לא סוף העולם 2012: אין שום סיבה להסטריה

לכבוד תחילת שנת 2012, נשאל מומחה לשבט המאיה בגוואטמלה הםא זו השנה האחרונה לקיומנו, והוא ענה: סוף העולם לא יגיע בדצמבר 2012. אין לכך סימוכין בכתבי המאיה

כתב במדור התיירות של העיתון הבריטי גארדיאן, קווין ראשבי, ביקר לאחרונה באתר של שבט המאיה. במאמר שפורסם ביום שישי, 30 בדצמבר הוא מתאר שיחה עם שני מומחים. האחד שמאן בעיר ציצ'י והשני מומחה המתגורר בגואטמלה סיטי.

על ראש גבעת פסקואל ליד העיר צ'יציקאדאנאנגו או צ'יצ'י עבור תושביה, הוא פוגש את דון דייגו, שמאן בן המאיה שסיפר לו כי בני המאיה אהבו מעסוק במספרים ובזמן. הם ספרו בכפולות של 20 – כמספר אצבעות הידים והרגלים ביחד והם גם התחשבו בכל המפרקים בגוף – 13 במספר. הכפלה של שני המספרים נתנה 260 יום, הזמן שבו לוקח לגדל תירס או להשלים הריון אנושי.
 בגוואטמלה סיטי הוא נפגש עם אנטיוניו קוחיל, איש שבט המאיה ומומחה ללוח המאיה, שמסביר כי שנת 2012 הוזכרה בכתבי המאיה אך ורק פעם אחת – על תחריט אבן המתוארך מסביבות שנת 700 לספירה והתגלה במקסיקו. "זה אכן סוף המחזור בן 5,126 השנים, אכן זה נכון, אבל אין בו שום תחזית לסוף העולם. נראה שאנשים לקחו את הרעיון מקודקס דרזדן – כרך מכתבי המאיה מהתקופה הפרה-קולומביאנית השמורה בספרית העיר דרזדן בגרמניה, אך באותו קודקס אין שום קישור לשנת 2012." כנראה אנשים בעלי רקע משיחי כלשהו חיברו את שתי הרשומות הנפרדות הללו יחדיו ופיתחו מהם את תסריט יום הדין.

גם הוושינגטון פוסט ייחד לנושא כתבה השבוע (27/12/2011) ובה הוא מזכיר כי חדשות לבקרים יש כל מיני מטורפים החוזים את סוף העולם. רק בשנה האחרונה השדרן הדתי הארולד קמפינג צפה את סוף העולם לסוף מאי, וכאשר העולם נשאר על תילו, הוא דחה זאת לאוקטובר.
 "מה שהופך את יום הדין של 2012 למיוחד הוא הקשר לבני המאיה, מכל התרבויות הילידיות באמריקה, המאיה תפסו את דמיון הציבור. זו היתה תרבות מסתורית שנעלמה לתוך היער הטרופי של מרכז אמריקה ולקחה את הידע העצום, שרק כעת מתחיל להתגלות.
 ההתעניינות במאיה גוברת ככל שעריהם נחפרות ונמצאים ממצאים מעניינים, כשם שבמאה ה-19 ובראשית המאה ה-20 היתה התעניינות עצומה במערב במצרים העתיקה שנחפרה בידי ארכיאולוגים. בכתבה נאמר כי כתביהם הרבים של המאיה בשנות השיא של תרבותם עסקו בהסטוריה ולא נכללה בהם כלל תחזית כלשהי אודות סוף העולם, לא מתי ואף לא אם יהיה סוף כזה. אם כבר היו עמים שניבאו נבואות אפוקליפטיות הרי היו אלה עמי אירופה בימי הביניים."

כאמור אין שום עדות לכך שהעולם יגיע לקיצו לפי בני המאיה. מלומדים ממגוון דיסציפלינות הדפו את הרעיון לפיו סדרת אירועים אפוקליפטיים תתרחש ב-2012. מומחה לתחום המאיה העיר כי נבואות יום הדין לא הופיעו בכתבי המאיה ושאפילו הטיעון שלוח המאיה מסתיים ב-2012 מהווה פרשנות שגויה להסטוריה ולתרבות של המאיה. אסטרונומים מדענים אחרים דחו את כל האירועים החזויים כפסוודו מדע, והעירו כי הם נוגדים אפילו תצפיות אסטרונומיות פשוטות.

