מחלות בלתי מובנות


מחלות בלתי מובנות

למרות כל הטכנולוגיה המתקדמת, ישנן מחלות מסוימות, שהרופאים עדיין לא מסוגלים לא רק לרפא, אלא גם להסביר מאיפה הן באות.

1. אנצפליטיס לטרגיקה

תארו לעצמכם: בני הזוג שלכם חלו במשהו שדומה להתקררות רצינית. במשך כמה ימים הם לוקחים תרופות, אך עדיין מרגישים יותר ויותר גרוע. ואז פתאום הם מתאבנים - אין ביטוי בעיניהם ופיהם מתעוות בזעקה אילמת. הם שוכבים ללא תנועה במיטת בית החולים, ואף אחד לא מבין מה זה ואיך לעזור.

ואז, יום אחד, הם פשוט פתאום מתעוררים... אבל מתנהגים כאילו הגוף שלהם נשלט על ידי איזה חייזר . בהתחלה הם נראים אדישים לכל דבר, ואז, בהדרגה, הופכים להיות אגרסיביים, ולבסוף, מתחילים להתנפל על אנשים במובן הלא צנוע...

וזה לא תיאור של סרט אימה, אלא תיאור של מחלה אמיתית ורצינית, אשר בלבלה את הרופאים בתחילת המאה ה -20. היא נקראת "אנצפליטיס לטרגיקה" - מחלה שההתפרצות הראשונה שלה נרשמה בשנת 1917.
אף אחד עד כה לא יודע מהאיפה היא באה.

זה התחיל מתלונות רגילות של כאב בגרון, ולאחר מכן גדל במהירות לסיוט, בו הקורבנות סבלו מהזיות והתקפי זעם, עד שנפלו בעלפון חושים. האנשים בסביבתם חשבו שחולים פשוט ישנים, בעוד שלמעשה הם היו בהכרה מלאה ויכלו לשמוע הכל באופן מושלם – אך פשוט לא יכלו לזוז. רבים מתו בשלב זה, אבל עבור מי שיצא מזה - הסיוט לא נגמר.

ההתנהגות של ניצולי אנצפליטיס לטרגיקה השתנתה באופן דרמטי ולכל החיים. הם יכלו להפוך להיות מאוד אגרסיביים וללא קשר למינם - לאנסים פתולוגיים. בנוסף, הם הפכו לחסרי רגשות, וחסרי רגישות לדברים כמו יופי שבאמנות וכדומה.

הדבר המפתיע ביותר הוא שעשר שנים לאחר תחילת המגיפה, מקרים חדשים הפסיקו להופיע – כאילו מישהו "סגר את הברז".

מאז תחילת המגיפה עברו כמעט מאה שנה, ולרופאים עדיין אין מושג מה באמת קרה לכל המסכנים הללו, למרות שזה די מובן שהבעיה נובעת משינויים במוח.
על פי השערה אחת, המחלה החלה בגלל חיידקים שגורמים לכאב גרון, אשר, בתורם הפעילו את מערכת החיסון וגרמו להרס של החומר האפור. אבל רוב המדענים מאמינים, שסיבת המגיפה היא וירוס בלתי ידוע.


2. תסמונת הצרפתי המקפץ ממיין.

או מעודף הומור, או בגלל העדר של דמיון - אבל המחלה עליה נדבר נקראת -  "תסמונת הצרפתי המקפץ ממיין".

בפעם הראשונה, המצב המשונה הזה נרשם על ידי הנוירולוג האמריקאי המפורסם ג'ורג' בירד בשנת 1878. הוא שם לב לכך, שרוב מחוטבי העצים, ורק ממוצא קנדי צרפתי, שחיו באגם Muskhed שבצפון מיין – נטו לפעמים לקפוץ ולצרוח כמו "אישה שראתה חולדה".

חוטבי העצים הצרפתים המקפצים הללו היו לא רק נבהלים בקלות - תגובה מפתיעה ומסעירה יכלה לבוא בעקבות כל צליל רגיל (צעקה, נקישה וכד') ואפילו מבקשה כמו "היי, זרוק לי פחית בירה, אה?".

המחלה הייתה קשורה כנראה לסוגסטיות יוצאת דופן, בשילוב עם רפלקס בהלה מוגבר מאוד. מצב מאוד לא נעים, במיוחד כאשר חושבים על זה, שאנשים אלו מבלים את רוב היום עם גרזן בידיהם...

באופן מפתיע, התסמונת הזו הייתה מוגבלת איכשהו לצפון מיין, והשפיעה רק על חוטבי עצים צרפתים. כלומר, אולי היא קשורה לגנטיקה, ובדרך כלשהי מתייחסת גם לסביבה. או למקצוע.

בחלק מהצרפתים המקפצים, הופיעו גם סימפטומים של אקולאליה (חזרה אוטומטית על מילים וביטויים ששמעו מאנשים סביבם). מזה, המדענים הסיקו שהמחלה המסתורית עשויה להיות צורה מיוחדת של תסמונת הטורט - הפרעה של מערכת העצבים המרכזית, המאופיינת בטיקים מוטוריים מרובים וטיק קולי אחד לפחות.


3. שלשול Brainerd

אם אי פעם חוויתם את ההשפעות של אכילת אוכל לא טרי, אתם בטח יודעים איזו זוועה זו - לבלות יום על האסלה. תארו לעצמכם עכשיו, שהיום הזה נמשך במשך חודשים, ואולי תקבלו מושג ראשוני על מהלך המחלה הזו, שנקראת "שלשול Brainerd".

מחלה זו נקראת על שם עיירת Brainerd שבמינסוטה, שבה דווח על המקרה הראשון. המסכנים, הסובלים מזיהום זה, הולכים לשירותים כ- 10-20 פעמים ביום. לעתים קרובות השלשול מלווה בבחילות, התכווצויות ועייפות.

בשנת 1983, נרשמו 8 התפרצויות של שלשול Brainerd, כאשר 6 מהן - בארצות הברית. אבל הראשונה הייתה עדיין הגדולה ביותר – במשך שנה חלו בזה 122 אנשים. על פי החשד, המחלה מתרחשת לאחר צריכה של חלב טרי - אבל עדיין לא ברור למה היא נמשכת זמן רב כל כך.

 

 



( לא ידוע מקור הכתבה - נשמח לדעת )


דף הבית >> מבזקי דף >> כללי >> מחלות בלתי מובנות