גשם של בעלי חיים


 

גשם של בעלי חיים

גשם של בעלי חיים היא תופעה מטאורולוגית בה בעלי חיים נופלים מהאוויר. התופעה נחשבת לנדירה ביותר, על אף שתועדה במדינות רבות במהלך ההיסטוריה. אחד ההסברים לתופעה הוא שהיא נגרמת על ידי רוחות חזקות שנושבות מעל מקווי מים ונושאות את בעלי החיים מרחק קצר. יחד עם זאת, ההיבט העיקרי של התופעה מעולם לא נצפה ונבחן מדעית.


 
בעלי החיים אשר נופלים מהשמיים במהלך התופעה הם לרוב דגים, צפרדעים וציפורים. לעתים בעלי החיים שורדים את הנפילה, בדרך כלל דגים, מה שמעיד על כך שמקום הנפילה אינו רחוק ממקום הימצאם המקורי. עדי ראייה שצפו בגשם של צפרדעים תארו אותן לאחר הנפילה כמבוהלות אך במצב בריאותי טוב, והן חזרו לפעילות נורמלית זמן קצר לאחר האירוע. במקרים אחרים תוארו החיות כקפואות למוות או אפילו מכוסות בקרח ולעתים ה"גשם" הוא של חלקי גוויות.
 
מקרים אחדים התרחשו מיד לאחר סופות שכללו רוחות חזקות, בעיקר סופות טורנדו, אולם תועדו גם מקרים שהתרחשו במזג אוויר שאינו יוצא דופן, וללא שנצפו רוחות חזקות או נד מים בקרבת מקום.
 
לגשם של בעלי חיים (וכן לגשם של דם ושאר אירועים אנומלים) היה תפקיד מרכזי בכתיבתו האפיסטמיולוגית של צ'ארלס פורט, במיוחד בספרו הראשון "The Book of the Damned". פורט אסף סיפורים אודות ההתרחשויות והשתמש בהם כעדויות וכמטאפורות לסתירת הסברים מדעיים לתופעות שונות.
 
בשפה האנגלית קיים הביטוי "זהו גשם של חתולים וכלבים" (it is raining cats and dogs) המתייחס לגשם שוטף כבד מאוד, ולמרות שמקורו האטימולוגי אינו ידוע הוא ככל הנראה לא מתייחס לתופעת גשם של בעלי חיים.


הסברים לתופעה

הפיזיקאי הצרפתי אנדרה מרי אמפר היה הראשון שהתייחס ברצינות לתיאורים של גשם של בעלי חיים, וההיפותזה שלו לגבי גשם של צפרדעים שימשה בהמשך מדענים אחרים. בנאומו מול חברי האגודה למדעי הטבע טען אמפר כי הצפרדעים משוטטות במרחבים הכפריים בקבוצות גדולות, ורוחות חזקות במיוחד יכולות לשאת אותם אל עבר השמיים.
 


בשנים האחרונות התפתחה תאוריה בנושא הקושרת את התופעה להופעת נד מים. בפועל, אלה מסוגלים ללכוד בעלי חיים ועצמים שונים ולהרימם באויר. על פי התאוריה נדי מים וסופות טורנדו מובילים את בעלי החיים לגבהים רבים יחסית ונושאים אותם למרחקים רבים. הרוחות יכולות לנשוא עמן גם כמויות רבות של מים, ולאפשר להם ולחיות לנחות יחד במקום מרוכז ובכך ליצור את תופעת הגשם של בעלי החיים.‏‏

התאוריה מקבלת תמיכה מכך שסוג בעלי החיים הנפוצים באירועים הם אכן קטנים וקלי-משקל וחיים במים, וכי האירועים אכן מתרחשים לאחר סופות.‏‏
יחד עם זאת, התאוריה אינה נותנת מענה לשאלה כיצד ייתכן שבכל אירוע מעורבים סוגי בעלי חיים זהים בלבד, ולא סוגים שונים אשר זהים בגודל ובמשקל אשר שהו באותו המקום.


 
במקרה של ציפורים סופות מסוגלות ללכוד להקות שלמות, בייחוד בעת נדידה. התמונה משמאל מתארת להקת עטלפים שנלכדה בתוך סופה, ככל הנראה למוות.
בעוד מקרים כאלה יכולים לקרות בקלות לחיות בתעופה, אין בהם כדי להסביר את המקרים בהם מעורבות חיות אשר אינן קטנות או נמצאות באוויר כמו טורפי יבשה והתעלומה עדיין נבחנת על ידי מדענים.
 
לעתים המדענים נוקטים בגישה ספקנית כלפי גשם של בעלי חיים. למשל, מקרה שאירע בסינגפור בשנת 1861 הוסבר על ידי הנטורליסט הצרפתי פרנסואה לואיס דה לה פורטה (Fran2ois Louis Nompar de Caumont La Force)

כאירוע שנוצר בעקבות נדידה של שפמנון מהלך (walking catfish), המסוגל לגרור עצמו על פני הקרקע באמצעות מעבר משלולית אחת לאחרת. לה פורטה הסביר כך את הימצאותם של הדגים על הקרקע לאחר סופות הגשמים.‏‏


 



מקור הכתבה: he.wikipedia.org


דף הבית >> מבזקי דף >> עולם החי והצומח >> גשם של בעלי חיים