוון הגנטי של אבותיו של האדם המודרני הוא נמוך פי כמה פעמים מאשר למשל, בשימפנזים, גורילות ואורנגאוטנים, וההבדל הזה היה קיים עוד לפני הניאנדרטלים.
במחלוקת על הסיבות לצמצום המגוון הגנטי, דעותיהם של המדענים מתפצלים: חלק מאמינים שהאשמה היא אסון סביבתי כגון התפרצות של הר געש טובא, הממוקם באי סומטרה. אחרים אומרים שגיוון גנטי קטן נוצר בשל הכלאות, יחסי מין תכופים בין חברי אותה האוכלוסייה, שיש להם קשרי משפחה.

בכל מקרה, בהיסטוריה של האנושות כנראה חזר על עצמו יותר מפעם אחת הסיפור של תיבת נוח - הנציגים הלא רבים של האנושות אשר שרדו את אסון הטבע היו צריכים לקחת על עצמם את שחזור האוכלוסייה.


5. מה שאנו מכנים "תרבות" – היא בת פחות מ- 50 אלף שנים

רוב האנתרופולוגים מאמינים שבני אדם קדמונים לא יכלו לדמיין לעצמם מה זה "מוסיקה", "ציור" וצורות אחרות של אמנות. צאצאים רבים חווה המיטוכונדרית (האישה שהייתה האב הקדמון המשותף האחרון של האנושות דרך הקו האימהי, שחיה לפי הערכות שונות לפני כ- 15-200 אלף שנה), במשך אלפי שנים היו עסוקים ביצירת כלים פשוטים, שאך ורק הביאו תועלת, מבלי לחפש כל דרך לקשט אותם.

דברי האמנות הראשונים הופיעו לפני כ- 50 אלף שנים - כאשר אחד מבעלי המלאכה העתיקות הגה רעיון לשים על נשק עיצוב כדי להפוך אותו ל- "יפה יותר" - מרגע זה האנושות הפכה לא רק לנבונה, אלא גם לתרבותית.


6. האדם הפך לנבון הודות לאש

השימוש באש – הוא אחד מהגורמים העיקרית להופעת ההומו סאפיינס. עכשיו אנחנו אפילו לא חושבים עד כמה האש הייתה חשובה לאבותינו: היא העלתה באופן משמעותי את רמת החיים ותרמה ליצירה של כלים מתוחכמים יותר ועמידים, דבר שהוביל לפיתוח נוסף של המיומנויות של שימוש בהם, וכתוצאה מכך – להופעתו של ההומו סאפיינס. לפיכך, את עצם קיומו של המין שלנו - אנחנו חייבים גם לאש!


7. האבולוציה של ההומו סאפיינס ממשיכה

צאצאים שלנו כנראה יהיו קרובים להומו סאפיינס כמו שאנחנו קרובים להומו ארקטוס. אנתרופולוגים טוענים שחלקים מסוימים של הגנום האנושי משתנים באופן פעיל, ויכולים בעתיד להתפשט לכלל האוכלוסייה. רבות מהמוטציות האלה משפיעות לא רק על התכונות המבניות ועל איברים, אלא גם על דברים כגון עמידות למחלות או סובלנות ללקטוז.

מומחים עדיין אינם יכולים לומר בודאות למה הטבע מכין אותנו, למי יהיו דומים הצאצאים הרחוקים שלנו, ומה תהיה רמת האינטליגנציה שלהם - במיוחד לאור העובדה, שעל פי המחקרים האחרונים, המוח האנושי נעשה קטן יותר מדור לדור. אולי זה לא מצביע על ירידה ביכולות המנטליות, אלא על שימוש נבון יותר בנוירונים – דבר הדומה לירידה בגודל של המחשבים.

 

 



( לא ידוע מקור הכתבה - נשמח לדעת )


דף הבית >> מבזקי דף >> כללי >> עובדות מדהימות על האבולוציה האנושית