מדוע הזהב כל כך יקר?


מדוע הזהב כל כך יקר?

למה זהב הוא המתכת המוערכת ביותר?

למה דווקא זהב? מדוע כולם אוהבים אותו כל כך? מה טוב במתכת הזו? מה מיוחד בו? במאמר זה, ננסה לענות על שאלות אלה.


זהב – זו מתכת יקרה, שהערך שלה נקבע על ידי נדירותו, יופיו, ותכונות פיסיקליות וכימיות.

בגלל שזהב ניתן למצוא באופן חופשי בטבע, אם כי זה מאוד נדיר (כלומר, לא צריך לחלץ אותו או להמס), ידעו עליו כבר לפני כ -5,000 שנה. במצרים העתיקה, קישטו בו את ארמונות הפרעונים. במצרים, המתכת הזו יוחסה לשמש - סמל של חיים, חום ושליטה.
זהב – הוא מתכת בעלת גמישות טובה מאוד. כך לדוגמה, גרם אחד של זהב אפשר למתוח לחוט זהב באורך 3 קילומטרים. מסיבה זו, בימי הקדם התחילו להשתמש בזהב להכנת קישוטים. הרי הברק שלו לא ישאיר אף אחד אדיש. גם היום, האנשים מעריכים את התכשיטים מזהב.

במשך זמן מה, זהב שימש בתור אמצעי לתשלום. מאוחר יותר, התחילו לטבוע ממנו מטבעות. וגם כאשר יחד עם מטבעות הזהב התחילו לייצר מטבעות ממתכות אחרות, הזהב עדיין היה בעל ערך רב יותר. מאוחר יותר, התחילו להוסיף זהב למטבעות ואפילו לשטרות. הודות לכסף כזה, ניתן היה לשמור על יציבות כלכלית ואינפלציה נמוכה במדינה.

כפי שהזמן הוכיח, לייצר מטבעות מזהב או להוסיף אותו למטבעות – זה לא רציונלי.
ראשית, מכיוון שמטבעות זהב שיהיו בשימוש, ישתפשפו ויאבדו בהדרגה מהמסה הפיסית שלהן.
שנית, היחסים כלכליים הבינלאומיים בנויים כך, שכל מדינה תוכל להחליף את כספה בזהב של מישהו.
התוצאה הסופית היא שהמדינה פשוט תבזבז את רזרבות הזהב שלה. המדינות אוגרות זהב על מנת להבטיח את שלומן במקרה של משבר או מלחמה. במצבים כאלה, מדינה בדרך כלל צריכה לשלם בזהב.

השאלה היא למה העתודה האסטרטגית של המדינה צריכה להיות זהב? התשובה לשאלה זו טמונה בתכונותיו הכימיות. העובדה היא שהזהב אינו מתחמצן. זאת הסיבה שהמתכת המבריקה הזו, אפילו אם היא נמצאת בסביבה אשר אגרסיבית למתכות אחרות (בין אם זה מים רגילים או אפילו חומצה) לא נפגעת.
תכונה נוספת של זהב היא שהמתכת הזו לא מאבדת מהמסה שלה, לא משנה כמה זמן היא שוכבת במקום.

בגלל התכונות שלו, הזהב תמיד היה ויהיה השקעה שווה. לא משנה עד כמה המטבע יציב – הוא יכול להתמוטט בכל רגע. אך מחיר הזהב יישאר יציב, ולדברי כמה מומחים, עד 2016 הוא יגדל פי 4.
נכון לעכשיו, לזהב ישנם גם שימושים חדשים – משתמשים בו בטכנולוגיות חדשות, בקוסמטיקה ואפילו ברפואת שיניים.

 



( לא ידוע מקור הכתבה - נשמח לדעת )


דף הבית >> מבזקי דף >> כללי >> מדוע הזהב כל כך יקר?