אורות הערים עשויים לחשוף ציוויליזציה תבונית


 

אורות הערים עשויים לחשוף ציוויליזציה תבונית

אחרי שהעברנו את שידורי הרדיו והטלוויזיה לכבלים ולסיבים אופטיים הפכנו בלתי נראים לחייזרים אך יתכן שיוכלו לזהות את אורות הערים בצד הלילה גם ממרחק, שני אסטרופיזיקאים מציעים לחפש בדרך זו ערים חייזריות
 
הצעה לחיפוש אורות מלאכותיים בכוכבי לכת המקיפים שמשות אחרות. איור: CfA
 
בחיפוש אחר תבונה חוץ ארצית, מחפשים האסטרונומים אותות רדיו ופרצי לייזר קצרים במיוחד. במחקר חדש מציעים אבי לייב (מכון הארווארד סמיתסוניאן לאסטרופיזיקה) ואדווין טרנר מאוניברסיטת פרינסטון טכניקה חדשה לאיתור חייזרים: לחפש אחר אורות הערים. "חיפוש אחר תבונה חוץ ארצית אמור להיות מסובך, אך לא ידרוש משאבים נוספים, וא נצליח הדבר יסמל שינוי בתפיסה שלנו אודות מקומנו ביקום" אומר לייב.


 
שאר שיטות SETI (חיפוש אחר תבונה חוץ ארצית) מסתמכות על ההנחה שהחייזרים ישתמשו בטכנולוגיות דומות לשלנו. הדבר סביר משום שתבנה שתתפתח לאורו של הכוכב הסמוך צפויה להשתמש גם בתאורה מלאכותית שתידלק בשעות החשיכה.
 
כמה קל יהיה לצפות באורות ערים בכוכבי לכת מרוחקים? ברור שניתן יהיה להבדיל את האור מהזוהר של הכוכב האם. לייב וטרנר מציעים לחפש אחר שינויים בתאורה מכוכב לכת חוץ ארצי כשהוא נע מסביב לכוכב שלו.
 
ככל שכוכב הלכת מקיף את השמש שלו, הוא חולף דרך שלבים דומים לאלו של הירח. כאשר הוא נמצא בשלב החשכה, יותר אור מלאכותי מצד הלילה ייראה מכדור הארץ מאשר האור המוקרן מהצד של היום. התאורה הכוללת מכוכב לכת בעל תאורה לילית תהיה שונה מכוכב לכת שאין בו אורות מלאכותיים.
 
צפיה בשינויים העדינים תדרוש את הדורות הבאים של הטלסקופים, ואולם הטכניקה ניתנת לבדיקה קרוב לית, תוך שימוש בעצמים בקצה מערכת השמש.
 
לייב וטרנר חישבו כי הטלסקופים הטובים ביותר יוכלו לראות אור מערים בגודל של טוקיו במרחק של חגורת קויפר – האיזור שבו נמצאם פלוטו, אריס ואלפי גופי קרח קטנים. כך שאם היתה שם עיר כלשהי נוכל לצפות בה כעת. באמצעות הצפיה, האסטרונוים יכולים לשכלל את הטניקות ולהשתמש בהן כאשר יתגלה כוכב הלכת הראשון בגודל של כדור הארץ המקיף כוכב אחר בגלקסיה שלנו.
 
"לא סביר שנמצא ערים חייזריות בקצה מערכת השמש שלנו, אך העקרון של המדע הוא למצוא שיטה לבדוק" אמר טרנר. "לפני גלילאו, החוכמה המקובלת היתה שעצמים כבדים יותר נופלים מהר יותר מאשר עצמים קלים, אך הוא בחן את האמונה ומצא כי הם נופלים באותו קצב."
 ככל שהציווליצזיה שלנו נעה משידורי רדיו וטלוויזיה לכבלים וסיבים אופטיים, הפכנו פחות ניתנים לגילוי לחייזרים. אם הדבר נכון גם לתרבויות תבוניות אחרות, הרי אורות מלאכותיים יהיו הדרך הטובה ביותר לצפות בהם מרחוק.

 



מקור הכתבה: http://www.hayadan.org.il


דף הבית >> מבזקי דף >> כללי >> אורות הערים עשויים לחשוף ציוויליזציה תבונית