עובדות מעניינות על מערכת העיכול



עובדות מעניינות על מערכת העיכול

אנו מציעים לכם מבחר של עובדות מעניינות על מערכת העיכול.

1. מערכת העיכול שלנו – זה צינור באורך 9 מטר, אשר מתחיל בפה ומסתיים בפי הטבעת.

2. במעי הדק יש כל כך הרבה קפלים (כולל מיקרוסקופיים), שהשטח הכולל של פני השטח שלו הוא 250 מ"ר. זה מספיק כדי לכסות מגרש טניס.

3. העיכול מתחיל עוד לפני שאכלתם משהו. המראה והריח של מזון מעוררים את ייצור הרוק ומיצי העיכול. מיד לאחר שהחתיכה הראשונה נכנסת לתוך הפה, כל מערכות העיכול מתחילות לעבוד באופן פעיל.

4. הרופא הרומאי גאלן האמין, שהקיבה – היא יצור חי, הנמצא בתוכינו, אשר "מסוגל להרגיש את הריקנות ולגרות אותנו לחפש אחר מזון".

5. אנחנו צריכים כ- 72 שעות כדי לעכל ארוחה חגיגית. הפחמימות מתעכלים ראשונים (עוגות ומאפים שונים). ואז מגיע תורו של חלבון (עוף מטוגן), והכי הרבה זמן יתעכלו השומנים - כולל רטבים וקצפת של עוגה.

6. אדם אוכל בממוצע כ - 500 ק"ג מזון בשנה.

7. לפה שלנו יש תפקיד נטרול. הוא גם מקרר או מחמם את המזון לטמפרטורה שתהיה מקובלת על שאר מערכת העיכול.

8. כל יום אנו מייצרים כ -1.7 ליטרים של רוק. תהליך ייצור הרוק הוא אוטומטי. זו הסיבה שהפה שלנו מתמלא ברוק כאשר אנו מריחים או חושבים על אוכל.

9. השרירים של אברי העיכול מתכווצים בתנועה גלית, והתהליך הזה נקרא תנועה פריסטלטית. הודות לדרך זו, המזון מגיע לתוך הקיבה של האדם, גם אם הוא עומד על ראשו.

10. לקיבה יש קיבולת ענקית. בממוצע, קיבה של אדם מבוגר יכולה להכיל ליטר של מזון.

11. כדי לעכל מזון - גם צריך קלוריות, והעיכול לוקח מ-5 עד 15 אחוז מכל צריכת האנרגיה שלנו. רוב האנרגיה נדרשת לעיכול של חלבונים ואלכוהול.

12. תסמונת פיקה – זו הפרעת אכילה, בה לאדם מופיע רצון לאכול דברים בלתי אכילים, כגון גיר, צבע, לכלוך ועוד. זה בא לידי ביטוי ב- 30 אחוז מהילדים, והסיבה לכך לא ידוע. יש החושבים שחוסר מינרלים מסוימים גורם לכך.

13. רוב מיצי העיכול – זה חומצת מלח, שיכולה להמיס מתכת. אבל למרות זאת, צעצועים מפלסטיק, עפרונות ושיער יוצאים מהקצה השני של מערכת העיכול כמעט ללא שינוי.

14. מה יקרה אם תבלעו מסטיק? יש מיתוס שמסטיק נשאר בקיבה שבע שנים לפני שהוא מתעכל. זה לא נכון. הגוף שלנו אינו מעכל מסטיק, אבל הוא ייצא מהגוף יחד עם צואה, כמעט ללא שינוי. במקרים נדירים מאוד, כמות גדולה של מסטיקים עלולה להוביל לחסימה במעיים.

15. רוב ההורמון סרוטונין - הורמון מצב הרוח העיקרי – מיוצר לא בראש אלא בקיבה.

16. כאשר יש דלקת בלבלב - הגוף שלכם מתחיל ממש לאכול אותכם מבפנים. הכאב מופיע בעת ובעונה אחת, בשל העובדה שאנזימים לעיכול השומן דולפים מצינור הלבלב לרקמות אחרות, ובעצם הורסים אותן.

17. מים, אנזימים, מלחים בסיסיים, ריר ומרה – מייצרים כ- 7.5 ליטרים של נוזל, אשר מגיע אל המעי הגס. ורק כ- 6 כפות מכל התערובת הזו יוצאות החוצה.

18. הכבד הוא המעבדה של הגוף שלנו. הוא מבצע יותר מ -500 תפקידים שונים, כולל אחסון חומרים מזינים, סינון ועיבוד כימיקלים במזון, ייצור מיצי מרה, ועוד דברים רבים אחרים.

19. הגיהוק החזק ביותר אשר נרשם, היה בעוצמה 107.1 דציבלים – אפשר להשוות את הצליל לצליל של מסור חשמלי. בעל השיא היה פול האן הבריטי, אשר הראה את היכולות שלו בטלוויזיה.

20. גזים הם תערובת של גזים, של אוויר אשר נבלע ושל גז המיוצר על ידי חיידקים במערכת העיכול. תערובת זו מכילה חנקן, חמצן, דו תחמוצת הפחמן, מימן ומתאן.


 



( לא ידוע מקור הכתבה - נשמח לדעת )


דף הבית >> מבזקי דף >> כללי >> עובדות מעניינות על מערכת העיכול