איך להשפיע על אנשים


איך להשפיע על אנשים

10 טריקים פסיכולוגיים, בהם תוכלו להשתמש כדי להשפיע על אנשים

לפני שנתחיל, אנחנו רוצים לציין שאף אחד מהאמצעים האלה אינו מתאים כדי לגרום נזק לגוף או לנפש של אדם אחר. בכתבה זו, החלטנו לספר לכם על דרכים יעילות לגרום לאנשים אחרים להפוך לחברים שלכם או פשוט לדחוף אותם לפתרון הרצוי. אם אתם רוצים למצוא חן בעיני אדם אחר – אתם יכולים לנסות את הדברים הבאים:


1. לבקש טובה

אנחנו מדברים על אפקט, הידוע כאפקט של בנג'מין פרנקלין. פעם אחת, פרנקלין היה צריך לזכות באהדתו של איש אשר לא אהב אותו. אז, פרנקלין ביקש מהאיש בנימוס שישאיל לו ספר נדיר, וכאשר קיבל אותו – הודה לו בעוד יותר נימוס. לפני שזה קרה, האדם הזה נמנע אפילו מלדבר איתו, אבל אחרי האירוע הזה -  הם הפכו לחברים.

הסיפור הזה חוזר על עצמו שוב ושוב. השורה התחתונה היא שכל מי שעושה לכם טובה – יעשה זאת שוב פעם ביותר רצון, מאשר אדם שחייב לכם משהו. ההסבר הוא פשוט - האדם מחליט שאם אתם מבקשים ממנו משהו – זה אומר שבעת צרה אתם גם תיענו לבקשתו, ולכן הוא צריך לעשות את אותו הדבר כמוכם.


2. תדרשו יותר

טכניקה זו נקראת "דלת בפנים". אתם צריכים לבקש מהאדם לעשות יותר ממה שאתם באמת רוצים לקבל ממנו. כמו כן, אפשר לבקש לעשות משהו מגוחך. סביר להניח, שהאדם יסרב. זמן קצר לאחר מכן, תבקשו באומץ את מה שהתכוונתם לבקש מההתחלה. האדם ירגיש לא בנוח בגלל שסירב לכם בפעם הראשונה, ואם הפעם תבקשו משהו סביר – הוא ירגיש מחויב לעשות זאת.


3. תקראו לאדם בשמו

הפסיכולוג האמריקאי המפורסם - דייל קרנגי, מאמין שמאוד חשוב לקרוא בשמו של האדם. שמו של האדם – זה השילוב הנעים ביותר של הצלילים בשבילו. השם – הוא חלק חיוני של החיים, ולכן האמירה שלו מאשרת את קיומו של האדם לעצמו. זה, בתורו, גורם לרגשות חיוביים אל האדם, שהוגה את שמו.

בדרך דומה, משפיעה הצורה של הפנייה. אם אתם מתנהגים בצורה מסוימת – תקבלו את היחס שאתם מרוויחים. לדוגמה, אם אתם קוראים לאדם חבר – הוא יתחיל להרגיש במהרה רגש ידידותי כלפיכם. ואם אתם רוצים לעבוד בשביל מישהו – תתחילו לפנות אליו כ- "בוס".


4. תחמיאו

במבט הראשון זו טקטיקה ברורה, אבל יש כמה הסתייגויות. אם "החנופה" שלכם לא נראית אמיתית – היא תעשה יותר נזק מאשר תועלת. החוקרים גילו, שאנשים נוטים לחפש איזון קוגניטיבי, ומנסים לשמור על יחס שווה בין המחשבות וההרגשות שלהם. לכן, אם תחמיאו לאנשים בעלי הערכה עצמית גבוהה, וההערצה שלכם תישמע אמיתית – אתם תמצאו חן בעיניהם, כי במחמאות שלכם תאשרו את מה שהם חושבים על עצמם. אבל חנופה כלפי אנשים עם הערכה עצמית נמוכה - יכולה להוביל לרגשות שליליים, כי המילים שלכם יסתרו את ההשקפה שלהם על עצמם. כמובן, זה לא אומר שאנשים כאלה צריכים להיות מושפלים – כך בטוח לא תזכו בחיבה מצידם.


5. תשקפו

השתקפות ידועה גם כחיקוי. אנשים רבים משתמשים בשיטה זו באופן טבעי, אפילו בלי לחשוב על מה שהם עושים: באופן אוטומטי הם מעתיקים התנהגות של מישהו אחר, את צורת הדיבור שלו ואפילו את התנועות. אבל בטכניקה זו ניתן להשתמש גם במתכוון.

