כעס! ממה הוא נובע? חלק 1


 

כעס! ממה הוא נובע? חלק 1

ראיתם פעם מה עושה חולדה שנדחקת לפינה? ברגע שמגיעה סכנה, החולדה עומדת בפני שתי אפשרויות- לברוח או להתגונן. כדי שההתגוננות תהיה יעילה, חייב להיות תמריץ חזק לפעולה, ובגלל זה רגש הכעס השתמר בגנום החייתי כתגובת נגד. הכעס ממלא תפקיד הגנתי, שמשמר את החולדה מפני השמדה.

הדבר זהה, גם כאשר מדובר בבני אדם. אנחנו נוטים להגיב בהתגוננות ולהגן על הטריטוריה שלנו, ממש כמו בעלי החיים (ההגנה הכי טובה היא התקפה, לא כך?).
הכעס מעניק לנו כוח ועוזר להיאבק, להתגונן ואף לתקוף, בזמן שנשקפת לנו סכנה. אם כך, הכל טוב ויפה, אז מתי


מתעוררת הבעייתיות?
העניין הוא שבחיי היומיום שלנו קיימים אינספור מצבים, שבהם תגובת הכעס היא לא רק שאינה יעילה, אלא גם ממש מפריעה לחיות ולבנות מערכות יחסים עם אנשים אחרים.

קיימות מספר סיבות, שבגינן אנשים רבים כועסים, על אף העובדה, שלא נשקפת להם שום סכנה.

הסיבות לכעס

1) אידיאליזציה (המונח הפסיכולוגי בעברית הוא "האדרה"):
זו הסיבה השכיחה ביותר (ולכן היא גם הראשונה), שניתן להצביע כגורם לכעס. כל אחד מאיתנו היה רוצה, שהדברים יעשו לפי ראות עיניו. השאלה היא היכן עובר הגבול?
אנשים, שהאידיאליזציה היא גורם משמעותי בראשם, רואים את העולם בתמונות מאוד ספיציפיות של "איך הכל צריך להתבצע". הם חיים בהתאם לפנטזיות שלהם ועושים אידיאליזציה (או בעברית תקינה האדרה) לאנשים הסובבים אותם על ידי הפעלת לחץ עליהם להתנהג בחיים, כפי שהם חושבים לנכון. אנשים מסוג זה מאמינים, שהכל בחיים צריך להיות הוגן, וברגע שהם נתקלים במצב, שאינו מתאים לתבנית זו (כי מה לעשות? החיים לא הוגנים לעתים), הם מגיבים בכעס.  

לדוגמא, לנשים רבות (מה לעשות?) יש בראש אידיאליזציה לגבי אהבה ונישואים, הרבה בזכות סרטי ההוליווד. אישה מסוג זה יכולה לחשוב, שאם היא אישה טובה, אז מגיע לה בעל טוב (נשמע הגיוני...). הבעיה היא שבעלה אינו מתנהג, באופן שהיא חולמת עליו, והדבר פוגע בה וגורם לכעס רב. רק שהכעס הזה יכול להיות מופנה לא רק לבעלה, אלא גם לעצמה, מאחר והשרשרת המחשבתית יכולה להביא אותה לכדי הרגשה, שהיא אישה גרועה (אם בעלי גרוע, אז אולי אני אישה גרועה?). הכעס הזה יכול בסופו של דבר לגרום לדיכאון עמוק.

2) הרגשת חובה:
אנשים מסוג זה מרגישים, שכולם חייבים להם; האנשים שסביבם, העולם והחיים עצמם. ברגע שהעניינים מתרחשים, שלא כפי ראות עיניהם, הם מתאכזבים ומנסים להתאים אותם לעצמם. אנשים כאלה ידרשו בדרך כלל המון מאחרים, אך לא מעצמם. במקום להתפייס עם העולם וסובביו, הם נמצאים במצב תמידי של מאבק, ומשיגים את רצונם, רק על ידי הפעלת לחץ ו"עצבים" על אחרים.

