אלימות משטרתית מוגזמת


אלימות משטרתית מוגזמת

שוטר - זה מקצוע אצילי: האנשים העובדים במקצוע הזה מצילים חיי אדם ותופסים את הפושעים. אך האידאל של השוטר – לא תמיד תואם את המציאות. לפעמים, אנשים עם אובססיית שליטה, שלא ניתנה להם הזדמנות לממש את עצמם – נכנסים גם כן לשורות המשטרה. על כל כמה שוטרים טובים, שמצילים חיים ותמיד מוכנים לעזור, תמיד יש שוטר רע, שמנסה להתעלם ממפקדיו.

בארה"ב, כאשר השוטר חורג מסמכויותיו – מגלים את זה לרוב הודות לטכנולוגית מעקב ולקהילה פעילה של פעילים ומגיני זכויות אזרח באינטרנט. למרות שזה יוצר בעיות גם לשוטרים הטובים שמבצעים את עבודתם, זה גם מאפשר לחשוף מקרים של אלימות משטרתית, שהייתה יכולה להישאר מוסתרת. הנה מספר  אירועים שהפכו לידועים באמריקה.


10. בלוגר נגד המשטרה

אירוע: חיפוש אצל בלוגר מפניקס, שכותב על המשטרה

בלוגר ג'ף פטאקי, כתב לעתים קרובות כתבות בבלוג שלו על אי-סמכותיות של המשטרה בפניקס. הם ביצעו חיפוש בביתו, לקחו לו שני מחשבים ניידים, את הגיבויים ואת המודם, אזקו אותו ועצרו את החברה שלו למשך שלוש שעות, וגם לקחו את בניו ישר משיעור בבית הספר. המשטרה לא אהבה את מה שכתב עליהם באינטרנט, ובתור נקמה הם חרגו מסמכותם.


9. נשק "שתול"

אירוע: מיניאפוליס - המשטרה שמה אקדח ליד נער הרוג

בשנת 2006, נער נורה ונהרג על ידי המשטרה. הוא לא היה חמוש, לכן השוטרים שמו את האקדח לידו כדי להצדיק את מעשיהם. התברר, שהאקדח הזה נמצא בעבר בעת שוד, וכאשר זה התגלה, השוטרים כתבו בדו"חות שלהם שלנער היה אקדח נוסף. כל הראיות מצביעות על כך שהמשטרה שמה שם את האקדח, כי לא נמצאו בו אפילו טביעות אצבע של הנער.


8. רצח

אירוע: שומר ברכבת הרג במכוון אדם בלתי חמוש

לפני האירוע הזה, שהתרחש מול קהל הגדול בחגיגות השנה החדשה 2009, לשומר לא היו בעיות עם החוק. על פי מידע רשמי, ברכבת התחילו לריב מכות, ואחר כך קראו לביטחון. השומרים הורידו את אוסקר גרנט מהרכבת, אחד מהם הורה לו לרדת על ברכיו, והשני ירה בו מהגב. אירוע זה, הדומה מאוד להוצאה להורג – צולם בווידאו.

7. הלם חשמלי

אירוע: גבר שנתקל באישה - הותקף בהלם חשמלי

ג'ון תומפסון שיחק ביליארד בבר, כשהוא נתקל בטעות באישה. זה נשמע כמו ניסיון צולע להכיר אישה, שעבורו המקסימום שאפשר לקבל זו סטירת לחי. אבל המקרה הזה נגמר אחרת. אפילו אם הוא נתקל בה בכוונה – תגובה כזו באמת נשמעת מוגזמת: האיש קיבל מכות קשות ומכות חשמל מרובות מארבעה שוטרים. הקצין, שהחל את הקטטה הזו, היה מעורב 6 פעמים במקרים דומים, אבל עדיין לא הודח מהמשטרה.


