הממציאים הגדולים שנהרגו על ידי ההמצאות שלהם


 

הממציאים הגדולים שנהרגו על ידי ההמצאות שלהם


הממציאים "תורמים" שנים מחייהם להמצאות שלהם, משפרים אותן ומביאים אותן לשלמות, כדי שיום אחד הם יוכלו לחשוף את ההמצאה שלהם בפני רבים. אך החיים שלהם לאחר ההמצאה, לא ידועים לרוב, ולא נחשפים לציבור. אבל ישנם ממציאים, אשר ההמצאות שלהם לא רק משכו אליהם את תשומת הלב של המין האנושי, אלא גם (איכשהו) גרמו למותם של הממציאים עצמם.


1. פרנץ רייכלט – חליפת צניחה

פרנץ רייכלט (1879-1912) היה משוכנע, שהוא יכול לפתח חליפה מיוחדת עבור טייסים, שיכולה להפוך למצנח. הצרפתי יליד האוסטרליה, המכונה "החייט המעופף", נפרד מחייו, כאשר ב- 4 לפבואר שנת 1912, קפץ מהפלטפורמה הראשונה של מגדל האייפל, לבוש בחליפה שלו. למרות העובדה שמלכתחילה היה מתוכנת להשתמש בבובה מיוחדת, ברגע האחרון הוא החליט לבדוק את ההמצאה שלו באופן עצמאי. לרוע מזלו של רייכלט ושל בני משפחתו, האמונה העיוורת בזה שההמצאה שלו תעבוד – הייתה רק ראיית הרצוי ולא של הדבר הקיים.

לאחר שרייכלט פגע בקרקע היישר לפני קהל הצופים, הוא הובהל מיד לבית החולים, למרות העובדה שהוא היה כבר מת.
ישנו צילום וידאו של קפיצתו מגובה 90 מטר אל מותו, אשר מלווה בפרשנות: "זה כאילו שהוא חש את הגורל הנורא המצפה לו, ולכן הממציא היסס זמן רב לפני שקפץ אל תוך הריק".


2. אוטו ליליינטל – "דאון"

אוטו ליליינטל, המכונה "מלך הדאונים" (1848-1896) לא היה ממציא ש- "נפל מהשמיים". הממציא הגרמני וחלוץ התעופה – ליליינטל, ביצע ניסויים מבוקרים, והיה הראשון שהצליח לבצע טיסות ריחוף מתועדות.
הודות לליליינטל ולפרסומי ההצלחות שלו בעיתונות, הקהילה המדעית והציבור הרחב החלו להבין שהאפשרות של קיומה של מכונה מעופפות – אמיתית לגמרי. ליליינטל היה גם הראשון שהצליח לבצע טיסה נשלטת על מכשיר, שהיה כבד יותר מהאוויר – הישג, בגללו הוא קיבל את הכינוי "אב הטיסה". האחים רייט גם התבססו על עבודתו, וקראו לו "ההשראה שלנו".
למרבה הצער, לאחר 2,000 טיסות, ליליינטל נהרג – כאשר ב- 9 באוגוסט שנת 1896 הדאון שלו לפתע צנח מגובה של 20 מטר. במהלך הנפילה, הוא שבר את עמוד השדרה שלו, ומת למחרת, לאחר שאמר את מילותיו האחרונות - "הקורבנות הם בלתי נמנעים".


3. הארי ק. דאליאן ג'וניור ולואיס סלוטין – ליבת השטן.

הארי ק. דאליאן ג'וניור האמריקאי (1921-1945) ולואיס סלוטין הקנדי (1910-1946) היו פיזיקאים שנחשפו לקרינה, ושניהם נהרגו בתקריות דומות במהלך העבודה על הפצצה האטומית במעבדת לוס אלמוס בניו מקסיקו.
ב- 21 באוגוסט שנת 1945, דאליאן בטעות שמט גוש של טונגסטן קרביד על ליבת הפלוטוניום - מה שהפך אותה ל- "קריטית". מרוב בהלה, הוא ניסה ללא הצלחה הוריד את הגוש, ולאחר מכן נאלץ לפרק חלקית את אבני טונגסטן כדי לעצור את התגובה הגרעינית. הוא מת ממחלת קרינה חריפה 25 ימים לאחר מכן.

