בילי מיליגן והאישיויות שלו


 

בילי מיליגן והאישיויות שלו

גבר אמריקאי בשם בילי מיליגן, היה הסכיזופרן הראשון בהיסטוריה עם אבחנה של "פיצול אישיות".

ויליאם סטנלי מיליגן (שנולד ב-14 בפבואר שנת 1955, במיאמי ביץ', פלורידה) – הוא אחד האנשים המפורסמים ביותר בהיסטוריה של הפסיכיאטריה, שקיבלו אבחנה "פיצול אישיות".

בסוף שנות ה - 70 המאוחרות, הוא נשפט בבית משפט באוהיו, ארה"ב. הוא הואשם במספר מעשי שוד ושלושה מעשי אונס, אבל לאחר ראיות אובייקטיביות שהצביעו על הפרעה נפשית, הידועה בשם "פיצול אישיות" - הוא נשלח להסתכלות פסיכיאטרית.

האישיויות האחרות של בילי מיליגן, הופיעו בגיל 3-4 (הראשונים שהופיעו היו ילד אלמוני איתו הוא שיחק, וכריסטין). מספר האישיויות גדל כאשר מלאו לו 8-9 שנים, כאשר בילי הקטן הוכה ונאנס שוב ושוב על ידי אביו החורג.

 
10 אישיויות נחשבו לבסיסיות (התיאור ניתן לפי מצב של שנים 1977-1978, במהלך הטיפול):


בילי - ויליאם סטנלי מיליגן המקורי. הוא האישיות המרכזית, בעלת תכונות אובדניות.

ארתור – איש אנגלי מתוחכם ומשכיל. מומחה במדע וברפואה, עם דגש על המטולוגיה. בעזרת ההיגיון והחישוב, הוא גילה שהוא לא נמצא לבד בגוף של מיליגן, וזיהה את כל האישיויות האחרות. יחד עם האישיות בשם רייג'ן, הוא נטל אחריות על מצב הגוף, למעט מצבים מסוכנים, בהם השליטה עברה לרייג'ן. הוא גם כתב כללי התנהגות בשביל כל "בני המשפחה" האחרים – האישיויות של מיליגן.

רייג'ן וודאסקוביניץ' – מתאר את עצמו כיוגוסלבי, שמדבר במבטא סלאבי, כותב ומדבר בשפה סרבו קרואטית. הוא "שומר השנאה". קומוניסט, מומחה לכלי נשק ותחמושת, אחראי על תכונות פיזיות. הוא בעל כוח יוצא דופן, בשל העובדה שארתור לימד אותו כיצד לשלוט על זרימת האדרנלין שלו. נקודת התורפה שלו זה נשים וילדים, להם הוא לא מהסס לעזור אם הם בצרות - עד כדי כך שמסוגל לגנוב מזון ובגדים בשבילם. הוא שולט במצבים מסוכנים, ויחד עם ארתור מסוגל לסווג את האישיויות הבלתי רצויות.

אלן – בן ה- 18, רמאי, מניפולטור ובעל אמנות הדיבור. לרוב מתקשר עם העולם החיצון. מצייר דיוקנים ומנגן בתופים. הוא הימני היחיד (היד השולטת), וגם היחיד שמעשן סיגריות מבין כל האישיויות.

טומי - "שומר הישועה". בתיאור של עצמו - מבלבלים לעיתים קרובות בינו לבין אלן. בכוחות עצמו הוא למד את החשמל ואת עקרונות ההפעלה של מכשירים מכניים וחשמליים ושל מנעולים. הוא למד לשלוט בשרירים ובמפרקים, וכך להשתחרר מן האזיקים. הוא מנגן בסקסופון ומצייר נופים.

דני – הוא נער מפוחד בן 14, שמפחד מאנשים, ובעיקר מגברים. מצייר רק דברים דוממים, כי חושש מן האדמה בכל צורה שהיא – וזה לאחר שצ'אלמר (אביו החורג), פעם אחת הכריח אותו לחפור קבר לעצמו וקבר אותו שם. רק השאיר חור קטן כדי שלא ייחנק.

דוד – ילד בן 8. הוא "שומר הכאב". הוא מתחיל לשלוט על התודעה כאשר יש צורך לספוג את הכאב של אחרים.

כריסטין – ילדה בריטית בת 3, היא אחת האישיויות הראשונות שהופיעו אצל בילי, והראשונה שגילתה קיום של מישהו אחר. היא עמדה בפינה בבית הספר ובבית, כאשר הענישו את בילי בגלל משהו – כי בניגוד לאחרים היא עשתה זאת בשקט. יש לה דיסלקציה, אבל ארתור מלמד אותה לקרוא ולכתוב. רייג'ן מרגיש אליה קרבה מיוחדת. היא הילדה האהובה של "המשפחה".

כריסטופר – הוא אחיו של כריסטין, בן 13, מנגן באקורדיון.