6. נשיכת כלב משטרה

אירוע: אדם המאזין למוסיקה, ננשך והותקף עם זרם חשמלי

בשנת 2008, משטרת קלייטון, שניסתה לפתור מקרה של אונס במרדף "חם", זיהו לא נכון את בחור בן ה- 19 שהאזין למוסיקה באוזניות ולא שמע אותם. הוא ננשך על ידי כלב משטרה, וגם חשמלו אותו. המשטרה מאוחר יותר התנצלה בפניו, כי הוא היה אשם רק בדבר אחד – בגדיו היו דומים לבגדיו של החשוד.


5. ילדה בת 12

אירוע: חיפוש בבית לא נכון נגמר באשפוז ומעצר של נערה בת 12

ילדה בת- 12 מטקסס אפילו לא הייתה מודעת לכך שהיא הייתה בסכנה, כשהיא יצאה מביתה. שלושה גברים קפצו מהמשאית, תפסו אותה והאשימו בזנות. היא קראה לאביה, והם חסמו את הפה שלה והכו אותה. אלה לא היו עבריינים, כפי שנדמה לכם, אלא שוטרים סמויים שטעו בכתובת. היא אושפזה בבית חולים, וכעבור שלושה שבועות הגיעו שוטרים לבית הספר שלה כדי לעצור אותה על ההתנגדות בעת מעצר.


4. כ- 50 כדורים

אירוע: בחתן ירו 50 כדורים במהלך מסיבת הרווקים

הבעלים של מועדון החשפנות מקווינס ארגן מסיבה ביום שלפני החתונה שלו, ונהרג במהלכה בנסיבות לא ברורות. השוטרים אומרים שהאיש סרב לעצור וניסה להוציא אקדח, וחבריו אומרים שהוא לא עשה כלום, ואפילו לא דיבר עם השוטרים, כאשר שלושתם שלפו את נשקם וירו בו 46 כדורים. השוטרים לא קיבלו שום עונש.


3. שליח פיצה חירש

אירוע: שליח פיצה חירש נורה בכדורי גומי מהרובה

בשנת 2006, שליח הפיצה חזר ממועדון הלילה במודסטו, כשנעצר על ידי המשטרה, שראתה בו חשוד בפשע אחרון שהתרחש. השוטרים צעקו באנגלית וספרדית שייצא מהמכונית שלו, אבל כמובן שהאדם החירש לא שמע אותם. בפחות מדקה, הם ירו כמה כדורי גומי, שעברו דרך החלון האחורי של הרכב ופגעו בפלג הגוף העליון ורגליו של האיש. במהלך האירוע הזה, האיש צעק שהוא חירש.


2. הכאת מפגינים

אירוע: המפגינים הוכו ליד אוניברסיטת קליפורניה בברקלי

בסוך שנת 2011, תנועת המפגינים "Occupy" התכוונה לקיים מחאה שקטה בקמפוס של אוניברסיטת קליפורניה, כאשר הם הותקפו על ידי המשטרה. את הסטודנטים ריססו בבלוני גז, הם הוכו באלות והותקפו באופן אחר על ידי המשטרה. התמונות של אחד מהשוטרים, שהלך לאורך השורה של סטודנטים יושבים והתיז לתוך פניהם גז - התפשטו באופן נרחב באינטרנט, וגרמו להתרעמות רבה בקרב התלמידים, המורים ואנשים אחרים.


1. רודני קינג

אירוע: רודני קינג - המקרה הידוע הראשון של אלימות משטרתית

לאחר תקרית זו, אלימות משטרתית חצתה את הסף שבו הניצול לרעה של הכח החל לגעת לא רק באלו שעברו את זה, אלא גם הפכה לנושא חשוב מאוד בכלי תקשורת. לפני רודני קינג, מעטים ידעו על המקרים האלה, ונדיר שפעולות כאלה צולמו בווידאו. בשנת 1991, קינג הוכה על ידי המשטרה בלוס אנג'לס, ועובדה זו הופצה באופן נרחב על ידי התקשורת. בעקבות זאת היו כמה מחאות, ושתיים מארבעת השוטרים נמצאו אשמים, אך האמון במשטרה ירד באופן משמעותי.

 

 



( לא ידוע מקור הכתבה - נשמח לדעת )


דף הבית >> מבזקי דף >> כללי >> אלימות משטרתית מוגזמת