ניבירו – מעשה שלא היה

אחת הטענות הנפוצות באשר לסוף העולם עוסקת בניבירו או כוכב הלכת X העושה את דרכו לפי הטענות לעבר כדור הארץ. ננסי לידר, מומחית בעיני עצמה לענייני ניבירו, הטוענת לקשר עם חייזרים מזטה רטיקולי חזתה אסונות המוניים כתוצאה מקרבתו של ניבירו במאי 2003 ודחתה זאת ל-21 בדצמבר 2012. ואולם אין כל עדות לקיומו של ניבירו.

"ניבירו או כל גוף גדול שכביכול עושה את דרכו לעבר כדור הארץ פשוט לא קיים ולא היה קיים מעולם. הוא קיים רק בדמיונם של פסוודו מדענים שלא מוטרדים בשאלת העדרן המוחלט של עדויות" אומר האסטרונוםדון יאומנס, ראש תוכנית עצמים קרובי ארץ בנאס"א. "אילו היה כוכב לכת כזה עושה את דרכו לכדור הארץ כדי להתנגש ב-21 בדצמבר 2012, ניתן היה כבר לראות אותו בעין בלתי מזוינת."

התיישרות קוסמית

יש המודאגים מכך שכוכבי לכת או כוכבים עשויים להתיישר בצורה כזו שתגרום להשפעות על כדור הארץ. יש הטוענים כי מנקודת המבט שלנו השמש תחצה את מישור הגלקסיה ב-21 בדצמבר. ואולם השמש עשוה בדיוק את זה פעמים בכל שנה. השמש גם תחצה את מישור הגלקסיה, ואולם השמש מרוחקת כיום 67 שנות אור ממישור הגלקסיה, כך שיידרשו לה כמה מיליוני שנים לעשות זאת, אומר יאומנס. וגם כאשר היא תעשה זאת, לא יקרה כלום.

טענה אחרת היא שהשפעת הכבידה של כוכבי הלכת המתיישרים תשפיע על כדור הארץ. ואולם שום התיישרות לא צפוי הל-21 בדצמבר 2012 וגם כאשר תהיה התיישרות כזו, לא יקרה דבר לכדור הארץ ולתושביו. במהלך מיליוני שנות הסטוריה חווינו התיישרויות רבות ולא קרה דבר, מה גם שהגופים הרלוונטים היחידים הם השמש והירח ואת ההשפעה שלהם אנו מרגישים במחזורי הגיאות והשפל על בסיס יומי כל שאר הגופים במערכת השמש – השפעתם עלינו זניחה.

סופות שמש

סופות שמש מתרחשות לעיתים קרובות, בפרט בשיא המחזור בן 11 השנים כאשר חלקיקים מיוננים מתנגשים עם כדור הארץ ויוצרים את תופעת זוהר הקוטב ובמקרים קיצוניים גורמים לנזקים ללווינים ולקווי מתח גבוה. היתה סופת שמש חזקה ב-1859 אך אז היא לא גרמה לנזק, החשש הוא שכיום סופה כזו תשתק את החשמל והאלקטרוניקה. עם זאת, אין שום תחזית לסופה חזקה ב-21 בדצמבר. שיא סופות השמש צפוי חצי שנה מאוחר יותר.

התהפכות הקטבים

שמועות שונות מדברות על היפוך הקטבים – בין אם הקטבים הגיאוגרפים המסמנים את ציר הסיבוב של כדור הארץ או הקטבים המגנטיים אליהם מכוונים המצפנים ואולם אין שום סיבה לכך. הירח מייצב את סחרור כדור הארץ ולכן הקטבים הגיאוגרפיים לא ישתנו עוד. באשר לקטבים המגנטיים – אלו מתהפכים אחת ל-500 אלף שנים, ולא בפתאומיות, אלא בתהליך הנמשך כמה אלפי שנים. ושוב אין עדות להתחלפות כזו ב-21 בדצמבר 2012. ושוב, גם כאשר הדבר יקרה, לא תיגרם שום אי נוחות מלבד הצורך להתאים את המצפנים שלנו כך שיצביעו על הדרום במקום על הצפון.

התנגשות אסטרואידים

כדור הארץ פגיע לפגיעות של שביטים ואסטרואידים, אך פגיעות גדולות הן נדירות. הפגיעה הגדולה האחרונה התרחשה לפני 65 מיליון שנים וסיימה את עידן הדינוזאורים. האסטרונומים עוקבים בכל השמים אחר עצמים קרובי ארץ, ואין אף אחד כזה שצפי ליצור נזק על כדור הארץ בשנה הקרובה.
 כל זה נובע לדעת יאומנס מהבורות המדעית בציבור הרחב ומכך שהמדענים לא עוסקים מספיק בהדיפת טיעונים פסוודו מדעיים.

דף הבית >> מבזקי דף >> סוף העולם 2012 >> לא סוף העולם 2012: אין שום סיבה להסטריה