תופעות טבע חריגות ומדהימות - חלק א'


תופעות טבע חריגות ומדהימות

חלק א'

23 תופעות טבע חריגות ביותר

רוב הסיכויים שאתם אף פעם בחייכם לא ראיתם או לא היכרתם את תופעות הטבע הללו:

1. ברקי קאטאטומבו


ברקים של קאטאטומבו – זו תופעה טבעית שמתרחשת מעל לנקודת המפגש של הנהר Catatumbo עם אגם Maracaibo (דרום אמריקה). התופעה באה לידי ביטוי בהופעתו של זוהר בגובה של כחמישה קילומטרים. הברקים מופיעים בלילה (140-160 פעמים בשנה) והזרמים נמשכים כ -10 שעות. זה נותן סך של כ -1.2 זרמים בשנה.
את הברקים ניתן לראות ממרחק של עד 400 קילומטרים. הם אפילו משמשים לניווט, בגלל התופעה הידועה בשם "המגדלור של מארקאיבו".
נהוג להאמין, שהברקים של קאטאטומבו הם המחולל הגדול ביותר של אוזון בכדור הארץ.
הרוחות המגיעות מהרי האנדים גורמות לסופות רעמים. מתאן, שכמותו רבה באוויר של המקום הזה עולה לעננים ומזין את הברקים.


2. גשם דגים בהונדורס


גשם של בעלי החיים – זו תופעה מטאורולוגית נדירה יחסית, אם כי מקרים כאלה תועדו במדינות רבות לאורך ההיסטוריה של המין האנושי. אבל בהונדורס זו תופעה רגילה. בכל שנה, בין חודשי מאי ויולי בשמיים מופיע ענן כהה, נשמע רעם ונראים הבזקי ברק, נושפות רוחות חזקות ויורד גשם כבד במשך 2-3 שעות. ברגע שהוא נגמר, על הקרקע נשארים מאות דגים חיים.

האנשים אוספים אותם ומביאים הביתה כדי לבשלם. מאז שנת 1998, מתקיים במקום פסטיבל "Festival de la Lluvia de Peces" (פסטיבל של גשם דגים). הוא עובר בעיר Yoro, בהונדורס.

אחת ההשערות להתרחשותה של התופעה נעוצה בעובדה שהרוחות החזקות מרוממות מהמים אל האוויר את הדגים למרחק גובה של כמה קילומטרים, ולאחר מכן הם פשוט נופלים מטה – אך עם זאת, אף אחד לא ראה אף פעם איך זה קורה.


3. עזים מרוקאים שמטפסים על עצים


מרוקו – היא המדינה היחידה בעולם שבה העזים, בשל מחסור בדשא – מטפסים על העצים כדי ליהנות  מפירות ארגן. מראה מדהים כזה ניתן לראות רק באטלס גבוה והתיכון, בעמק סוס ועל חוף האוקיינוס האטלנטי.

למעשה, הרועים מאכילים את עדר העזים בעודם עוברים מעץ לעץ, וכאשר העזים יורדים מהעצים הם אוספים מתחת לעצים את האגוזים שאינם מתעכלים על ידי קיבת העזים. השמן שמיוצר מאגוזים אלה מצוין לבריאות. אבל בגלל שאנשים לא רוצים להשתמש באגוזים שהוצאו מצואת העזים, היום מנסים להכריז על המקום כעל שמורת טבע.


4. גשם אדום של קראלה


החל מ- 25 ביולי שנת 2001 ועד 23 בספטמבר שנת 2001 מעל השטח של קראלה שבהודו, מעת לעת ירדו גשמים אדומים. בהתחלה חשבו שהצבע של הגשם - זו התוצאה של פיצוץ ההיפותטי של מטאוריט.

אבל מאוחר יותר, כאשר התופעה חזרה על עצמה ב- 4 במרס שנת 2006 - הצליחו לאסוף דגימות של מי גשמים, והחוקרים הגיעו למסקנה שהוא היה צבוע באצות אדומות, הגודלות באזור.


