שיטות שונות להגיית רעיונות


שיטות שונות להגיית רעיונות

10 שיטות להגיית רעיונות חדשים

- סיעור מוחות.

הממציא של השיטה הזו הוא אלכס אוסבורן. השיטה היא: קבוצה של אנשים, מציעה באופן פעיל רעיונות שונים, וחברי הקבוצה מנסים לפתח אותם, ולאחר מכן לנתח אותם כדי לזהות את היתרונות והחסרונות שלהם.


- השיטה של אדוארד דה בונו "ששת הכובעים".

במסגרת תהליך היצירה, האדם חובש על ראשו 6 כובעים בצבעים שונים. בכובע לבן הוא רק בודק את העובדות ואת הנתונים, בשחור - מנסה למצוא את התכונות השליליות, בצהוב - מנתח את האלמנטים החיוביים, בירוק - יוצר רעיונות חדשים, באדום - יכול להרשות לעצמו תגובה רגשית פעילה, ולבסוף, בכובע הכחול - הוא מסכם את העבודה.


- השיטה של טוני בוזן - "מפת החשיבה".

בתאוריה שלו ישנו הדגש על כך, שהתהליך שיצירתי קשור קשר הדוק עם זכרונו של האדם, ולכן יש צורך לפתח את הזיכרון. הוא הציע לכתוב במרכז הדף את מושג המפתח, ואת כל האסוציאציות אותן צריך לזכור – לכתוב "בענפים" היוצאים מהמילה הראשית. את הרעיונות אפשר גם לצייר. יצירת מפה כזאת עוזרת להמציא אסוציאציות חדשות, והתמונה היא למעשה הרבה יותר בלתי נשכחת.


- סינקטיקה. מחבר השיטה - ויליאם גורדון.

בתאוריה שלו, המקור העיקרי לרעיונות חדשים - הוא החיפוש אחר אנלוגיות. ראשית, עליכם לבחור אובייקט ולצייר את הטבלה עבור האנלוגיות שלו. בעמודה הראשונה צריך לכתוב את האנלוגיה הישירה, בעמודה השנייה – את האנלוגיה העקיפה, למשל, תכונות של העמודה הראשונה. ואז להשוות את המטרה, את האובייקט ואת האנלוגיות העקיפות. לדוגמה: אובייקט - עיפרון, המטרה – הרחבת המבחר. אנלוגיה ישירה - עיפרון בעל נפח, אנלוגיה נגדית - עיפרון שטוח. התוצאה – עיפרון-סימנייה.


- השיטה של אובייקטים מרכזיים של צ'ארלס וויטינג.

שיטה זו משלבת את התכונות של אובייקטים שונים בנושא אחד. לדוגמה: נר והמושג "יום הולדת". יום הולדת – זה שמחה, נרות זיקוקים ועוגה. לכן, אם נכתוש את נר הזיקוקים ונוסיף אותו לשעווה – נקבל נרות יום הולדת עם פירורי נרות זיקוקים הנוצצים בפנים.


- ניתוח מורפולוגי, שהוצע על ידי פריץ צוויקי.

הרעיון של השיטה הוא שמושא המחקר מתפרק לחלקים, וביניהם בוחרים את המאפיינים הבולטים ביותר. ואז משנים אותם ומנסים להרכיב בחזרה. התוצאה היא - אובייקט חדש.


- אסטרטגיה עקיפה.

השיטה הזו פותחה על ידי בריאן אנו ופיטר שמידט. בשיטה זו צריכים להשתמש בחפיסת קלפים עם פקודות כמו "לפרוק זעם", "לגנוב את הפתרון" וכו'. האנשים צריכים לשלוף את הקלפים ולעקוב אחר ההוראות.


- השיטה של "אוטובוס, מיטה, אמבטיה".

היא מבוססת על האמונה, שהרעיונות החדשים לא רק נמצאים במעמקי התת מודע שלנו, אלא גם מנסים לפרוץ החוצה – לכן צריך רק לשחרר אותם, או יותר נכון לא להפריע להופעתם. רעיון חדש עשוי לצוץ במוח במקום הכי לא צפוי.


- פיענוח.

כדי לעשות זאת, צריך לקחת כתובת בלתי מובנת בשפה זרה, משהו כגון אותיות סיניות. בבני אדם, שמתבוננים מקרוב בכתובת כזו, ברגע זה יכולות להופיע אסוציאציות שונות. 


- מלכודת לרעיונות.

בשיטה זו הכרחי לקבוע את כל הרעיונות, אפשר להקליט אותם בקול או לרשום במחברת. ואז לחזור לרשימות אלו כל כמה זמן.

 



( לא ידוע מקור הכתבה - נשמח לדעת )


דף הבית >> מבזקי דף >> כללי >> שיטות שונות להגיית רעיונות