העיר הקדושה המדהימה של מאיה - צ'יצ'ן-איצה


 

העיר הקדושה המדהימה של מאיה - צ'יצ'ן-איצה

 

העיר הקדושה של אנשי איצה, ידוע כ- צ'יצ'ן-איצה, ממוקמת 75 קילומטרים ממזרח לעיר מרידה, בירת יוקטן, מקסיקו. בתרגום משפת השבטים המקומיים, השם אומר "באר של שבט איצה". ארכיאולוגים מייחסים את העיר לאחד המקומות של כח הקשורים לתרבות המאיה. העיר העתיקה משתרעת על שטח של כשישה קילומטרים רבועים, ובה עמדו פעם מאות בניינים, שלא שרדו עד ימינו. כשלושה תריסר הבניינים ששרדו מעוררים עניין רב אצל החוקרים.

המבנה המפורסם ביותר בעיר, שהפך כמעט לסמל של צ'יצ'ן-איצה – זה פירמידת קוקולקאן. יש לה בסיס ריבועי, וגובהה הוא 23 מ'. פעמיים בשנה (20 במרץ  ו-21 בספטמבר) בשעה שלוש בצהריים קרני השמש מאירים את המעקה המערבי של גרם המדרגות הראשי של הפירמידה.

כך, האור והצל, יוצרים צורה של שבעה משולשים שווי השוקיים, שבתורם, מרכיבים צורה של גוף נחש שאורכו 37 מטר, שעם תנועת השמש בשמים "זוחל" לכיוון הראש שלו שחתוך באבן בבסיס גרם המדרגות. מראה זה כל כך מסתורי, שבימים שזה אמור להתרחש – מגיעים למקום אלפי אנשים כדי לראות את זה בעצמם.

הפירמידה של קוקולקאן מוקדשת גם לפולחן השמש. כל אחד מארבעת מערכות המדרגות כולל 91 מדרגות, והמספר הכללי שלהם שווה ל- 364. יחד עם פלטפורמה שנמצאת בבסיס, הכמות הכוללת של המדרגות היא 365 - מספר אשר תואם את מספר הימים בשנה. חלקים בצדי המבנה הם 18 במספר – וזה תואם את מס' החודשים בשנה לפי חישובי המאיה. 

מבנה נוסף הוא קשור גם לאסטרונומיה - אל קרקול ("קונכיית החילזון"). זהו מצפה ענק, אשר שימש כנראה כמקום לפולחן. החלונות בחופת האבן של המבנה ממוקמים בצורה כזו,  שבזמנים מסוימים מחלונות מסוימים אפשר לראות כוכבים מסוימים.

"שדה גדול עבור משחקי כדור" (אואגו דה פלוטה) -זהו  מגרש המשחקים הגדול ביותר מכל שמאיה יצרו. בצ'יצ'ן-איצה יש שמונה מתקנים כאלה, אך "השדה הגדול" הרבה יותר גדול מהם. אורכו של המגרש מגיעה ל-135 מ'. ישנן עדויות שמשחקי הכדור היו אכזריים.

תמונות הקיר מתאות, למשל, את אחד השחקנים בלי ראשו, עם דם המשפריץ  מתוך הצוואר, ואילו אדם אחר מרים באוויר את הראש הכרות שלו.

בתקופה של מאיה, אשר באותו זמן הייתה פריחה של האמנויות והמדעים, צ'יצ'ן-איצה רכשה מעמד של מרכז דתי וטקסי.

לתוך מקדש אחר של העיר - "המקדש של לוחמים"- הוביל פרוזדור מרווח עם עמודים. העמודים הרבים שמתארים את הלוחמים הטולטקים עומדים גם היום, רק ללא הגג.

המבנים הקדומים נמצאים כיום באתר פתוח ונקי מצמחיה. לעיר מוביל כביש שמור בקפידה, שעליו נוסעים אוטובוסים עם תיירים.



( לא ידוע מקור הכתבה - נשמח לדעת )


דף הבית >> מבזקי דף >> כללי >> העיר הקדושה המדהימה של מאיה - צ'יצ'ן-איצה