מזונות "מזיקים" שלמעשה בריאים


 

 

 

מזונות "מזיקים" שלמעשה בריאים


פופקורן

פופקורן כבר מזמן הפסיק להיות ממתק, והפך לדבר חובה בבתי הקולנוע. כדי למכור יותר, בבתי הקולנוע התחילו להכין את הפופקורן עם המון סוכר ושומן, דבר אשר מגביר את הערך הקלורי שלו באופן משמעותי. וראיתם את הגודל של המנות? "דלי" גדול יכול להכיל עד 1200 קלוריות (!), שזה קצת פחות מהמינון היומי המומלץ של צריכת קלוריות לנשים.

אבל במציאות, פופקורן, בצורתו המקורית - ממש מוצר בריא.
יש בו הרבה סיבים תזונתיים, אשר משפרים את העיכול, מפחיתים את רמות הסוכר בדם, ובסופו של דבר עוזרים לא לעלות במשקל.

לדברי אגודה אמריקאית לבריאות הציבור, אוהבי הפופקורן נוטים ב- 28% פחות לסבול ממחלות שונות במערכת העיכול. לאחרונה גילו שתירס מכיל גם רמות גבוהות של נוגדי חמצון. לכן, "אויב הבריאות" הזה, לא רק מנקה את הגוף, אלא גם מגן עליו מפני סרטן.


תפוח אדמה

תפוח אדמה כבר מזמן הפך לטאבו עבור אלה, שמפחדים מקילוגרמים מיותרים. פעם האמינו, שבגלל כמות גדולה של עמילן (שהוא, למעשה, תערובת של הגלוקוז, שזה סוכר), ערך התזונתי של תפוח האדמה כמעט שווה לזה של שוקולד. יש בו המון פחמימות, רמת הסוכר בדם עולה במהירות לאחר האכילה - ולכן עולה הסיכוי להשמין, יחד עם הסיכון של הופעת סוכרת.

אבל לאחרונה, תזונאים נוטים יותר ויותר כדי "להצדיק" את תפוחי האדמה. יש דעה, ויש לה כבר הרבה תומכים, שעמילן שבתפוחי האדמה מתעכל ממש לאט ולכן אינו מספיק לשקוע בצורת שומן, אלא נצרך בתור אנרגיה. עם זה, רמת הסוכר בדם גם עולה וגם יורדת בהדרגה, וזה נותן תחושה של שובע, וזה בתורו, מגן עלינו מפני אכילת יתר.

דרך אגב, הערך הקלורי של תפוח אדמה קטן יחסית: רק 80 קלוריות ל -100 גרם.

חשוב! כדי לא להשמין, צריך לאכול רק תפוחי אדמה טריים. כאשר תפו"א מאוחסן זמן רב (במיוחד בטמפרטורות נמוכות), העמילן שבתוך תפוחי האדמה מתפרק, ולא יביא שום תועלת.

 

שוקולד

מצד אחד, יש בו  די הרבה סוכר ושומן, אבל מצד שני - אלה שומנים מן הצומח, ולכן הם לא מזיקים ואפילו מועילים ללב.

בחומר גלם של שוקולד - שמן קקאו – יש מלא חומרים שיש להם השפעה טובה על איברים ומערכות בגוף. לדוגמה, תאוברומין מרגיע ומרפא את העצבים. סוג מיוחד של נוגדי חמצון מגנים על העור מפני הזדקנות מוקדמת. הורמונים סרוטונין ודופמין שהשוקולד משפיע על ייצורם, מווסתים את מצב הרוח שלנו ומגבירים את פעילות המוח. רופאים מסוימים ממליצים על השוקולד כעל כתרופה נגד דיכאון, ומדענים מאוניברסיטת קופנהגן, טוענים שבעזרת שוקולד ... אפשר לרדת במשקל. לפי המחקר שלהם, המוצר מאיט את העיכול - ואם אוכלים חתיכה לפני הארוחה - בסופו של דבר תצרכו פחות קלוריות ותשמרו על תחושת שובע זמן ארוך יותר.

חשוב! מה שעושה את השוקולד בריא – זה קקאו. חפשו שוקולד מריר (עם 65% קקאו ויותר - זה צריך להיות כתוב על האריזה). בשוקולד חלב יש רק 20-35% קקאו, ויש יותר שומנים מהחי. ובשוקולד לבן אין קקאו בכלל.


