למה קשה לכם לקום בבוקר?


למה קשה לכם לקום בבוקר?

8 סיבות מדעיות לקושי בלקום בבוקר

אתם בטח מכירים את ההרגשה, כאשר אתם מתעוררים אבל פשוט לא יכולים להכריח את עצמכם לקום מהמיטה הנוחה. המדענים אומרים שמלבד לגורם בנלי כמו עצלות, יכולים להיות מספר גורמים נוספים: אולי אתם פשוט התעייפתם יותר מדי ביום שלפני ולא ישנתם כמו שצריך, ואולי, הבוקר פשוט קר מדי והגוף פשוט מסרב לעזוב את המיטה החמה. כל זה תופעות נורמליות, אך בחלק מהאנשים הנמנום הזה של הבוקר מגיע מסיבות עמוקות יותר.

דניס רוזן, חוקר השינה, כתב במאמר שהתפרסם בכתב העת "פסיכולוגיה היום" על הגורמים הבאים שעשויים להשפיע על הרצון שלכם לצאת מהמיטה:

1. מחסור בשינה

זוהי אחת הסיבות השכיחות ביותר, והיא נובעת מבעיות אחרות שגורמות לאנשים לישון רע.


2. לוח זמנים לא מאוזן

עבודה קשה ותובענית (לדוגמה, אצל רופאים) אינה מאפשר לישון באופן נורמלי, וזו הסיבה שלעתים קרובות אנשים נאלצים לא לישון בלילה, וממלאים את חוסר השינה במהלך היום – דבר המשפיע לרעה על מצב הרוח ועל הרגשה כללית.


3. אי ציות לשלבי קצב היומי

כאשר השעון הביולוגי של האדם פועל באופן לקוי, והאדם נאלץ לקום משינה בחושך וללכת לישון בבוקר – זה גם משפיע על רצון לקום מהמיטה.


4. המתעלמות מהחוקים של היגיינת השינה

כמה שעות שינה במהלך היום, צפייה בטלוויזיה במיטה או גלישה באינטרנט, כוס קפה לפני השינה – כל זה דוגמאות להיגיינה ירודה של השינה, דבר שגורם לכם לשכב במיטה עד הרגע האחרון.


5. עצירה של נשימה במהלך השינה.

התופעה הנקראת דום נשימה בשינה יכולה להוביל לא רק להפרעות שינה, אלא גם לישנוניות בשעות היום, עייפות וירידה ברמת האינטליגנציה והזיכרון.


6. תסמונת רגיים חסרות מנוחה

חלק מהרופאים (בפרט, המומחים במרפאת מאיו) טוענים שתנועות שהאדם עושה כדי להיפטר מתחושות לא נעימות ברגליים, מפחיתות את איכות השינה ויכולות לגרום לעייפות בבוקר.

7. תופעת לוואי של תרופות

תרופות נוגדות דיכאון, תרופות המורידות את לחץ הדם, תרופות לטיפול באלרגיה, תרופות נוגדות כאב - זו לא הרשימה המלאה של תרופות המונעות שינה בריאה.


8. גורמים נפשיים ופסיכולוגיים

הנפוץ ביותר מהם – הוא דיכאון.

דניס רוזן

לדברי דניס רוזן, גורמים אלה נוטים להתרחש בשילוב ויש קשר ביניהם. לדוגמה, הפרעות שינה כגון תסמונת של כניסה מאוחרת של שלבי השינה - מתרחשת בדרך כלל אצל אנשים עם מקצבים ביולוגיים פגועים. במקרה זה, אפשר לראות חריגות ברמה התאית, והם יכולים לגרום להפרעות מטבוליות ולהגביר את הסיכון לפתח מחלת לב וכלי דם וסוכרת.

 

 



( לא ידוע מקור הכתבה - נשמח לדעת )


דף הבית >> מבזקי דף >> כללי >> למה קשה לכם לקום בבוקר?