גידול פרחים עצי פרי ועציצים


 

גידול פרחים עצי פרי ועציצים

גידול עצי פרי הנו משימה מורכבת. מחד, היא מאתגרת, דורשת סבלנות ולא תמיד עולה יפה ומאידך מדובר בהשקעה עם תשואה גבוהה במיוחד שכן בעבור אותה רכישה חד פעמית תקבלו עץ ירוק עם פרחים, מצל ומניב פרי לכם וגם לדורות הבאים.

מה הן קבוצות העצים העיקריות בישראל:עצי ארץ ישראל ובראשם עץ הזית, הנם המשפחה האותנטית והשורשית ביותר. עצים אלו איכלסו את הארץ מזה אלפי שנים, מותאמים ככפפה לתנאי היובש השוררים בה , לאדמה, למזיקים ולתנאי מזג האויר. על משפחה זו נמנים כאמור, עצי זית, עצי חרוב, אלונים ועוד.שמן הזית הפך בשנים האחרונות למבוקש מאוד בכל רחבי העולם בשל תכונותיו הבריאותיות ובכדי לספק את הדרישה, נשתלים כיום בכל רחבי הגלובוס אלפי דונמים של עצי זית מסוגים שונים. בארץ, בנוסף על צרכי המאכל השונים (שמן, כבישה) נהוג לשתול עץ זית בוגר בחצרות בתים פרטיים כסמל לשורשיות.

ההדרים היא הקבוצה הראשונה במעלה. בשנות החמישים, כלכלתה של המדינה המתפתחת נסמכה על יצוא פרי ההדר לחו"ל והמותג Jaffa כבש את שווקי אירופה וארה"ב. על משפחת ה הדרים נמנים סוגים רבים כיום, פרי הכלאות שונות ומחקר גנטי. קיימים מיני תפוזים רבים: תפוז שמוטי, תפוז וושינגטון, תפוז דם, "תפוזינה" (שלא נחל הצלחה) ועוד. התפוז הוא הבסיסי שבהדרים אולם קיימות גם תתי משפחות נוספות: לימון, קלמנטינות, פומלות ועוד. מקורה של משפחת ההדרים בסין והיא יובאה לאיזורינו לפני כ 300 שנה ואוקלמה בהצלחה מרובה. פירות משפחת ההדרים , ובראשם התפוז, עשירים בויטמין C .

קבוצה נוספת הראויה לציון היא העצים הסוב טרופיים. על עצים אלו נמנים מינים רבים אשר יובאו לארץ בעיקר במהלך שנות ה 30,40 ו 50 של המאה הקודמת והבולטים ביניהם עץ מנגו, האבוקדו, קרמבולה, אנונה ועוד. עצים אלו מותאמים לאקלים מעט חמים יותר ובעל משרע טמפרטורות מעט צר מזה שבארץ אולם הצליחו להתאקלם האופן מרשים ותוך מספר שנים יוצרו זמים עדיפים על אלו שבארצות המקור.

קיימות בארץ קבוצות רבות נוספות של עצי פרי ושל עצי נוי אולם מבין עצי הפרי סקרנו בפיסקאות הקודמות את החשובים ביותר. שתילת עץ אין די בה בכדי להבטיח את קליטתו והצלחתו. הטיפול השוטף חשוב מאין כמותו, בעיקר בשנים הראשונות לחייו של הצמח. להלן מספר כללים חשובים לשתילת עץ והטיפול בו:

בעת השתילה אין לפרק את גוש השורשים. פירוק גוש השורשים יביא לקריעת היונקות (השורשים הקטנים דרכם נשאבים המים) ולאובדן כושר שאיבת המים של העץ מהקרקע.יש לשתול את העץ כאשר הקצה העליון של גוש השורשים נמצא עם פני הקרקע ולא גבוה או נמוך ממנו. שתילה עמוקה מדי תביא לרקבונות ושתילה רדודה מידי תגרום לחשיפת שורשי העץ.בעת השתילה יש להכניס מעט קומפוסט בבור השתילה. לאחר השתילה אין לדשן את העץ עד לקליטה מלאה שלו. שימוש נכון בקומפוסט יאפשר לכם לגדל את העץ באופן אורגני מבלי לעשות שימוש מיותר בחומרי הדברה ודשנים כימיים.יש להתקין מערכת השקיה טובה ולהשקות באמצעותה באינטרוולים קצרים ובכמויות קטנות יחסית.בכל מקרה, אם אינכם יודעים כיצד לגדל את העץ שרכשתם, פנו למשתלה בה נרכש העץ ובקשו הנחיות ברורות לגידולו.

 



מקור הכתבה: http://www.hashve.co.il


דף הבית >> מבזקי דף >> עולם החי והצומח >> גידול פרחים עצי פרי ועציצים