תופעות טבע חריגות ומדהימות - חלק ג'



תופעות טבע חריגות ומדהימות

חלק ג'

23 תופעות טבע חריגות ביותר

המשך המאמר. את תחילתו ניתן לקרוא בקישורים הבאים: לחץ כאן לחלק הראשון או לחץ כאן לחלק השני.


14. הילה


כמו הקשת – הילה מופיעה כתוצאה משבירת אור באטמוספרה, רק שהילה מופיעה הודות לגבישי קרח. לפעמים, ההשתקפות של השמש היא זוהרת כמו השמש עצמה, והתופעה הזו נקראת "כלבי השמש".


15. הליקוי הטבעתי.


התופעה מתרחשת, כאשר הירח נמצא במרחק גדול מדי מכדור הארץ, כדי שיוכל להסתיר את השמש לחלוטין, ולכן איננו יכול להסתיר את כולה. ליקויים כאלה כמעט ולא מעניינים את המדענים.


16. עננים זוהרים


עננים זוהרים (ידועים גם כעננים מזוספריים או ענני לילה נוצצים) – הם תופעה אטמוספרית נדירה.
הם גם תופעה צעירה יחסית - הפעם הראשונה שדיווחו עליהם הייתה בשנת 1885, זמן קצר לאחר התפרצותו של קרקטואה, ולכן היו השערות שהם עשויים להיות קשורים לשינויי האקלים.
אלו הם העננים הגבוהים ביותר באטמוספרה של כדור הארץ, הם נוצרים במזוספרה בגובה של כ -85 ק"מ [3], והם נראים לעין רק כאשר מוארים על ידי השמש מעל האופק בשעה שהשכבות הנמוכות של האטמוספרה נמצאות בצל של כדור הארץ. במהלך היום – הם אינם גלויים לעין. יתר על כן, הצפיפות האופטית שלהם היא כל כך קטנה שלעתים קרובות אפשר לראות דרכם את הכוכבים.

העננים האלה נחקרו גם מכדור הארץ, גם מהחלל וגם בעזרת זונדות. לווין AIM, שהושק באפריל 2007, עוסק במחקר של העננים הזוהרים מהחלל.
ראוי לציין שעננים זוהרים הם אחד ממקורות המידע העיקריים על תנועת האוויר באטמוספרה העליונה. העננים נעים בשכבות העליונות של האטמוספרה במהירות רבה - המהירות הממוצעת שלהם היא כ -100 מטר לשנייה.


17. ענני הסערה


עננים מוזרים אלה מופיעים לעתים קרובות באזור של הסערה, ויכולים לקבל צורות מאוד יוצאות דופן. מנגנון ההיווצרות שלהם עדיין לא נחקר.

בהרבה מקרים, את העננים בצורת עדשה האנשים חושבים לעב"מים, ובטוחים שראו חייזרים.

לפעמים הטבע נותן לנו יצירות מופת אמיתיות, ויוצר עננים יוצאי דופן "מהאוויר".

עננים מזוספריים או זורחים נוצרים מגבישי מים קפואים, והם העננים הגבוהים ביותר באטמוספרה של כדור הארץ. הם ממוקמים בגובה של כ- 76-85 ק"מ.

גל העננים של קלווין-הלמהולץ נוצר כאשר שתי שכבות אוויר מתחילות לנוע במהירויות שונות ובכיוונים מנוגדים.


18. סופת אש


זוהי סערה שנוצרת כאשר שני מוקדים פזורים של שרפה נתקלים ומשתלבים לתוך "מדורה" אחת ענקית. האוויר שמעליה מתחמם, צפיפותו יורדת והוא עולה מעלה. בחלקו התחתון, מגיעה מסת אוויר קר מהפריפריה. האוויר שהגיע גם כן מתחמם. נוצר כיוון זרימה צנטריפוגלי, הנע נגד כיוון השעון מהקרקע לגובה של עד חמישה קילומטרים. נוצר אפקט הארובה. הפלזמה מגיעה למהירויות הוריקן. הטמפרטורה קופצת עד 600 ˚ C. כל דבר באזור נשרף או נמס. וכן הלאה עד שהאש משמידה את כל מה שיכולה להשמיד.


19. ענני אש


ענני אש הם התוצאה של התחממות עזה של משטח הקרקע של כדור הארץ, שגורמת לזרמים אשר בונים את הענן הזה. הרי געש, שריפות יער ופיצוצים גרעיניים יכולים להיות סיבות לעננים מסוג זה.


20. עמודי שמש


עמודים מסוג זה יכולים להופיע כאשר קרני השמש משתקפים משכבות שונות של עננים המכילים גבישי קרח. התוצאה היא עמוד של אור, העולה גבוה לשמיים. גם כן יכולים להיות עמודים של ירח.


21. Virga


לפעמים, גבישי הקרח שנופלים מהעננים מתאדים לפני שמגיעים אל הקרקע, וכתוצאה מכך העננים "מגדלים" זרועות המשתרעות אל הקרקע.


22. הקרן הירוקה


הקרן הירוקה נוצרת לכמה רגעים כאשר השמש נעלמת מעבר לאופק, או ממש לפני עלות השחר. זהו הבזק קטן של אור בצבע ירוק שנוצר כתוצאה משבירת אור באטמוספרה.


23. שדונים, רוחות רפאים וגמדים


כל השמות הללו מתייחסים להבזקים קצרים באטמוספרה, שניתן לראות באזורים שנפגעו מסופות. בדרך כלל יש להם צורת קונוס או זוהר פשוט.

הם קשים מאוד לזיהוי, כי הם קיימים זמן קצר מאוד, והתופעה מתרחשת במקומות שאינם נגישים לחוקרים.

 

 



( לא ידוע מקור הכתבה - נשמח לדעת )


דף הבית >> מבזקי דף >> עולם החי והצומח >> תופעות טבע חריגות ומדהימות - חלק ג'