פחדים מפחידים שכאלה


פחדים מפחידים שכאלה

1. פחד מזקנה

הפחד הזה הוא די נדיר אצל צעירים, ודי שכיח אצל נשים בגיל העמידה, וגברים מעל גיל 50  (אשר לא הצליחו בחיים). ואת הפחד הזה אפשר להבין, כי ברמה הביולוגית, הייעוד של הנשים – זה ללדת ולגדת ילדים, ושל גברים – להוליד צאצאים ולספק למשפחתו מזון וביטחון.


2. פחד מהרעלה

הפחד הזה הוא עצמאי, ולעתים קרובות לא מתאם את עצמו לפוביות אחרות. וכל זה בגלל שמהפחד הזה סובלים בדרך כלל אנשים בעלי חשיבה אינטואיטיבית. ולפי הערכות שונות, זה פחות מ -5% מכלל האוכלוסייה של כדור הארץ. לדוגמה, סטלין סבל מהפוביה הזו.
כך או כך, הפחד הזה הוא לעתים קרובות לא ניתן לשליטה ובא לידי ביטוי רק אצל אנשים עם רמה גבוהה של חשיבה אינטואיטיבית.


3. הפחד להיות פחדן

זהו פחד גברי לגמרי, אותו חווים אנשים צעירים, אשר יש להם תחושת אחריות מולדת כלפי אחרים. לאנשים האלה יש תכונות ניהול וכריזמה מולדת. גם נשים רבות חוות את זה. לכן, פחד כזה עוזר לגברים ולנשים כאחד "להיות על הסוס" ברגעים מסוימים, אך באותו הזמן לא מאפשר להירגע ולנוח כאשר זה נחוץ.


4. הפחד מפני חיידקים ומיקרואורגניזמים

בטח ראיתם או שמעתם בחייכם על האנשים ששוטפים את ידיהם עשרות פעמים ביום, עושים ניקיון יסודי בבית כמה פעמים ביום, ולא יכולים להכריח את עצמם לגעת בדברים שונים - וכל זה בגלל שהם מפחדים להידבק בווירוס "מסוכן" כלשהו.
מהפוביה הזו בדרך כלל סובלים אנשים בעלי אינטליגנציה לוגית גבוהה. רובם מהנדסים מוכשרים, כלכלנים ועורכי דין. כך, למשל, הממציא, הקולנוען והמיליארדר האמריקאי המפורסם הווארד יוז, סבל מזה. עם הזמן, פוביה זו הופכת להפרעה אובססיבית כפייתית, והאדם הופך עוד יותר להיות קרבן של פחדיו.


5. פחד מלהשתגע

זהו פחד ספציפי למדי, אבל חווים אותו רק אנשים שחושבים במונחים מופשטים. לעתים קרובות מדובר באנשים שמנסים להבין את העולם הרוחני, להתחבר ליקום, עוסקים בלימודי דת, פילוסופיה ופיזיקה. מדובר באנשים שיכולים "להוליד" לרעיון מבריק, גם אם הוא נראה קצת מטורף.
משוררים רבים, נגנים קלאסיים ונגני רוק חוו את הפחד מטירוף, אבל יחד עם זה ניסו למצוא את עצמם ואת היקום באמצעות מגוון רחב של סמים פסיכדליים כמו LSD.


6. פחד מאינטימיות

זהו פחד שאפשר לפגוש לא רק אצל מתבגרים בני 16, אלא גם באנשים בוגרים – גברים בני 40 ולפעמים גם נשים. באופן מפתיע, מהפחד הזה סובלים אנשים בעלי ליבידו מוגבר. עם זאת, יחד עם זה יש תסביך חזק, הקשור לכישלון של יחסי מין ראשונים או לטינה עמוקה בילדות עם רגשות מודחקים. אנשים עם פחד זה לעיתים קרובות בעלי מערכות חשיבה מפותחת. מדובר באנשים שבשבילם הנוחות של הבית, הספר האהוב והמטבח - זה הדברים הקבועים המלווים אותם בחייהם. אבל בכל הקשור ליחסים אינטימיים – הם חווים חוסר נוחות, אטימות והפחד ממשהו חדש. גברים חווים לעיתים קרובות פחד מכישלון או פחד להיות נושא ללעג. הנשים חוששות מזה שהן יכולות להיפגע או שיבגדו בהן.


7. הפחד מעכבישים, חולדות, תיקנים, נחשים, מטוסים, מפלצות, שדים, מראות, צגי המחשב, עקבים גבוהים...

כל הפחדים האלה מאוחדים בסעיף הזה מסיבה שהשורש של הפחדים הללו הוא משותף לכולם –  חשיבה וויזואלית לא מפותחת אצל אנשים בעלי אינטלקט דמיוני מולד. את הפוביות הללו אפשר לפגוש באנשים "רגשיים" במיוחד - שחקנים, אמנים, דוגמנים וכו'. כלומר, אצל אלו שחושבים דרך תמונות ורגשות.


8. חרדה חברתית (פחד מלדבר בפני קהל), אגורפוביה (פחד ממקומות פתוחים)

בכל אופן, כולנו פוחדים במידה זו או אחרת להביא את רגשותינו בפני אחרים. עם זאת, עבור חלק מהאנשים, הפחד הזה נעשה אובססיבי והופך לפוביה. וסובלים מהפחד הזה בדרך כלל אנשים בעלי חשיבה דמיונית ומערכתית. הראשונים – הם בעלי אופי יצירתי מולד, שלהיות באור הזרקורים – זה הדבר הנכון בשבילם, ורק עקב מוזרויות מסוימות של תפיסה מופיעים הפחדים האלו. אך אצל השניים – זה יותר פחד מלהיכשל, להיראות מגוחך או טיפשי.


9. פחד ממוות

פוביה כזו מתאימה לאנשים היפוכונדריים עם חשיבה דמיונית. אנשים כאלה הם בדרך כלל "הנשאים" העיקריים של פחד מוות ופוביות כאלה או אחרות: פחד ממקומות סגורים, פחד מדם, פחד גבהים, פחד ממתים, פחד מכאב, פחד מאונס וכו'.


10. פחד מבדידות

אפילו אנשים הסובלים מאוטיזם קשה, אשר מאופיין בבידוד מוחלט והתנהגות "אנטי חברתית" - יכולים  בלב לחוות את הפחד הזה. הפחד הזה נובע מעובדה, שכולם רוצים להיות מאושרים. ובגלל שהאנשים הם "חיות חברתיות" – זה אומר שאנו יכולים להיות מאושרים רק כאשר אנו מממשים את עצמינו בחברה. להיות לא מובן, לא מוערך, נטוש או דחוי - מציאות כזו מפחידה ולא מאפשרת ליהנות מהחיים.

 



( לא ידוע מקור הכתבה - נשמח לדעת )


דף הבית >> מבזקי דף >> כללי >> פחדים מפחידים שכאלה