האנשים נוטים להתייחס יותר טוב למי שדומה להם. לא פחות מעניינת העובדה, שאם מישהו דיבר עם אדם אשר "חיקה" אותו בשיחה האחרונה – האדם ישמח לדבר גם עם אנשים אחרים, שלא היה להם שום קשר לשיחה. הסיבה לכך, כנראה אותה הסיבה כמו במקרה של קריאה בשם - ההתנהגות של בן השיח מאשרת את קיומו של הפרט.


6. תשתמשו בעייפות של בן השיח

כאשר האדם עייף, הוא הופך להיות רגיש יותר למילים של אנשים אחרים, בין אם זה בקשה או שיחה. הסיבה לכך היא שעייפות משפיעה לא רק על הגוף, אלא גם מפחיתה את רמת האנרגיה הנפשית. כשאתם מבקשים טובה מאדם עייף - סביר להניח שתקבלו תשובה כמו: "בסדר, אני אעשה את זה מחר" - כי ברגע זה, האדם לא ירצה לפתור שום בעיות. אבל למחרת, האדם עשוי למלא את ההבטחה – האנשים בדרך כלל משתדלים לקיים את הבטחותיהם, כי אחרת זה עלול לגרום לחוסר נוחות פסיכולוגי.


7. תציעו משהו, שאי אפשר לסרב לזה

זו טכניקה הפוכה לטכניקה השנייה שהצענו. במקום לעבור ישירות לבקשה הגדולה, נסו להתחיל בקטן. אם האדם עזר לכם במשהו קטן, הוא יהיה יותר מוכן למלא בקשה גדולה יותר.

המדענים בחנו את השיטה הזו בכל הקשור לשיווק. הם החלו לגייס אנשים להביע תמיכה בנוגע לשמירה על איכות הסביבה ושימור של יערות טרופיים. בקשה די פשוטה, לא? כאשר האנשים ביצעו את מה שהתבקשו – הציעו להם לקנות מוצרים, שכל ההכנסות תשמשנה לשימור אותם היערות, כמובן. רוב האנשים אכן עשו זאת.

אבל תיזהרו: לא טוב לבקש משהו אחד, וישר לאחר מכן משהו אחר לגמרי – עדיף לחכות עם הבקשה השנייה יום-יומיים.


8. ללמוד להקשיב

להגיד למישהו שהוא לא צודק – זו לא הדרך הטובה ביותר לזכות באהדה של האדם. ההשפעה עשויה להיות הפוכה. קיימת דרך אחרת להביע את המחלוקת ולהימנע מאי נעימות. לדוגמה, נסו להקשיב למה שהאדם האחר אומר, ותנסו להבין מה הוא מרגיש ולמה. אז, תוכלו למצוא משהו משותף בהשקפותיכם המנוגדות לכאורה, ותוכלו להשתמש בזה כדי להסביר את עמדתכם. וגם תסכימו על ההתחלה – זה יגרום לאדם לעקוב אחר המילים שלכם באופן הדוק יותר.


9. תחזרו על דברי בן השיח

אחת הדרכים היעילות ביותר להשיג את חיבתו של האדם ולהראות שאתם באמת מבינים אותו - היא לתמצת את מה שהוא אומר. תגידו את אותו הדבר, רק במילים אחרות. טכניקה זו ידועה גם כ- "הקשבה רפלקטיבית". כך, לעתים קרובות, עושים הפסיכותרפיסטים - האנשים מתחילים לספר להם יותר על עצמם, והיחסים בין הרופא למטופל הופכים להיות כמעט ידידותיים.

טכניקה זו קלה לשימוש כאשר מדברים עם חברים. תגידו במילים אחרות את המשפט שנאמר כרגע - ובכך תראו שאתם מקשיבים ומבינים את האיש, והוא ירגיש יותר בנוח איתכם. הוא גם יקשיב יותר לדעות שלכם, כי כבר הראיתם לו שאכפת לכם ממנו.

 
10. תהנהנו בראש

כשאנשים מהנהנים בעודם מקשיבים למישהו - זה בדרך כלל אומר שהם מסכימים עם מי שמדבר. ולאדם, טבעי להניח שכאשר מישהו מהנהן כאשר מדבר איתו – זה אומר שהוא גם מסכים איתו. זה יוצר את אותו האפקט כמו "החיקוי". לכן, תהנהנו לאורך כל השיחה עם האיש - מאוחר יותר זה יעזור לכם לשכנע אותו לקבל את נקודת המבט שלכם.

 

 



( לא ידוע מקור הכתבה - נשמח לדעת )


דף הבית >> מבזקי דף >> כללי >> איך להשפיע על אנשים