הקורבן השני של "אירוע קריטי" היה לואי סלוטין, לאחר שב- 21 במאי שנת 1946 הוא הפיל בטעות מברג והתחיל את התגובה של ביקוע גרעיני. הוא מת אפילו מהר יותר, אחרי תשעה ימים לאחר האירוע שגרם לזוהר כחול וחום עז שפגעו בסלוטין. בצירוף מקרים מוזר, בניסוי עליו הוא עבד, השתמשו באותה ליבת הפלוטוניום, שהרגה את דאליאן. בגלל המורשת  שלה, מאוחר יותר הליבה קיבלה את הכינוי "ליבת השטן".


4. ז'אן-פרנסואה פילאטר דה רוזייה – כדור רוזייה

ז'אן-פרנסואה פילאטר דה רוזייה הצרפתי (1754-1785) היה טייס מעולה, עם כמה הישגים שגורמים לגאווה. הראשון שבהם היה העובדה שהוא, יחד עם המרקיז ד'ארלנדס, ב-21 בנובמבר שנת 1783 ביצע את הטיסה הממושכת הראשונה של האדם בכדור פורח.
ההישג השני היה פחות מוצלח: ב- 15 ביוני שנת 1785, הוא וחברו, פייר רומן, הפכו לקרבנות  הראשונים בהיסטוריה של קורבנות אסונות האוויר, בעת שנהרגו בניסיון לחצות את הלה-מאנש בבלון פורח.

בגלל העובדה, שכדור פורח של מונגולפייה, בו הוא השתמש בטיסה מבוקרת הראשונה, לא היה מתאים לטיסות ארוכות יותר, רוזייה פיתח גרסה משלו של הכדור, אשר הופעל גם בעזרת מימן וגם באוויר החם. במהלך הטיסה, הרוח שינתה את כיוונה וסובבה את הכדור בחזרה אל הקרקע, הכדור התקפל לפתע, והם נפלו מגובה של 500 מטרים. מה שאפילו עצוב יותר, זה העובדה ששמונה ימים לאחר מכן, הכלה של רוזייה גם נפטרה, אבל כפי שרבים מאמינים – מהתאבדות.


5. הוראס לוסון האנלי – צוללת האנלי

הוראס לוסון האנלי (1882-1913) נלחם בצד הקונפדרציה במלחמת האזרחים האמריקאית. בתור מהנדס ימי, הוא המציא את הצוללת שממונעת באופן ידני,כאשר אחת מהן גרמה למותו לאחר מכן, ולכן נקראה על שמו.

צוללת האנלי כבר לקחה חיים לפני זה - הצוות הראשון טבע בגלל גל שהגיע מספינה שחלפה כאשר הפתחים היו פתוחים - נהרגו חמישה אנשים. כאשר הגיע הצוות השני, האנלי החליט לפקד על הצוללת בעצמו. ב- 15 באוקטובר שנת 1863, הצוללת שקעה, וכל שמונה אנשים שהיו על הסיפון איבדו את חייהם. מאוחר יותר, העלו אותה והיא הפכה לצוללת הראשונה בהיסטוריה שהצליחה להטביע את ספינת האויב. 


6. אורל וולייקו – אווירון

אורל וולייקו (1882-1913) היה מהנדס וממציא של האווירונים, שנולד ברומניה. הוא בנה את האווירון הראשון שלו, וביצע בו טיסה ב-17 ביוני שנת 1910. לאחר מכן וולייקו בנה את האווירון השני שלו וזכה בפרסים רבים בתערוכה אווירית של שנת 1912. למרבה הצער, הוא מת מפרי יצירתו, ב -13 בספטמבר 1913, כאשר "וולייקו 2" חדל לעבוד בעת ניסיון לחצות את הרי הקרפטים. וולייקו כבר עבד על מטוס חדש בשם "וולייקו 3", אבל כששמע ששני טייסים רומנים אחרים מתכננים לחצות את הרי הקרפטים, הוא החליט בפזיזות להשתמש ב-"וולייקו 2" הישן והשחוק. זו הייתה החלטה שעלתה לו בחייו.

 



( לא ידוע מקור הכתבה - נשמח לדעת )


דף הבית >> מבזקי דף >> כללי >> הממציאים הגדולים שנהרגו על ידי ההמצאות שלהם