קפה

תמיד יש מחלוקת בין אוהבי הקפה למתנגדים. עם זאת, לאחרונה הצדדים הגיעו לפשרה. חלקם הודו שבמקרים מסוימים, הקפה באמת עשוי לפגוע, ואחרים הסכימו שלא המוצר מזיק, אלא צריכתו המוגזמת. אם לא לעבור על המינון המקסימלי (4 כוסות בינוניים ליום), אפשר:
א) לשפר את מערכת הלב וכלי הדם, וגם כן למנוע התפתחות של יתר לחץ דם וטרשת עורקים.
ב) לשפר את הזיכרון ואת יכולת הריכוז, להתגונן מפני דמנציה ומחלת אלצהיימר.
ג) לרדת במשקל! קפה מזרז את חילוף החומרים ומדכא מעט את התיאבון.

חשוב! רבים חושבים שכוס קפה במקום ארוחת בוקר יגן עליהם מפני צריכת קלוריות מיותרות. זה לא תמיד כך. את כמות המינימלית של קלוריות מכיל רק קפה שחור ללא סוכר, ובשאר סוגי הקפה, בזכות תוספת של סוכר וחלב, אפשר להגיע ל- 300-600 קלוריות למנה.


יין

כאן, כמו במקרה של הקפה, חשוב לשמור על כמויות. מספר מחקרים הוכיחו ששתייה מתונה ולא מוגזמת של אלכוהול, מועילה גם לבריאות וגם לגזרה. גם כן, שתיית כוס 1 של יין אדום ביום מחזקת את השיניים ומגנה מפני עששת. שתיית יין גם מפחיתה את הסיכון להתפתחות של מחלות לב וכלי דם, מחלות מוח ניווניות (דמנציה), ואפילו של סרטן השד. פסיכולוגים בריטים לאחרונה גילו, שנשים ששותות מעט ובקביעות- רזות יותר.


גבינה שומנית וחלב

הם אינם מומלצים לא רק לאלה שרוצים לרדת במשקל. חלב, כמו כל שומן  אחר מן החי, מעלה את רמות הכולסטרול, ובכך בעקיפין מוביל להתפתחות של טרשת עורקים, דבר שבסופו של דבר מוביל להתקפ לב.
אבל! זה נכון רק לגבי אנשים שכבר יש להם בעיות עם מערכת הלב וכלי הדם, בפרט - כולסטרול גבוה. ואם אתם בטוחים לגבי בריאותכם - הגבינה והחלב רק יועילו לכם, ודווקא אלו ששומניים. מוצרי חלב עשירים בסידן וויטמין B, והם לא נספגים כראוי ללא כמות מספקת של שומן.

גם כן, בשנה שעברה חוקרים גילו ששומן החלב מכיל חומר מסוים, שבאופן פרדוקסלי מונע את שקיעת השומן בגוף, ולכן, כמה שהמוצר יותר "קלורי" – כך הוא פחות יזיק לגזרה.


פסטה

מי שמתחילים דיאטה ורוצים לרדת במשקל - הדבר הראשון שהם אוסרים על עצמם זה אכילה של דברים עשויים מהקמח ודברים מתוקים.

הדברים המזיקים ביותר – זה מאפים וכל דבר שמכינים עם הוספת של כמות גדולה של מרגרינה וקמח חיטה. מוצר זה מכיל כמויות גדולות של שומן ופחמימות שמזיקים ללב.

דבר אחר לגמרי זה – לחם ופסטה מחיטה מלאה. קמח מחיטה המלאה שומר על רוב הויטמינים וסיבים תזונתיים, והכי חשוב – הוא מכיל פחמימות שמעוכלות בהדרגה ולא גורמות לעודף משקל ולא מגבירות את הסיכון לפתח סכרת.

לחם שחור ופסטה מחיטה מלאה חייבים להיות חלק מתזונה. הם מספקים את הויטמיני B לגוף, משפרים את פעילות מערכת העיכול וגם, לפי המחקר של אוניברסיטת לונדון - מונעים היווצרות של משקעי שומן באיזור המותניים.

חשוב! פסטה, כמובן, בריאה, אבל זה כל מיני רטבים בשבילה מגדילים את הערך התזונתי שלה פי 2-3.

 



( לא ידוע מקור הכתבה - נשמח לדעת )


דף הבית >> מבזקי דף >> אוכל >> מזונות "מזיקים" שלמעשה בריאים