לעיסת מסטיק ללא סוכר: מועיל או מזיק?


לעיסת מסטיק ללא סוכר: מועיל או מזיק?

מאת: ד"ר הדס כץ-שגיא, מאמר אורח

מהם היתרונות של מסטיק ללא סוכר, באיזה גיל מומלץ להתחיל ללעוס ומה קורה למסטיק שנבלע בטעות?



דברים שכדאי לדעת על הגומי שמתחכך בשיניים

לא לתת לילד מסטיק לפני שהוא מגיע לגיל בו הוא מבין שאסור לו לבלוע אותו

מתברר שכולם אוהבים לשחק עם חתיכת גומי בפה, שכן הרגל לעיסת המסטיק קיים כבר אלפי שנים. בניגוד למה שחושבים, לעיסת מסטיק היא לא כל כך גרועה ויש לה יתרונות בריאותיים. ומה לגבי מסטיקים וילדים? האם כדאי לחשוף אותם לאופציית הלעיסה וממה חשוב להיזהר?

ההמלצה היא לא לתת לילד מסטיק לפני שהוא מגיע לגיל בו הוא מבין שאסור לו לבלוע אותו. מכיוון שלכל ילד רמת הבנה ושיתוף פעולה אחרים, קשה לציין גיל כרונולוגי שממנו והלאה בטוח ללעוס וצריך לבחון כל מקרה לגופו. נהוג לחשוב שאצל רוב הילדים בסביבות גיל 5 כבר מפותחת ההבנה והאבחנה בין לעיסה ובליעה. יש ילדים שמבחינים בהבדל עוד קודם לכן וכאלה שלוקח להם יותר זמן. ככלל, אם הילד מבין ש"בגמר השימוש" צריך לזרוק את המסטיק אז אפשר להניח שהוא יכול ללעוס בבטחה.

מסטיק זה בריא?

בגיל מסוים מסטיק יכול להחליף את המוצץ
ללעיסת מסטיק מספר יתרונות והשפעות על הבריאות הכללית. מחקרים מצאו כי הלעיסה מגבירה את הזיכרון ואת יכולת הריכוז. הסיבה לכך כנראה טמונה בעובדה כי פעולת הלעיסה עצמה מעלה את זרימת הדם למוח ובכך משפרת את תפקודו. קבוצת חוקרים נוספת מצאה כי ילדים שלעסו מסטיק המכיל תחליף סוכר קסיליטול בתדירות של 5 פעמים ביום סבלו פחות מדלקות אוזניים (40% פחות מילדים בקבוצת הביקורת שלא לעסו מסטיק). לתחליף הסוכר קסיליטול תכונה ייחודית שמעכבת צמיחת חיידקים ופוגעת בהתפתחותם. החוקרים מצאו שילדים שלעסו מסטיק, בודדו פחות חיידקים מהגרון האחורי. מאחר שהקרבה האנטומית בין אזור הלוע והאוזן היא גבוהה - פחות חיידקים נדדו לאוזן התיכונה, מה שמסביר את מיעוט דלקות האוזניים ב"ילדים הלועסים".

הניסיון הקליני שלי לימד אותי שלעיסת מסטיק ללא סוכר יכולה להחליף את הרגל מציצת המוצץ. כשמגיעים למרפאתי מתרפאים בני 4-5 המתקשים להיפרד מהמוצץ, אני מציעה להחליף את הרגל המציצה בלעיסת מסטיק ללא סוכר והדבר עובד כמו קסם. ההליכה המשותפת עם ההורה לבחור מסטיק בחנות נותנת לילד הרגשה שהוא באמת כבר גדול. אם הילד נוהג למצוץ מוצץ במשך היום (כשחוזר מהגן, או בשעות אחה"צ) ניתן להחליף את הצורך האוראלי שמספק המוצץ בלעיסת מסטיק לו השפעה מיטבית על חלל הפה והשיניים.

אז מה כל כך טוב במסטיק?


