טיפים להתעוררות יעילה


טיפים להתעוררות יעילה

תקומו ותסתובבו קצת. החוקרים ערכו מחקר במטרה לברר מה נותן לנו יותר אנרגיה: חטיף שוקולד או הליכה של עשר דקות. למרות שחטיף שוקולד, אולי אכן סייע לעלייה מהירה ברמת האנרגיה, משתתפי המחקר הרגישו עייפים יותר, וכעבור שעה כבר לא היו אנרגטיים. הליכה של עשר דקות הספיקה לאגור אנרגיה שמספיקה לשעתיים. הסיבה לכך: בעת ההליכה, הוורידים, המוח והשרירים מתמלאים בחמצן.

אם אתם עובדים בישיבה – לא יזיק לקום לפעמים להליכה קצרה. במהלך הפסקת הצהריים, תלכו ברגל למסעדה, או אם אתם לוקחים את האוכל איתכם - תמצאו מקום נחמד שבו תוכלו לאכול. לא משנה אם תצאו מהבניין או לא - ההליכה תיתן לכם תחושת רעננות. 


תנומה קצרה בצהריים – לגבי שינת צהריים אומרים שהיא לא צריכה להיות ארוכה, ולא צריך לישון עד הערב. המומחים מאמינים שמשך התנומה צריך להיות 5-25 דקות. עדיף לנמנם לא מאוחר מ- 6-7 שעות  לפני שינת לילה שלכם.

גם לא נוח לנמנם בעבודה. אם אתם עדיין רוצים לישון במקום העבודה, אתם יכולים לעשות את זה בהפסקה. כוונו את השעון המעורר אם אתם לא רוצים לישון יותר מדי. לישון ליד שולחן העבודה – זה לא רעיון טוב. אך בחברות רבות, למשל, יש חדר מנוחה לעובדים.

אם אתם לא יכולים לישון במהלך היום, יכול להיות מועיל אפילו רק לשכב במשך עשר דקות עם עיניים עצומות.


תנו לעיניכם מנוחה, כדי למנוע עייפות - התרכזות קבועה בצג המחשב יכולה לגרום לעייפות בעיניים, מתח ובעיות שינה. מעת לעת, למשך כמה דקות, תסירו את עיניכם מהצג כדי לתת להן מנוחה.


מזון בריא נותן אנרגיה - הממתקים מספקים אנרגיה מהירה, ורמה נמוכה של סוכר בדם מובילה להאטה של פעילות מנטלית. לדוגמה, מספר מזונות שיכולים לספק לכם אנרגיה:
- חמאת בוטנים עם קרקרי חיטה או סלרי.
- יוגורט עם קצת אגוזים או פרות טריים.
- גזר צעיר עם גבינת שמנת דלת קלוריות.


שיחה תעזור להתעורר - אם אתם מרגישים שאתם נרדמים - נסו להיכנס לשיחה – זה יפעיל את המוח שלכם. תשוחחו עם עמיתיכם על רעיון עסקי, פוליטיקה או דת. זו שיטה חזקה מאוד, במיוחד כאשר מדברים על פוליטיקה.


להדליק את האור כדי להקל על עייפות - תאורה עמומה מחמירה את העייפות. מחקרים הראו, שאור חזק יכול להפחית את העייפות ולחדד את החושים. נסו להגדיל את כמות האור במקום העבודה.


תנשמו עמוק - נשימה עמוקה מעלה את רמת החמצן בדם. זה מאט את קצב הלב, מוריד את לחץ הדם ומשפר את זרימת הדם. בסופו של דבר זה עוזר לפעילות המנטלית ומעלה את האנרגיה.

הרעיון של תרגילי נשימה עמוקה הוא לנשום "עם הבטן" ולא עם החזה. אתם יכולים לעשות אותם אפילו בישיבה בשולחן העבודה שלכם. תשבו זקוף, ותנסו לחזור 10 פעמים על:

הניחו יד אחת על הבטן מתחת לצלעות, קחו נשימה עמוקה באף ותנשפו את האוויר החוצה בחדות, כאשר אתם דוחפים עם היד את הבטן שלכם. החזה לא צריך להיות מעורב בנשימה.
את הנשיפה אתם עושים דרך פה, כאשר אתם שולטים בעוצמתה בעזרת היד שעל הבטן שלכם.
טכניקה נוספת שנועדה לווסת את הנשימה: 

שימוש ביוגה כדי להעלות במהרה את כמות האנרגיה ולחדד את תשומת הלב. תשאפו ותנשפו דרך האף במהירות, תוך שמירה על פה סגור אבל רגוע. תשמרו שהנשימות שלכם יהיו קצרות – תנשמו בקבוצות של 3 נשימות - נשימה אחת כל שניה. ואז תנשמו כרגיל. ניתן לבצע את התרגיל הזה למקסימום של 15 שניות בפעם הראשונה, ולאחר מכן להוסיף כל פעם חמש שניות, עד שתגיעו לדקה.


מים עוזרים להתמודד עם העייפות – התייבשות מובילה לעייפות. ודאו שאתם צורכים כמות גדולה של נוזלים ומזונות עם תכולת מים גבוהה, כגון פרות וירקות.


אור היום מסדיר את מחזורי שינה - המקצבים שלנו שמסדירים את מחזורי השינה, מושפעים מאוד מאור היום. נסו לבלות לפחות 30 דקות ביום בחוץ באור שמש טבעי (המומחים ממליצים על שעה אחת של אור שמש ביום – אם אתם סובלים מנדודי שינה). אפילו נשימה קצרה של אוויר צח "תחזיר אתכם לחיים".


תרגילים פיזיים מגדילים את כמות האנרגיה ומפחיתים את העייפות – 70 מחקרים בהם השתתפו כ- 6800 אנשים הראו, שפעילות גופנית יעילה יותר להגברת כמות האנרגיה והפחתת העייפות יותר מתרופות מסוימות שאנשים לוקחים לטיפול בבעיות שינה. תרגילים יומיומיים משפרים גם את איכות השינה.

נסו להתעמל במשך 30 דקות ביום. אם תעשו הרבה פעילות גופנית - רמות האנרגיה שלכם יכולות לרדת לזמן מה, ולאחר מכן הן יגדלו תוך כמה שעות. צריכת מזון המכיל חלבונים ופחמימות בתוך שעות לאחר פעילות גופנית, יפחית את אובדן האנרגיה הראשוני. הקפידו להשלים את האימון כמה שעות לפני השינה, כדי שלא יהיה במצב של התרגשות כאשר תנסו להירדם.

 



( לא ידוע מקור הכתבה - נשמח לדעת )


דף הבית >> מבזקי דף >> כללי >> טיפים להתעוררות יעילה