ההמצאות הגדולות של ניקולה טסלה



ההמצאות הגדולות של ניקולה טסלה

10 המצאות של ניקולה טסלה, אשר שינו את העולם

"יתחלפו דורות רבים, והמכונות שלנו ישתמשו באנרגיה, אותה יוכלו לקבל בכל מקום ביקום. אחרי הכל, האנרגיה נמצאת סביבנו."

ניקולה טסלה, 1892.

ניקולה טסלה החל למשוך תשומת לב, ויצר ויכוחים רבים על המצאותיו רק כעבור 70 שנה לאחר מותו. מי הוא היה באמת? משוגע? או אולי חלק מניסוי מוקדם של שליטה חברתית-ממשלתית?

מה שאנחנו כן יודעים, זה את העובדה שהוא נרדף על ידי הספקים העיקריים של אנרגיה חשמלית של זמנו - ובפרט על ידי תומס אדיסון, שאותו אנו רגילים להחשיב לגאון אמיתי. לאחר מותו של טסלה ב- 7 לינואר שנת 1943, סוכנים של ממשלת ארה"ב פרצו למעבדה שלו והחרימו את כל תוצאות המחקרים שלו, ואף אחת מעבודותיו עדיין לא הוצגה לציבור הרחב.

אבל בואו נסתכל על מה שניקולה טסלה - האיש אשר מת שבור ובודד - באמת תרם לעולם. לטוב או לרע, הוא שינה את פני כדור הארץ כפי ששום אדם לא הצליח עד כה:

1. זרם חילופין (AC) - זה המקום שבו מתחיל הסיפור הזה, אשר עורר סערה בתערוכה העולמית בשיקגו בשנת 1893. זמן קצר לאחר מכן, פרצה המלחמה בין הסתכלות של אדיסון והסתכלות של טסלה על הצורה בה צריך להיות מופק ומופץ החשמל.
את ההבדל ניתן לסכם במונחים של עלות ובטיחות: זרם קבוע, עליו עבד אדיסון (ושנתמך על ידי ג'נרל אלקטריק) עלה הרבה בהעברה למרחקים ארוכים ויצר ניצוצות מסוכנות בקומוטטור. עם זאת, אדיסון ואנשיו ניצלו את הסכנה העיקרית הטמונה בזרם חשמלי כדי לעורר אצל האנשים פחד מפני האלטרנטיבה של טסלה: זרם חילופין.
כדי לאשר את דבריו ולהוכיח את עמדתו, טסלה לפעמים הרג בעלי חיים בעזרת החשמל. כתוצאה מכך, הוא תרם לעולם את "הכיסא החשמלי", וגם הטיל צל על הניסיונות של טסלה להציע לאנשים חשמל בטוח יותר במחיר נמוך יותר.
טסלה, בתגובה, העיד בביטחון על שימוש ב- AC בהצגות המפורסמות שלו, בהן הוא העביר חשמל דרך גופו כדי להדליק את האור. כמעט עשור נמשכו המזימות, הגניבות של הרעיונות והפטנטים של טסלה על ידי אדיסון ותומכיו, אך למרות כל מאמציהם, המערכת של טסלה היא זו שעד היום מספקת חשמל בעולמינו.


2. אור - כמובן, טסלה לא המציא את האור, אבל הוא גילה את הדרך "למקד" ולהפיץ את האור. טסלה פיתח והשתמש במנורות פלורסנט במעבדתו, 40 שנה לפני שהן נכנסו לשימוש בתעשייה. בתערוכה העולמית טסלה לקח צינורות זכוכית, כופף אותן בצורה של שמות של מדענים מפורסמים, ולמעשה בכך יצר את תאורת הניאון הראשונה.
עם זאת, לדבר המרהיב ביותר הפך "סליל טסלה" המפורסם שלו. כמובן, סליל טסלה מהווה את מה שרוב התעשייה רוצה להדחיק: את הרעיון שכדור הארץ עצמו הוא מגנט ענק שיכול לייצר חשמל באמצעות תדר כמשדר. כל שנדרש בצד של המקבל - הוא מכשיר פשוט הדומה בפעילותו לרדיו.


3. קרני רנטגן - קרינה אלקטרומגנטית ומייננת נחקרו מקרוב בשנים המאוחרות של המאה ה- 19, אבל טסלה חקר זאת לעומק. הכל, החל מצילום קירליאן, אשר הצליח לתעד את קיומו של אנרגיית החיים, ועד למכשירים בהם אנו משתמשים לשם אבחון רפואי – היו טרנספורמציה של ההמצאה, בה לטסלה היה התפקיד המרכזי. גילוי קרני הרנטגן, כמו גם המצאות רבות אחרות של טסלה, נגזר מאמונתו שכל מה שאנו צריכים כדי להבין את היקום נמצא כל הזמן סביבנו, ואנחנו רק צריכים להשתמש בתודעה שלנו על מנת ליצור מכשירים אמיתיים, אשר יחזקו את תפיסת המציאות הפנימית שלנו.


