אצי – המומיה הקפואה המסתורית


 

 אצי – המומיה הקפואה המסתורית

 

230,000 סקרנים מדי שנה מגיעים למוזיאון הארכיאולוגי בעיר בולצאנו (איטליה). קודם כל, בגלל המומיה הכי מפורסמת בעולם, שניתן לראות את שרידיה הקפואים במוזיאון. תכירו – זהו אצי, בן 5300 שנה.

תושבי בולצאנו נמנעים לקרוא למומיה "חפץ". הם מבינים כי אצי – הוא אדם. איש, שמצד אחד מעורר עניין רב אצל המדענים, ומצד שני, כבר במשך 20 השנים האחרונות, מושך את תשומת ליבם של ההמונים בקעקועים החריגים שלו, בעובדות של מותו ובמסתורין של החייו.

כדי למחוק את הגבולות בין המחקר המדעי לבין ההתעניינות הציבורית, הוחלט לשים את המומיה בתצוגה פומבית, אבל בתא מיוחד, שאליו קשורים 2 מקפיאים, ומתקן למחקר. על פני 3 קומות של המוזיאון, ניתן ללמוד את ההיסטוריה של מציאת מומיית הקרח, את המידע העדכני ביותר על תנאי החיים של אצי, המיתוסים והאגדות עליו.

 

1. המומיה נמצאת בחדר אטום בטמפרטורה 6- מעלות ובלחות של 98%. עם הכבוד לאיש הקרח, התא הוצב באזור מרוחק ביותר והאפל של המוזיאון.


2. כאן, בהרי האלפים, ב-19 בספטמבר 1991, שני תיירים גרמנים מצאו את גופתו של אחרון הניאוליתים. בהתחלה הם חשבו שמצאו גופה של מטפס, שמת במקום הזה לפני כמה שנים. מהר מאוד, הארכיאולוגים התחילו להתעניין בתגלית, ואחרי כמה ימים, כבר היה מדובר בסנסציה עולמית, ולא בתאונת טיפוס.


3. 10 שנים מאוחר יותר, בשנת 2001, גילו מדענים על גוף של המומיה, במפרק הכתף השמאלית, ראש חץ עשוי מצור. החץ לא נגע באיברים חיוניים, אבל פגע בכלי דם גדול. לפני שאצי, בהיותו מדמם למוות קפא, הוא היה מעורב במאבק עז. על זה מצביעים פצעים על ידיו ועל ראשו. הוא כנראה ניסה להימלט כשפגע בו חץ האויב.


4. על גופו של אצי, נמצאו יותר מ-50 קעקועים. לא כמו היום, הקעקועים לא נעשו ע"י מחט, אלא בעזרת ניקוב העור בסכין. לפני שהפצע נרפא, שיפשפו לתוכו פחם. למרבה הפלא, הקעקועים נעשו במקומות, אשר מתחילים להיות בעייתיים וכואבים עם הגיל - בחוליות הגב התחתון, למשל, בברכיים או בגיד אכילס.

 


5. כיום, מדענים מסכימים שלרוב הקעקועים שעל הגוף של המומיה לא היה חשיבות סמלית או טקסית, אלא היה להם אפקט משכך כאבים. מעניין, שהמיקום של קעקועים תואם באופן מלא את הנקודות העיקריות של דיקור סיני, ברפואה סינית מסורתית, אשר הופיע רק אלפיים שנה מאוחר יותר.

 


6. בתיק שלו, יחד עם מקלות עץ מחוספסות, היו שני חצים. כ 90 ס"מ באורך, הם היו עשויים מענפי עץ, עם קצה מצור שמודבק ומצד שני נוצות, לשם ייצוב של החץ.

 


7. גם נמצא פגיון, שאורכו כ -13 ס"מ, מורכב מלהב משולש, שגולף מצור, וידית מעץ. הלהב הולך עמוק לתוך הידית הכפולה, שקשורה בחוזקה ע"י גידים של בעל חיים כלשהו. לנשק מצורף נרתיק מיוחד.

 


ניתן לראות את הכל במוזיאון מ -1 במרץ 2011, עד 15 בינואר, 2012.

 



( לא ידוע מקור הכתבה - נשמח לדעת )


דף הבית >> מבזקי דף >> אקטואליה >> אצי – המומיה הקפואה המסתורית