מיהם האנשים המאושרים ביותר?


מיהם האנשים המאושרים ביותר?


 
"לעתים קרובות, האנשים מתנהגים באנוכיות" - אומר הפסיכולוג האמריקאי ג'ונתן ברמן - "אבל אם הם מתנהגים אחרת - הם עושים זאת רק בגלל שהם יודעים שאחרת תהיה להם הרגשה עצמית של אגואיסטים חסרי מצפון". יחד עם פרופסור דבורה סמול, ברמן ביצע מחקר מעניין מאוד המוקדש להתנהגות אנוכית וייסורי מצפון - ובאופן כללי לאושר.


לניסויים הראשונים נבחרו 216 סטודנטים מתנדבים, ולכל אחד מהם נתנו 3 דולר. הקבוצה הראשונה הייתה צריכה לתרום את הכסף, השנייה - פשוט לשים אותו בכיס, ולקבוצה השלישית נתנו זכות בחירה – לתרום או לשמור לעצמם. כפי שניתן היה לצפות, לקבוצה השנייה באופן כללי הייתה הרגשה טובה יותר משל אנשים הנמצאים בשתי הקבוצות האחרות. המדענים הניחו, שזה משום שהם יכלו לנהוג באנוכיות ובמצפון נקי לחלוטין. "זו לא הייתה בחירתם, כך אמרו להם לעשות".


כמובן, אולי זה נובע מכך שהם לא היו צריכים לקבל החלטות בכלל - כי התהליך עצמו לרוב גורם לתסכול. כדי לבדוק זאת, עשו ניסוי נוסף שבו למשתתפים הציעו אפשרויות אחרות, המכריחות אותם לבחור.
לקבוצה הראשונה – הציעו לבחור: לקבל שובר מתנה על סך 5 דולר או לתרום את אותו הסכום לצדקה.
לקבוצה השנייה – הציעו לבחור מבין 2 שוברי מתנה.
לקבוצה השלישית – הציעו לבחור למי (מבין 2 מוסדות לצדקה) לתת תרומה כל סך 5 דולר.
ושוב הוכח שהאגואיסטים שהיו צריכים לבחור בין 2 מתנות – הם אלו שהיו המאושרים ביותר.


לבסוף, הפסיכולוגים ביצעו ניסוי נוסף.
חילקו את האנשים לשתי קבוצות ונתנו להם להחליט – לתרום את הכסף לצדקה או להשאיר אותו לעצמם. לקבוצה הראשונה נאמר שמה שהם יחליטו – זה מה שיהיה. ולקבוצה השנייה אמרו שחוץ מההחלטה שלהם, את גורלו של הכסף יחליט המחשב באופן אקראי.
בסוף, הכי מאושרים היו אלה שבחרו להשאיר את הכסף לעצמם, וגם המחשב "אישר" זאת. במילים אחרות - שוב, מי שהתנהג באנוכיות אך הייתה לו הצדקה שהצליחה "להשתיק" את המצפון – הם אלו שיצאו עם הרגשה הכי טובה.


יחד עם זה, האנשים עדיין אוהבים להרגיש שיש להם זכות בחירה. בתשובתם לשאלה:
"מה הם היו מעדיפים – שהיו אומרים להם לקבל את הבונוס הכספי, לתרום את הכסף לצדקה או להחליט בעצמם מה לעשות עם הכסף" - יותר מ 63%  בחרו לבחור.

 



( לא ידוע מקור הכתבה - נשמח לדעת )


דף הבית >> מבזקי דף >> כללי >> מיהם האנשים המאושרים ביותר?