התכונות המדהימות של המוזיקה


 

התכונות המדהימות של המוזיקה


לדברי המדענים, המוזיקה משפיעה על המוח שלנו הרבה יותר עמוק מאשר חוויה אנושית אחרת. כתבה זו מוקדשת לתכונות מדהימות של המוזיקה.


1. עוזרת לפגים

ילדים אשר נולדו מוקדם מדי, צריכים להישאר במשך זמן רב בבית החולים כדי שיוכלו להעלות במשקל ולהתחזק. כדי לזרז תהליך זה, בבתי חולים רבים התחילו להשתמש במוזיקה. צוות של מדענים קנדיים מצא, שהשמעת מוזיקה לפגים, יכולה להפחית את הרגישות לכאב ולשפר את הרגלי האכילה – דבר שעוזר להם לעלות במשקל. בתי החולים משתמשים במוזיקה, אשר מחקה את קולות דפיקות הלב של האם וקולות "של הרחם" כדי להרדים תינוקות שנולדו בטרם עת.


2. מחייה צמחים נבולים

אם המוזיקה מסייעת לילדים לגדול, האם היא יכולה לעשות את אותו הדבר עם הצמחים? בשנת 1973, החוקרים ערכו מחקר כדי לגלות כיצד המוזיקה משפיעה על הצמחים.

לקבוצת צמחים אחת הם ניגנו מוזיקת רוק, ולקבוצה השנייה – מנגינות קלות ושלוות. בסוף המחקר, הצמחים שהיו תחת השפעת מוזיקה קלה – היו שווים בגודלם, ירוקים ופורחים, ואפילו נטו לצד ממנו נשמעה המוזיקה. הצמחים אשר "הקשיבו" למוזיקת רוק - גדלו להיות גבוהים, אך נראו שמוטים, העלים שלהם היו דהויים והם נטו לצד הנגדי ממקור המוזיקה.


3. עוזרת להתאושש לאחר פגיעה מוחית


אנשים רבים שעברו פגיעה מוחית טראומטית, עשויים לעמוד בפני קשיים הקשורים לדיבור ולתנועה. כטיפול, יש אנשים שמשתמשים במוזיקה כדי לעורר את אותם האזורים במוח, אשר אחראים לשני התפקידים האלו.

כאשר אנשים בעלי הפרעות נוירולוגיות שנגרמו משבץ או מחלת פרקינסון שומעים את הקצב המוזיקלי – זה עוזר להם להחזיר לעצמם צעידה סימטרית ותחושת איזון. הקצב שבמוזיקה, במקרה הזה משמש כרמז עבור המוח.


4. מונעת את אובדן השמיעה


כמובן, המוזיקה לא יכול לרפא אותכם, אם כבר איבדתם את השמיעה, אבל היא יכולה למנוע את זה. במהלך המחקרים, בהם השתתפו 163 מבוגרים, כאשר 74 מהם היו מוזיקאים - המשתתפים התבקשו לעבור סדרה של בדיקות שמע.

המוזיקאים זיהו צלילים יותר מאחרים, ועם הגיל ההבדל הזה היה יותר ויותר בולט. כלומר, מוזיקאי בן 70, שמע את הדיבור בסביבה רועשת יותר טוב מלא מוזיקאי בן 50.


5. מרפאת לב שבור


למעשה, כאן לא מדובר בדחייה רגשית, אלא בהתקף לב. העובדה היא שהמוזיקה מסייעת לחולים המחלימים מהתקף לב או ניתוח לב בזה שהיא מפחיתה את לחץ הדם, מאטה את קצב הלב ומפחיתה חרדה.

כאמצעי למניעת התקף לב – כדאי להאזין למוזיקה שמחה או לשירים שגורמים לכם להרגיש טוב יותר.

האזנה למנגינות שמעוררות רגשות חיוביים, משפרת את זרימת הדם ומרחיבה את כלי הדם, וכך מסייעת לשיפור מערכת הלב וכלי דם.


6. משפרת ביצועים אתלטיים


בשנת 2005, מדענים בריטיים גילו שהאזנה למוזיקה בזמן אימון יכולה לשפר ביצועים אתלטיים ב- 20 אחוזים.

לקבלת התוצאות הטובות ביותר, מומלץ לשמוע מוזיקה עם קצב מהיר במהלך אימונים אינטנסיביים ומוזיקה איטית בהפסקות.


7. משפיעה על ההתנהגות


בשנת 2008, חוקרים בריטיים החליטו לחקור עד כמה המילים בשירים משפיעות על התנהגות בני הנוער. כדי לבחון זאת, לקבוצה אחת של בני נוער השמיעו שירים עם תוכן חברתי חיובי, ולקבוצה השנייה השמיעו שירים עם תוכן נייטרלי.

במהלך הניסוי, החוקרים החליטו לבדוק איך הנבדקים יגיבו למצב בו אחד החוקרים "בטעות" מפיל את העיפרון שלו. חברי הקבוצה, ששמעו את השירים הפוזיטיביים - לא רק הציעו עזרה מהר יותר, אלא גם הרימו את העיפרון בתדירות גבוהה יותר פי 5 מאשר בקבוצה השנייה.


8. משפרת את הזיכרון


אצל ילדים העוסקים במוזיקה, יש שיפור ביכולת השכלית שלהם. המדענים מהונג קונג מצאו, ששיעורי מוזיקה משפרים את תוצאות המבחנים, בהם יש צורך לזכור מילים מהרשימה.

ככל שיותר האדם עסק בילדותו במוזיקה – כך הזיכרון המילולי שלו היה יותר טוב. ילדים שעסקו במוזיקה, למדו, זכרו והחזיקו בזיכרונם מילים יותר טוב מילדים אחרים. וטיב הזיכרון היה תלוי במשך הזמן שילדים עסקו במוזיקה.


9. מפחיתה כאב


מדענים אמריקאים מאוניברסיטת יוטה הראו, שהמוזיקה גם יעילה כפעולת הסחה עבור אנשים המועדים לחרדה בגלל כאב. בעקבות האזנה למוזיקה, האנשים הרגישו פחות כאב.

במחקר, בו השתתפו 143 אנשים, המוזיקה עזרה למשתתפים להפחית את רמת החרדה, כאשר האצבעות שלהם הושפעו מאלקטרודות אשר גרמו לכאב קל.

המוזיקה מפעילה את המסלולים התחושתיים, אשר מעמעמים את הכאב ותורמים למעורבות האינטלקטואלית והרגשית.


10. משפרת את תחושות הטעם


אולי בקרוב, יצרני היין יתחילו לכתוב על התווית, איזו מוזיקה הם ממליצים לשמוע כאשר הם שותים את המוצר שלהם. במחקר שנעשה לאחרונה, החוקרים גילו שסוג מסוים של מוזיקה יכול לשפר את הטעם של היין בשיעור של 60 אחוז.

במסגרת המחקר, המשתתפים שטעמו את היין, אמרו שיין לבן היה מרענן יותר, אם סביב השולחן נשמעה מוזיקה עליזה וממריצה.

טעמו של יין אדום השתנה בשיעור של כ- 60 אחוז כאשר המבקרים האזינו למוזיקה "חזקה וכבדה".

 



( לא ידוע מקור הכתבה - נשמח לדעת )


דף הבית >> מבזקי דף >> כללי >> התכונות המדהימות של המוזיקה