מסטיק ללא סוכר מנטרל חומציות בפה ומונע עששת
בחלל הפה מיליוני חיידקים היודעים להפוך סוכר לחומצה. החומצה היא זו שתוקפת את שכבות השן, מפרקת אותן ויוצרת חורים. לתהליך קוראים עששת ולעיסת מסטיק מקנה לשיניים הגנה מסוימת. פעולת הלעיסה עצמה מגרה הפרשת רוק ומגבירה את קצב זרימתו ואת כמותו בחלל הפה. הרוק ידוע ביכולת הבופריזציה שלו (יכולת ניטרול חומציות) וכשהוא מיוצר בכמות מספקת יש ביכולתו לשטוף את חלל הפה מפני החומציות, להגן על השיניים ולשמור על שלמותן. תחליפי הסוכר (המצויים במסטיקים ללא סוכר) לא מנוצלים במידה טובה על ידי החיידקים, שמתקשים להפיק מהם חומצה וכך ממוזער הנזק.

אמנם קסיליטול הוא תחליף הסוכר היחידי שמעכב צמיחת חיידקים, אך ממתיקים אחרים כמו סורביטול מנוצלים ביעילות פחותה על ידי החיידקים בהשוואה לסוכר רגיל ולכן גם למסטיקים המכילים אותם - יתרון. בנוסף, יש המאמינים שפעולת הלעיסה עצמה מנקה את השן על ידי כך שהיא מוציאה שאריות מזון מהחריצים והחרירים המצויים בשטח הלעיסי של השיניים הטוחנות. כך יש על השן פחות חיידקים ושאריות מזון - מה שמוביל באופן ישיר לפחות עששת. כיום מקובל להמליץ על "פרוטקול לעיסה" כדי לסייע במניעת עששת - לעיסת מסטיק המכיל קסיליטול 3-5 פעמים ביום לפרק זמן של לפחות 5 דקות בכל פעם.

ולמה לא כדאי ללעוס מסטיק?

בסקר שערכו כירורגים פה ולסת ואורתודונטים נתגלה כי אחוז ניכר מהם מאמינים כי לעיסת מסטיק עלולה לגרום לפגיעה במפרק הלסת, לעייפות שרירים ולכאב, בייחוד אם הלעיסה נעשית בתדירות גבוהה או לתקופות זמן ממושכות. בכל זאת, עדיין קשה למצוא מחקר שיבסס ויוכיח את הקשר בין לעיסת מסטיק ושינויים מבניים של מפרק הלסת. אם לעיסת המסטיק נעשית במידה ולא בהגזמה – הסיכון לנזק נמוך מאוד.

האם מסטיק שנבלע נתקע בקיבה?

אינו נתקע בקיבה ואינו גורם לחסימת מעיים
ישנה דעה רווחת שמסטיק שנבלע נשאר 7 שנים בקיבה. לדעת רופאים רבים טענה זו שגויה. מסטיק אכן אינו בר עיכול כמו מזונות אחרים אך הוא מוצא את דרכו החוצה ממערכת העיכול, אמנם לעיתים בקצב איטי יותר, אך הוא אינו נתקע ואינו גורם לחסימת מעיים. במחקרים שפורסמו על ידי רופאי ילדים, המקרים בהם היה צורך בהתערבות רפואית היו חריגים ביותר והיו במקרה של בליעה כרונית וכפייתית או כשחפץ זר (כמו מטבעות כסף) נבלע יחד עם המסטיק.

המלצתי האישית היא לנהוג בהיגיון ולהימנע מקיצוניות. לעיסת מסטיק ללא סוכר בצורה מבוקרת, במידה ולא בהגזמה (עם עדיפות למסטיק המכיל קסיליטול) היא חיובית. הקפידו להתחיל בגיל שבו הילד כבר מסוגל להבין כי אין לבלוע את המסטיק ובסוף יש להשליכו לפח.

ד"ר הדס כץ-שגיא היא רופאת שיניים מומחית לרפואת שיניים לילדים ולנוער



( לא ידוע מקור הכתבה - נשמח לדעת )


דף הבית >> מבזקי דף >> אקטואליה >> לעיסת מסטיק ללא סוכר: מועיל או מזיק?