עובדות מעניינות על שוקולד


עובדות מעניינות על שוקולד

כולנו אוהבים שוקולד - ורובנו נוטים לאכול אותו כל יום, או לפחות כמה פעמים בשבוע. זה אחד המזונות הפופולריים ביותר בעולם, ורבים יאמרו שהם לא יכולים לחיות בלי זה. רובנו כנראה חושבים שאנחנו יודעים כמעט הכל על שוקולד, כי הוא חלק בלתי נפרד מחיינו. עם זאת, יש שפע של עובדות מעניינות על העולם של השוקולד, שאינן מוכרות לרובנו.
להלן 10 עובדות מעניינות על שוקולד. חלק מהעובדות האלה די מוזרות, אחרות עצובות, ויש כמה שעשויות להיראות לנו פשוט טיפשיות.


10. עבדות

עובדה: חקלאי שוקולד הם כמעט עבדים.

כפי שהזכרנו קודם, רבים מאיתנו נהנים משוקולד על בסיס יומיומי. למרבה הצער, נצטרך לאכזב ולגרום לתחושות אשמה אצל אוהדי השוקולד. תהיתם אי פעם מאיפה מגיע השוקולד? רוב השוקולד מיוצר על ידי עבודת ילדים. לפי הערכה, רק באפריקה בחוות שוקולד עובדים כ- 56 – 72 מיליון ילדים. לעתים קרובות, מגייסים את הילדים לעבודה בחוות החקלאיות במרמה, ובמקרים מסוימים הם אפילו נמכרים לעבדות, וצריכים לעבוד במשך כל חייהם בחוות אלו בעודם משמשים כמקור לעושר לאחרים. ילדים שיש להם קצת יותר מזל - חיים על בננות ודייסת תירס. אבל אלה שהמזל לא חייך אליהם - לעתים קרובות מקבלים מכות ויחס לא אנושי.

אחד מהילדים האלה סיפר, שאמרו לו שהוא ירוויח כסף וכך יוכל לעזור למשפחה שלו, אבל הפיצוי היחיד שהוא יכול לקבל היום – זה יום שלם ללא מכות בעזרת שרשרת אופניים או ענף של עץ קקאו. הילד הזה מעולם לא ניסה את המוצר שהוא מספק במשך כל חייו.
אפשר כמובן לקנות רק את המוצרים שמתויגים על ידי ארגון "סחר הוגן" (Fair Trade), אבל המאמצים של הארגון הזה כל כך קטנים, שכמעט ולא נראים.


9. לא ממש שוקולד

עובדה: מוצרי שוקולד רבים מכילים רק אחוז קטן מאוד של שוקולד אמיתי.

לדברי החברה "Hershey", בארה"ב אין תקן לייצור שוקולד שחור, אבל ישנם תקנים לשוקולד חלב ושוקולד מתוק למחצה. במדינות מסוימות, יש סטנדרטים שונים. ברוב מוצרי הקונדיטוריה בבריטניה, יש תוכן גבוה במעט של שוקולד. עם זאת, על פי התקן של ארצות הברית, שוקולד חלב חייב להכיל רק כעשרה אחוזים של אבקת קקאו, בעוד שבשוקולד מתוק למחצה צריכים להיות לפחות 35% של קקאו. בשוקולד חלב, אותו עושים בדרך שונה - חייבים להיות לפחות 20 אחוזים של חמאת הקקאו.


8. שוקולד חלב

עובדה: שוקולד חלב – זו המצאה די חדשה.

בשנים האחרונות, השוקולד המריר צבר פופולריות, אבל הפופולריות שלו לא נחשבת בכלל בהשוואה לפופולריות של שוקולד חלב. במאפים (כגון עוגיות שוקולד) - משתמשים לרוב בשוקולד מתוק למחצה, אבל שוקולד חלב הוא עדיין פופולרי יותר.
דבר מעניין הוא ששוקולד חלב, לא הומצא אפילו עד שנת 1875. ההמצאה האירופאית הראשונה בתחום השוקולד כללה הסרה של כמחצית מחמאת הקקאו – ואת השאר כתשו וערבבו עם מלחים כדי לרכך את הטעם המר. השוקולד הזה היה ידוע בתור הקקאו ההולנדי (Dutch Cocoa). ושוקולד חלב התגלה על ידי ערבוב של אבקת קקאו עם חלב מרוכז ממותק. מתכון זה הומצא על ידי אדם בשם נסטלה, ואת המשך הסיפור אתם כבר יודעים.


7. מטבעות שוקולד

עובדה: אצטקים ובני מאייה השתמש בשוקולד כבכסף.

ההיסטוריה של השוקולד, למעשה, מתחילה במאייה. הם כל כך העריכו את פולי הקקאו, שהשתמשו בהם כבכסף. בפולי הקקאו אפשר היה לקנות ארנב או אפילו פרוצה. מאה פולי קקאו הספיקו כדי לקנות עבד.  כשנוצרה הציביליזציה האצטקית, הם אימצו את המסורת של המאייה והמשיכו להשתמש בפולי קקאו כמטבע. בפולי הקקאו הם יכלו לקנות כל דבר – החל מחיות ועד למזון וכלי עבודה, והיו גם אנשים אשר עשו פולי קקאו מזויפים מחימר. באופן כללי, את השוקולד צרכו רק אנשים עשירים – כי לא כל אחד היה יכול להרשות לעצמו "לשתות את הכסף".