5. הגל הארוך ביותר בעולם, ברזיל


פעמיים בשנה - בין חודשי פברואר ומרץ, בברזיל בפתחו של נהר האמזונס – הגל המתקרב של מים מלוחים וכבדים יותר של האוקיינוס האטלנטי פוגש את זרימת הנהר ודוחף אותו באלימות למעלה, וכתוצאה מכך נוצרים גלים שמגיעים לגובה של 6 מטרים.

תופעה זו יכולה להימשך חצי שעה. קיר מים גועשים מתקדם ברעש נוראי ובמהירות של 25 קמ"ש במעלה הזרם, והמים ממלאים ושוטפים את החוף.

גל שכזה – זה חלומו של כל גולש. מאז שנת 1999, בסן דומינגו עושים תחרויות, וזה למרות העובדה שגלישה כזו יכולה להיות מסוכנת, שכן יש במים וחתיכות של אדמה ועצים מהחוף.


6. השמש השחורה של דנמרק


באביב בדנמרק מתרחשת תופעה מדהימה: יותר ממיליון זרזירים אירופיים (sturnus vulgaris) מתאספים מכל כיוון ללהקות ענקיות כשעה לפני השקיעה.

הדנים קוראים לתופעה הזאת "השמש השחורה", ואפשר לצפות בה בתחילת האביב בסמוך לביצות של מערב דנמרק, בחודשי מרץ עד אמצע אפריל.

הזרזירים נודדים מהדרום ומבלים את היום בשדות לשם איסוף המזון, ובשעות הערב, לאחר שעושים פירואטים קולקטיביים הם עפים לנוח בקני הסוף.


7. הקשת הלוהטת באיידהו


קשת יוצאת דופן שכזו – היא אחת התופעות הנדירות ביותר באטמוספרה.

שמה המדעי – "Circumhorizontal Arc". קשת זו מופיעה כתוצאה מהמעבר של האור דרך ענני נוצה גבוהים ורק מתי שהשמש נמצאת גבוהה מאוד בשמים - בגובה מינימאלי של 20,000 רגל וביותר מ- 58 מעלות מעל האופק. יתר על כן, גבישי קרח משושים שמתוכם מורכבים ענני הנוצה, חייבים להיות בצורה מסוימת ולהימצא בזווית מסוימת.


8. זוהר הקוטב


זוהי אחת מתופעות הטבע המדהימות והיפות ביותר בעולם. ולמרות שבעשור האחרון נערכו מחקרים רבים של תופעה זו, והיא איבדה נתח משמעותי מהמסתורין שלה – זוהר הקוטב ממשיך להדהים אנשים שהם ברי מזל מספיק כדי לראות אותו.
זוהר הקוטב זה מחזה מרתק באמת של קשתות צבעוניות, קרניים, טבעות ומערבולות הנעים במהירות באוויר, מנצנצים בצבעים שונים - מאדום לירוק, מצהוב לסגול תוך כדי שינוי צורה. הזוהר מכסה את רוב שטח השמיים. פעם תועדה קשת באורך של 4827 ק"מ, אבל זה לא הגבול!
לפעמים התנועה ומשחק הצבעים המדהימים האלו יכולים להימשך שעות.

העמים הרבים החיים בצפון לא מתלהבים מהתופעה הנוצצת המדהימה הזו. עבורם – זה סימן רע. היום  אנחנו יכולים לומר בודאות שיש לכך סיבה מסוימת. ידוע שתופעה זו קשורה באופן ישיר לקטבים המגנטיים של כדור הארץ, ולעתים קרובות התופעה מתעוררת במהלך "סערות מגנטיות" אשר משפיעות באופן שלילי על גוף האדם. אולי, במשך מאות השנים של קיומם, העמים הצפוניים גילו קשר מסוים בין התופעה לבין ההרגשה הרעה. אבל אנחנו יודעים שבעצמה התופעה המרתקת הזו לא גורמת לשום נזק, כי היא - רק השתקפות של התהליכים המתרחשים בשמש, ושל מערכת היחסים שלהם עם קטבים המגנטיים של כדור הארץ שלנו.


 

 



( לא ידוע מקור הכתבה - נשמח לדעת )


דף הבית >> מבזקי דף >> עולם החי והצומח >> תופעות טבע חריגות ומדהימות - חלק א'