4. רדיו - גוליילמו מרקוני הוכרז כממציא המקורי, וכיום רבים מאמינים כי הוא זה שיצר אותו. עם זאת, ביטל בית המשפט העליון את הפטנט של מרקוני בשנת 1943, כאשר הוכח שטסלה המציא את הרדיו שנים רבות לפני מרקוני. גלי רדיו - זה רק תדר שונה, המחייב להעברתו משדר ומקלט, אותם הדגים טסלה בפני האיגוד הלאומי של התאורה החשמלית בשנת 1893. בשנת 1897, קיבל טסלה שני פטנטים.
אבל בשנת 1904, סוכנות הפטנטים של ארצות הברית שינתה את החלטתה, ונתנה את הפטנט על המצאת הרדיו למרקוני, אולי תחת השפעת המשקיעים הפיננסיים של מרקוני בארצות הברית - וביניהם תומס אדיסון ואנדרו קרנגי. כמו כן, הדבר איפשר גם לממשלת ארצות הברית (בין השאר) להימנע מתשלום תמלוגים, אשר דרש (ובצדק) טסלה.


5. שלט רחוק – המצאה זו הייתה ההמשך הטבעי של הקונספט של הרדיו. פטנט מספר 613809 ניתן על הסירה הראשונה הנשלטת מרחוק, אשר הוצגה בשנת 1898. לטכנולוגיה הזו במשך כמה זמן לא היתה תפוצה רחבה, אבל טנקים בשליטת רדיו היו בשימוש על ידי הגרמניה כבר במהלך מלחמת העולם השנייה.


6. מנוע חשמלי - אפשר לומר, שהמנוע בעל שדות מגנטיים מסתובבים שטסלה המציא, יכול "לשחרר" את האנושות מהר יותר מאשר אחיזת החנק של תעשיית הנפט. למרבה הצער, המצאתו הפכה לקורבן של המשבר הכלכלי של שנת 1930, ושל מלחמת העולם שלאחר מכן. ובכל זאת, ההמצאה שלו הניחה את היסוד למה שכיום מקבלים כמובן מאליו: טורבינות תעשייתיות, מוצרי חשמל ביתיים, משאבות מים, כלי עבודה, כונני דיסקים, שעון דיגיטלי ומדחסים.


7. רובוטיקה – המוח המפותח המדעי של טסלה, הוביל אותו לרעיון שכל היצורים החיים מונעים על ידי דחפים חיצוניים. הוא אמר: "בכל מחשבה שלי, ובכל פעולה שלי אני מוכיחו, וממשיך לעשות זאת כל יום לשביעות רצוני, שאני מכונה, המצוידת בכוח מניע, אשר רק מגיב לגירויים חיצוניים.". כך, נולד הקונספט הראשון של רובוט. טסלה קיבל ברצון כל דבר שיכול להמציא המוח האנושי.


8. לייזר – המצאה זו של טסלה היא הדוגמה הטובה ביותר לאופן שבו הטוב והרע שזורים במוחו של אדם אחד. לייזרים חוללו מהפכה בתחום הניתוחים ונתנו בסיס למדיה הדיגיטלית המודרניות שלנו. עם זאת, אנו גם התקרבנו להתגשמות של מדע בדיוני עם קרני הלייזר וקרני המוות. נכון להיום, אנו רואים פוטנציאל גדול בפיתוח בשני הכיוונים.


9 ו- 10. תקשורת אלחוטית ואנרגיה בלתי נגמרת בחינם - 2 ההמצאות הללו קשורות אחת לשנייה, והן הפכו לקש האחרון ששבר את סבלנותם של העילית האנרגטית – הרי מה יוכלו להרוויח מאנרגיה, אותה אי אפשר למדוד ולפקח עליה?ועוד בחינם? לא ולא! ג'ון פירפויינט מורגן, פרגן לטסלה בעזרת צ'ק על סך 150 אלף דולר לבניית מגדל, אשר היה משתמש בתנודות הטבעיים של היקום כדי להעביר נתונים שונים, כולל מגוון רחב של תמונות, הודעות קוליות והודעות טקסט. זה היה המודל הראשון בעולם לתקשורת סלולרית, אבל זה גם אמר שהיקום מלא באנרגיה אינסופית, אשר ניתן להשתמש בה כדי ליצור רשת גלובלית של כל האנשים ולתת להם אנרגיה בלתי נגמרת בחינם. ניקולה טסלה היה חסיד של הרעיון "לתת לכל אדם את ההזדמנות לקבל ולשדר אנרגיה המידע כמעט ללא עלות". אבל בימינו, כולנו יודעים איך בסופו של דבר הסיפור הזה נגמר בשבילו...

 



( לא ידוע מקור הכתבה - נשמח לדעת )


דף הבית >> מבזקי דף >> כללי >> ההמצאות הגדולות של ניקולה טסלה