אדלנה -לסבית פעילה בת 19. יש לה את היכולת לקחת שליטה על הגוף לפי רצונה. היא מכינה אוכל, מנקה, עושה סדר ב- "משפחה" וכותבת שירה. היא לוקחת שליטה על הגוף  במצבים כאשר צריך "להיות ג'נטלמן", עדינה מאוד עם נשים. האישיות שלה היא זו שביצעה את מעשי האונס.

13 אישיויות אחרות, הוכרזו על ידי ארתור ורייג'ן כ- "בלתי רצויות" בגלל עבירות מסוימות (התנהגות אנטי חברתית, הפרה של הכללים, וכו'):

פיל – יוצא ברוקלין, עם מבטא בולט. הוא אלמנט פלילי שעסק בסחר בסמים, ביצע מעשי שוד של זוגות הומוסקסואליים.

קווין - חבר של פיל, גבש את התכנית של שוד בית המרקחת, ולאחר מכן גנב את השלל מחבריו למעשה הפלילי.

וולטר - חובב ציד אוסטרלי. הורשה לשלוט על הגוף, כאשר היה צורך להשתמש בחוש הכיוון שלו. ארתור הכריז עליו כעל "לא רצוי" בגלל "ברבריות" – הוא רצח עורב ביער.

אפריל – בחורה רזה שחורת שיער עם עיניים כהות, בעלת מבטא "של בוסטון". הייתה לה אובססיה של רצח של אביו החורג של בילי. הוכרזה כ- "בלתי רצויה" לאחר ששיכנעה את רייג'ן להרוג את צ'אלמר. ארתור, קרא לכריסטין וכך הצליח לשכנע את רייג'ן לא לבצע את הרצח.

סמואל – הוא יהודי דתי. ארתור הכריז שהוא "בלתי רצוי" בגלל שהוא מכר את התמונה של אלן. הוא האדם הדתי היחיד.

מארק – הוא "סוס עבודה". היה מכונה לעתים קרובות זומבי, כי הוא לא עשה כלום אם לא אמרו לו מה לעשות, וכאשר נמאס לו מכל – הוא בהה בקיר.

לי – הוא הג'וקר. בפעם הראשונה הוא החל לשלוט על הגוף בכלא הלבנוני, ובאותו הזמן הוכרז כלא רצוי, בגלל שהבדיחות שלו הרחיקו לכת ואיימו על ה- "משפחה". לאחר מכן הוא נעלם לחלוטין.

סטיב - עושה פרודיות, זומן בבית הסוהר לאחר גירושו של לי, בגלל שהוא הצליח לשעשע אנשים. עיצבן מאוד את רייג'ן, כי עשה פארודיה על המבטא שלו. תפסו אותו עושה פארודיה על מפקד הכלא, וכתוצאה מכך מיליגן נענש.

ג'ייסון - "שסתום הלחץ". היה בשימוש בילדות, כאשר היה צורך לשחרר את המתח, אבל זה תמיד הוביל למצבים לא נעימים.

בובי – הוא חולם פסיבי. הוא חלם על הרפתקאות, ראה את עצמו כשחקן או גיבור, אבל לא רצה לעשות משהו קונקרטי. הוא נמנה בין "לא רצויים" בגלל שביתת הרעב שעשה – כי בבית הכלא צריך להיות במצב גופני טוב.

שון - ילד חירש עם עיכוב בהתפתחות. הוא שלט על התודעה בילדות, כאשר בילי נענש וצעקו עליו. בגלל החירשות שלו הוא זמזם לעתים קרובות, והאזין לצלילים שבראשו. יוחס לאישיות בלתי רצויה כי הוא לא היה הכרחי אצל הבילי המבוגר.

מרטין - סנוב מתרברב מניו יורק. ארתור הכריז עליו כבלתי רצוי בשל חוסר הרצון לשיפור עצמי.

טימותי - עבד בחנות פרחים, עד שפעם נתקל בהומוסקסואל שפלירטט איתו. לאחר מכן הוא "נכנס לעולם של עצמו".


האישיות המאחדת הייתה "המורה", שלראשונה הופיעה בבירור במהלך הטיפול של בילי במרכז לבריאות הנפש באתונה. הוא היה זה שעזר לספר את סיפורו של בילי מיליגן, כי היה מסוגל לזכור את אותם הפרקים שלא היו זמינים עבור שאר "משפחה".

כמה מאישיויות של בילי היו ציירים ומוזיקאים מוכשרים, וכל אחת הייתה מתמחה בסגנון אחר של אמנות / גרפיקה או מוזיקה.

אצל כל 24 האישיויות היה IQ שונה ו-EEG שונים.

 



( לא ידוע מקור הכתבה - נשמח לדעת )


דף הבית >> מבזקי דף >> כללי >> בילי מיליגן והאישיויות שלו