איך הצבעים כחול ואדום שולטים על חיינו?


איך הצבעים כחול ואדום שולטים על חיינו?

תארו לעצמכם שאי שם, במקום כלשהו, קיים כפתור ענק, כאשר לחיצה עליו תוכל להפעיל את תחילתו של יום הדין והרס של כל כדור הארץ.
נסו לדמיין את הכפתור הזה. רואים אותו? מה הצבע שלו?

כמעט 100% מהאנשים יגידו שצבעו אדום. ולא רק בגלל שהצבע מזוהה אצלנו עם אזהרה. פשוט ישנם 2 צבעים – אדום וכחול, שהגוף שלנו מגיב אליהם באופן מסתורי ולא מובן למדע.

במצבים שונים, אדום וכחול יכולים...:


1. לתת לכם יתרון

במהלך המשחקים האולימפיים של שנת 2004, הוערך שיותר נקודות מהשופטים קיבלו ספורטאים אשר היו לבושים באדום. במיוחד בספורט מגע כמו אגרוף, טאקוונדו או היאבקות בסגנון יווני ורומי.
מחקר נפרד הוקדש לאופן שבו השופטים דירגו את לוחמי הטאקוונדו האדומים והכחולים, ואיך אחר כך שינו את הערכתם בעת צפייה בהקלטות של אותם המשחקים, כאשר ההבדל היחיד היה בזה שהצבעים הוחלפו על ידי המחשב. התברר שלספורטאים באדום היה 13% יותר סיכוי לקבל נקודה.

ואם אתם חושבים ש- "הכח" של האדום קשור לעובדה שאנו רגילים מילדות לראות את סימני האזהרה האדומים - אז למה הקופים מגיבים לצבע זה כמונו?

בניסוי אחד, החוקרים האכילו את הקופים כאשר התלבשו לסירוגין בבגדים אדומים, כחולים וירוקים. עם הצבעים ירוק וכחול לא היו בעיות. אבל על חולצות האדומות הקופים הגיבו כאילו הציעו להם רעל טהור לארוחת הצהריים. הצבע האדום מסמל להם משהו מסוכן. וסכנה - במובן מסוים – זה כוח.

אפשר למצוא המון עדויות לכוחו המאגי של הצבע האדום – צריך רק להסתכל מסביב. קחו למשל את השפתון. זה לא סוד שנשים עם שפתון אדום בוהק מושכות יותר תשומת לב של הגברים.
ואם אתן חושבות ששפתון אדום לא מתאים לכן – תלבשו חולצה אדומה. המחקר מצא, שהמלצריות בחולצות אדומות, קיבלו 15 – 27 אחוז יותר טיפים מגברים. המדענים מקשרים את הנדיבות הזו לעובדה, שצבע אדום "מעורר אסוציאציות עם אסטרוגן, עוררות מיניות, ובריאות". במילים אחרות, צבע אדום של בגדים, ברמה הלא מודעת מאותת לנו שהאישה מוכנה להזדווג. דבר, עליו (באופן לא מודע) הגברים מוכנים לתת טיפים גדולים יותר.
ולא רק זה.... החולצה האדומה אפילו מורידה את מנת המשכל שלו, בגלל שהצבע הזה...:


2. משפיע על היכולת השכלית

קזימיר מלביץ', "הריבוע האדום"

זה אכן כך! מסתבר שאם אתם מסתכלים על צבע אדום לפני מבחן ה- IQ, הציון שלכם יהיה נמוך יותר. וברמה די משמעותית.

התלמידים שפתרו תרגילים בסביבה אדומה - התמודדו עם המשימה שלהם באופן הרבה יותר גרוע, כי הצבע "כיוון" אותם להיזהר. כשהכל מסביב אדום - תת המודע שלנו מנסה להימנע ממצבים מורכבים ומעורפלים, ואם אתם כל הזמן נמצאים בכוננות ומחכים לאיזשהו טריק מלוכלך – יהיה לכם קשה לחשוב באופן פרודוקטיבי.

אם כן, אז איזה צבע יעזור להשיב את השקט הנפשי ואת התבונה? בדיוק הצבע שמופיע מול עינינו כאשר אנו אומרים את המילה "קר" – הצבע הכחול.

החוקרים ביקשו מ- 600 משתתפים לפתור תרגילים, שהיו כתובים במחשב על רקע אדום, כחול ולבן. אם כדי לענות על השאלה היה צורך להשתמש ביצירתיות - המשתתפים אשר ישבו מול המסכים בצבע כחול התמודדו עם זה פי 2 טוב יותר מאשר אלו שישבו מול מסכים בצבע אדום.

לא, כאשר האדם מסתכל על צבע אדום, הוא לא נעשה יותר טיפש. במהלך אותו הניסוי, משתתפי המחקר שקיבלו את המסך האדום, ב- 31% התמודדו טוב יותר עם תיקון שגיאות דקדוק ועם היפוך האותיות (כאשר כותבים אותיות של מילה בסדר אחר, כך שיוצאת מילה אחרת). כך מתברר, שהאדום הוא טוב לפתרון בעיות הדורשות תשומת לב לפרטים.

אך כל זה קשור לפעילות המוח. ומה עם הגוף? מתברר, שצבע אדום...:


3. עושה אתכם חזקים יותר (פיזית).