6. נוגדי חמצון

עובדה: בשוקולד יש תכולה גבוהה של נוגדי חמצון, שמאוד חשובים לאדם.

מחקרים שנעשו לאחרונה, הראו ששוקולד מכיל פלבנואידים. פלבנואידים ספציפיים שכלולים בשוקולד נקראים Flavonols ו- Procyanidins - הם טובים ללב שלכם ומסייעים במניעת מחלות, כולל סוגים שונים של סרטן. עם זאת, חשוב לציין שכמה שאחוז השוקולד גבוה יותר – כך טוב יותר.
המחקרים הראו, ששוקולד כהה בלבד, שנצרך במתינות - בעצם נותן לכם הרבה נוגדי חמצון. החוקרים מצאו גם ששוקולד מריר עוזר מאוד במאבק נגד לחץ דם גבוה, אבל אם לאחר צריכתו תשתו חלב – התכונות המועילות שלו ייעלמו כאילו לא היו.


5. תאוברומין (Theobromine)

עובדה: שוקולד מכיל לא רק קפאין, אלא גם תרופה פחות ידועה בשם תאוברומין.

שוקולד מכיל יותר תאוברומין מאשר מוצרים אחרים. תאוברומין דומה לקפאין, אך יש לו השפעה מעוררת עדינה יותר. מחקרים ראשוניים הראו, שהוא יכול לשמש גם כתרופה לדיכוי השיעול. למרות שתאוברומין שימש כבר זמן רב לטיפול בבעיות לחץ דם ונבדק לשימוש במאבק נגד הסרטן, ניתן להשתמש בו רק במתינות. רמות גבוהות של תאוברומין יכולות לגרום להרעלה, ובעלי החיים והקשישים נמצאים בסיכון גבוהה יותר לכך. אדם בריא צריך לאכול כמות ענקית של שוקולד, כדי לסכן את בריאותו.


4. קערת שפע

עובדה: שליטי האצטקים שתו עשרות כוסות של שוקולד ביום.

השליטים הנפוחים של האצטקים והנציגים של המעמד העליון - שתו טונות של שוקולד. מונטזומה (Montezuma) שתה כ- 50 כוסות שוקולד ביום. למרות שכוס רגילה של שוקולד אינה מכילה הרבה קפאין, השוקולד ששתו האצטקים היה מריר מאוד, ואם נחבר את זה לצריכה מופרזת – נקבל שליט "מוזר". דבר מעניין ביותר – הוא שהאצטקים לא שתו שוקולד חם, הם שתו אותו קר. הם גם לא היו שותים אותו עם סוכר. הספרדים היו הראשונים שהוסיפו את הסוכר למשקה. האצטקים מזגו את התערובת מקנקן אל הקנקן ובחזרה, עד שהיא הפכה למוקצפת מאוד. הם האמינו, שהקצף הזה הוא החלק הטוב ביותר של המשקה.


3. הונאה

עובדה: חברות המייצרות שוקולד, ניסו לקבל אישור לקרוא לתחליף של שוקולד - שוקולד אמיתי.

לפני כמה שנים, יצרני השוקולד בארה"ב בצעו את המעשה אשר עורר את כל אוהבי השוקולד. הם ניסו להגיש עתירה, כדי שמנהל המזון והתרופות האמריקאי (FDA) יאפשר להם להחליף את חמאת הקקאו בשמן חמניות מוקשה ולקרוא לזה שוקולד. מנהל המזון והתרופות האמריקאי, כמובן, לא הסכים לדרישות של תעשיית השוקולד, אך מפתיעה עצם העובדה שהם ניסו לעשות מעשה כזה. 


2. גרעון

עובדה: בעולם יש מחסור חמור בשוקולד.

העולם מתמודד עם מחסור בשוקולד, בגלל המחלות הקשות המשפיעות על העצים באמריקה הלטינית, בה מייצרים את רוב הקקאו בעולם. בנוסף, ביקוש לשוקולד כל הזמן הולך וגדל, מה שעוד יותר מקשה על אספקה תקינה. למרבה המזל, המחלות המשפיעות על הייצור של השוקולד, לא התפשטו לאפריקה. עם זאת, המחסור עלול לגרום למחירי שוק גבוהים יותר של שוקולד, אם החקלאים לא יצליחו להתמודד עם המחלה. למרות שהעצים באפריקה אינם סובלים מהמחלה, לא מזמן הייתה שם בצורת, שמסבכת עוד יותר את המצב.


1. שוקולד במשקל שישה טון

עובדה: השוקולד הגדול ביותר בהיסטוריה שקל כשישה טון.

בחודש ספטמבר שנת 2011, ייצרו שוקולד במשקל של כמעט שישה טונות. בייצור שלו השתמשו ב: כמעט 7711  קילוגרם של חמאת קקאו ובכמעט 6350 קילוגרם של קקאו מגורר. החטיף הזה היה אמור לנסוע בכל רחבי המדינה, במטרה לעזור לילדים "לחשוב גלובלי" ו- "לאכול נכון". קשה לדמיין איך חטיף שוקולד ענקי היה גורם לילדים לאכול "נכון"...
לאחרונה, השיא הזה נשבר על ידי חטיף שוקולד גדול יותר. למרבה המזל כל השוקולד הזה לא נזרק סתם. החטיף חולק ונמכר בחלקים, וכל הכסף שגויס הלך לצדקה.

 

 



( לא ידוע מקור הכתבה - נשמח לדעת )


דף הבית >> מבזקי דף >> כללי >> עובדות מעניינות על שוקולד