מנתחת ראשונה שעבדה כגבר


מנתחת ראשונה שעבדה כגבר

אישה שחיה את חייה בתור גבר

ג'יימס בארי, רופא אנגלי, הוא... היא... האישה המנתחת הראשונה שחיה חיים שלמים תחת שמו של גבר.

לאחר מותו, התברר שהמנתח המפורסם - ג'יימס בארי (מרגרט אן באלקלי) שחי את מרבית חייו בקייפטאון – הוא בעצם אישה. אישה רופאה הראשונה בהיסטוריה.

ג'יימס בארי (שמה האמיתי - מרגרט אן באלקלי) השאירה מעט מאוד מידע על ילדותה ונעוריה, לכן על תקופה זו של חייה אנו כמעט ולא יודעים כלום. יש להניח, שהיא נולדה בשנת 1792-1795. סביר להניח, המשפחה שלה החליטה שהיא יותר מדי חכמה כדי להעביר את חייה "כיאה לכל גברת צעירה".
הנשים במאה השמונה עשרה לא הורשו לקבל חינוך אמיתי. לכן, קרובי משפחתה עזרו לנערה "להפוך" גבר צעיר ולהתקבל ללימודי רפואה באוניברסיטת אדינבורו.

בעוד ג'יימס בארי למד, מרגרט כאילו בילתה בנסיעות עם אימה בים. לאחר סיום הלימודים, בארי חזר ללונדון ועבר בהצלחה את הבחינות של הקולג' המלכותי האנגלי של המנתחים.

לאחר מכן בארי התגייס לצבא ונשלח לדרום אפריקה. בקייפטאון, בארי עבד עד לפרישתו מהצבא. בהיותו קצין רפואה, הוא עשה הרבה כדי להפוך את תנאי החיים במושבה לנוחים יותר. הודות למאמציו הוקמה אספקת מים והממשל העירוני השתפר.
כל הזמן הזה, בארי המשיך להיות מנתח במקצועו. הוא היה אחד הרופאים הראשונים שבצעו ניתוח קיסרי מוצלח, שהציל את חיי האם והתינוק.

במשך חייו, רבים חשדו שמשהו לא כשורה עם המנתח. גובהו היה קטן, הקול שלו היה גבוה מדי לגבר, וכתפיו נראו כאילו ממולאים בצמר גפן. אבל האמת יצאה לאור רק לאחר מותו - מרגרט אן באלקלי מתה ב- 25 ביולי שנת 1865 בלונדון. באותו הזמן, ניסו להשתיק את הסיפור, ורק במאה ה -20 סוף סוף הוכח שמרגרט אן באלקלי וג'יימס בארי – זה אדם אחד.
 



( לא ידוע מקור הכתבה - נשמח לדעת )


דף הבית >> מבזקי דף >> כללי >> מנתחת ראשונה שעבדה כגבר