הצבע האדום באמת יכול לעזור לכם להפוך למהירים יותר וחזקים יותר. באחד הניסויים, התבקשו סטודנטים לנסות את כוחם הפיזי עם מכשיר מיוחד. במהלך הבדיקות, היו אותות חזותיים שהוצגו על רקע אדום, אפור וכחול. כשהרקע היה אדום, התוצאות היו גבוהות יותר.

למרות שבדרך כלל לכחול יש את ההשפעה ההפוכה מהאדום, החוקרים מצאו אצלו תכונות מדהימות אחרות:
האור הכחול עוזר לכם להתעורר ... גם אם אתם עיוורים. אתם אפילו לא צריכים "לראות" את האור הזה - הוא משנה את התהליכים הכימיים בגוף שלכם גם אם אינכם מרגישים את זה.

בעינינו, ישנם קולטנים שקולטים אור, ללא קשר ישיר לראיה. כאשר קולטנים אלה מזהים אור (במיוחד אור כחול), הם מתחילים לדכא את הורמון המלטונין, שעוזר לנו לישון.

יותר מזה. אנשים שעברו מבחנים בשינון, השיגו תוצאות טובות יותר בחדר מואר עם דומיננטיות של ספקטרום כחול. מי שהתיישב מול מסכי LED הפולטים אור כחול, בחלק מהמקרים, קיבלו תוצאות עם שיפור של כמעט 70%!

למרבה הצער, כל המכשירים האלקטרוניים החדשים משתמשים בגל אור "כחול" קצר יותר – הוא יותר נעים לעינינו. למה "למרבה הצער? מכיוון שאור כחול כזה יכול לגרום לנדודי שינה.

ואם כבר מדברים על האופן בו הגוף מגיב לאור: האורך הנכון של הגלים יכול...:


4. לרפא אתכם.

תדירויות שונות של גלי אור באמת יכולות לעזור בריפוי של התאים בגוף. הרבה מאוד מחקרים בנושא זה נערכו על ידי מומחים מנאס"א.
הם גילו מה קורה כאשר אנו חושפים את התאים היקרים שלנו לאור שהוא קצת מעבר לאור האדום הנראה לעין, ופיתחו טכנולוגיה בשם HEALS, שאיפשרה לשחזר את בריאותם של התאים האנושיים בעזרת הקרנות בגלי אור ארוכים. במכשיר זה כבר ניסו להשתמש לטיפול בכוויות, כיבים סוכרתיים על העור ועוד - והשיגו תוצאות מרשימות.

המוצלח במיוחד היה הטיפול בנגעים של רירית הפה. מהפצעים הכואבים האלה סובלים 5-15% מחולי הסרטן לאחר טיפולי הקרנות. בנאס"א גילו, שרק שבועיים של טיפול באור (שנמשך 88 שניות ביום) הביאו להקלה בכאב ב- 96% מהמקרים.

לצבע הכחול יש גם כמה יתרונות. חיידקים מאוד לא אוהבים אותו, והוא יכול "לקרר" את התשוקה.


5. ולבסוף, הצבע משפיע על מה שאתם קונים.

כאשר החברות משקיעות מיליונים כדי לצייר את הלוגו ולהתאים לו צבעים – הם לא עושים זאת בגלל שאין להם מה לעשות עם הכסף. כל זה נעשה כדי ללחוץ בצורה הנכונה על "הכפתורים הנכונים" שלנו.

קחו למשל, קניות באינטרנט. מתברר שהאנשים קונים יותר כאשר באתר יש רקע אדום – אבל רק במקרים בהם הם רואים שהמוצר באמת תחרותי, ואפשר לקנות אותו ברווח.

מצד שני, אם אתם מרגישים שלמוצר שלכם אין תחרות - האדום יכול לדחוף את הקונים איכשהו לרמות את המוכר, בגלל שהתהליך הזה יכול להיתפס כמשחק שבו יש מנצחים ומפסידים. בכל מקרה, הקונה יהיה זהיר ויחפש הזדמנות להרוויח מזה.

דבר אחר לגמרי, אם רקע הדף הוא כחול. הוא מעורר נדיבות ורצון לעשות יותר קניות.
בנוסף, הניסיון והמחקרים מראים שסביבה כחולה לעתים קרובות מעודדת את הלקוחות להוציא את כספם ברגע זה מבלי לדחות לפעם הבאה, ולהפגין יותר נחישות בבחירת המוצרים.

האנשים כמובן נמשכים לצבעים בהירים וחמים, אבל, בכל זאת, גוונים קרים של כחול וירוק גם נראים חיוביים, כי הם יוצרים תחושה של ביטחון.

כמובן, הצבע הכחול לא יעשה את כל 100 אחוז של הפרסום – כי הרבה תלוי במוצר עצמו. מכיוון שהאדום גורם לנו לעמוד על המשמר ולהיזהר, החברות משתמשות בו כדי לקדם את המוצרים שנועדו "להילחם" במשהו – למשל בג'וקים ונמלים.

ואם המוצר שלכם אמור "למנוע" ו- "להגן" - הכחול יתמודד עם זה טוב יותר.

או אפילו פשוט יותר: אם אתם רוצים להפחיד - תארזו באדום. ואם אתם רוצים שהאנשים יחשבו שאתם טובים יותר ממה שאתם באמת – תשתמשו בכחול.

 

 



( לא ידוע מקור הכתבה - נשמח לדעת )


דף הבית >> מבזקי דף >> כללי >> איך הצבעים כחול ואדום שולטים על חיינו?