תשע נשמות של החתול


תשע נשמות של החתול

למה לחתולים יש 9 נשמות?

החתול הוא יונק טורף. בעצם, הוא הטורף המושלם. אם נסתכל על החתול כעל מכונה, נוכל לראות שלמעשה זאת מכונת רצח. כל חלק שב- "ארסנל" של החתול מתאים בצורה מתוחכמת לאחרים, וכל זה נועד לדבר אחד - לתפוס ולהרוג, ואז, כמובן - לאכול.

חתול – הוא גם שיא ההרמוניה, החן, התבונה והערמומיות. הוא כמו תעלומה לא פתורה בעיני האדם. והמסתורין הזה קשור לא רק לטוב, אלא גם לרוע בעיני האדם. זה הוביל לתוצאות טרגיות עבור החתולים: למשל, באירופה של ימי הביניים - החתולים הוצאו להורג בדרך הכואבת ביותר כי נחשבו למלווי השטן או לדמותו.

לרוב, משווים לחתולים את האנשים שבדרך כלל מושכים מבחינה חיצונית, עדינים, ערמומיים, זהירים וחשאיים. אמונות טפלות, אגדות ומיתוסים רבים קשורים לחתולים. ולמרות כל זאת, החתולים הם חיות  מחמד עדינות, חביבות ומאוד חמודות, שחיות במגע קרוב עם האדם.

המיתוס המסתורי ביותר – הוא המיתוס הקשור לחיים של החתול. בטח שמעתם את המשפט "תשע נשמות לחתול". הוא אומר, שהחתולים עד כדי כך עקשנים לחיות, ש- "הם מתים רק לאחר הפעם התשיעית". אנשים אולי הגיעו למסקנה כזו בגלל העובדה שכאשר החתול נקלע לצרות איומות, בדרך כלל הוא יוצא מזה כמעט ללא פגע. מצבים בהם לבעלי חיים אחרים אין כל סיכוי לשרוד – לא יהיו קטלניים עבור החתולים. לכן האנשים החליטו שכנראה החתולים אכן מתים, אך רק אחד מ-9 החיים שלהם מגיעים לקצם. וכך הלאה עד שנגמרים החיים, או "הנשמות".

זוכרים את הסיפורים הקשורים לנפילות של החתולים מגובה רב: "חתול שנפל מקומה שביעית שכב דקה על הקרקע, ואז קם וברח..."? למה לא לייחס את התופעה הזו לקטגוריה של על טבעי?

אך ההסבר לזה, טמון בעולם של תופעות פיזיות ובמבנה האנטומי של גופו של החתול. לחתולים יש שיווי משקל ייחודי, העוזר להם לסובב את גופם באוויר סביב הציר – וזו הסיבה שהחתולים תמיד נוחתים על הרגליים. כמה שהחתול מתקרב יותר לקרקע, כך עולה מהירות הנפילה שלו, והחתול באופן אינסטינקטיבי מכופף את גבו, מפשק את כל ארבעת רגליו ומנופף בחוזקה בזנבו – וכך מתהפך. כמה שהגובה רב יותר – כך לחתול יש יותר סיכוי להתארגן ולקבל את התנוחה הרצויה לפני המפגש עם הקרקע.

המיתוס של החיות המדהימה של החתולים יכול לנבוע גם מהעובדה, שהחתולים יכולים במשך זמן רב  "לשלוט" על התופעות של המחלות שלהם. אבל למעשה, חתול – הוא אובייקט טבעי מורכב עם מנגנון עדין מאוד המווסת את תהליכי החיים. החיים שלהם לא היו "גן של שושנים", והברירה הטבעית הובילה לשלמותם של כל חלק בגוף שלהם ושל חושיהם. אל תשכחו, שיחד עם זה, החתולים נשארים הרבה יותר חלשים מהאדם, והם גם לא יכולים להימנע מרעב, קור ומחלות, שיכולים לגזול את חייהם. לכן שמרו על החתולים שלכם!


 



( לא ידוע מקור הכתבה - נשמח לדעת )


דף הבית >> מבזקי דף >> עולם החי והצומח >> תשע נשמות של החתול