3) הכללה:
המוח האנושי בנוי באופן, שחשיבה במונחים של תבניות וסטריאוטיפים היא נוחה. לכן, בבואנו לאמוד מצב חדש, אנחנו עושים השוואה למצבים, שאנחנו כבר מכירים. הבעיה היא שדרך החשיבה הזו לעתים גורמת לעיוות המציאות החדשה.

לדוגמא, אישה שהיתה במערכת יחסים עם גבר שבגד בה, יכולה להגיע למסקנה, שכל הגברים בוגדים. המסקנה הזו תביא לכך שברגע שהיא תראה אצל בן הזוג החדש תכונה או התנהגות דומה לזו של הקודם, היא תתחיל לכעוס, כאשר אין כלל בסיס לחשד.

4) אי וודאות לגבי העתיד:
במקרה זה האדם ממציא לעצמו הסברים למעשיהם של אחרים. במקרים רבים ההסבר אינו תואם את ההתנהגות של האחר, והאדם, ללא המתנה לבירור כל הנסיבות, מתחיל בויכוח, כאשר התמונה בראשו היא שכל העולם החיצון נגדו.

5) חוסר ידע בהבעת רגשות:
מדובר באדם, שאינו יודע כיצד להביע את רגשותיו, ולהגיד לבן הזוג מה הוא רוצה לקבל. הסיבה יכולה להיות נעוצה בהססנות, חוסר יכולת להחליט או ביטחון עצמי נמוך.
עם הזמן הריבים הולכים וגוברים, האדם אינו מקבל את רצונו (מכיוון שאינו יודע להגיד מה הוא רוצה), ובסופו של דבר הכעס גובר ומתפרץ. זאת הסיבה הקלאסית לכל ריב בין בני זוג.

לדוגמא, עשינו כמה תיקונים בבית, והתוצאה לא לרוחינו (בלשון המעטה), או שציפינו לבונוס גדול מעבודה, והתאכזבנו. אנשים רבים מעדיפים להתעצבן, להיעלב (וכל זה בשתיקה ו"פרצופים") או להתחיל להתווכח, וכל זאת במקום לדבר עם בן הזוג על הבעיה.

6) מניפולטיביות:
אנשים כאלה מגיבים לעתים בכעס, כי חושבים שכך הם מראים לעולם כמה הם חזקים, כאשר בפועל הם לא התעצבנו כלל. למשל, היזכרו במפקד בטירונות, שהיה צועק לעתים ללא כל סיבה נראית לעין. כנראה, שהוא עשה זאת כדי להראות את השליטה והעליונות שלו על פני הטירונים המפוחדים.

7) הגזמה:
אנשים, שמגזימים בחשיבות או גודל הארועים שמתרחשים, ובהתאם לזאת מגיבים בקיצוניות. הרגשת ההגזמה הזו גורמת, לכך שאותם אנשים נמצאים תחת לחץ מתמיד, ולא מסוגלים לחשוב ולהסיק מסקנות באופן הגיוני. בנוסף, אנשים אלה מניחים מלכתחילה, שכל הסובבים רעים ושבאופן כללי, הכל מסביב רע, ומתחילים להילחם ב"טחנות רוח".

בבסיס כל הסיבות לכעס, שמגיע כאשר אין בו צורך, נמצא הניגוד של המציאות לעומת החשיבה הפנימית של האדם, בצורה זו או אחרת. הכעס מגיע כתגובה, כאשר אנו ניצבים בפני מצב, שפשוט אינו הוגן לתפיסתינו, אך תחושת הכעס יכולה לסייע במקרים נדירים בלבד.

איך לנתב את הכעס לטובתינו?
כעס! איך לשלוט בו?
כעס! איך להביע אותו נכון?
כעס! שלוש עמדות של תפיסה



( לא ידוע מקור הכתבה - נשמח לדעת )


דף הבית >> מבזקי דף >> אקטואליה >> כעס! ממה הוא נובע? חלק 1