מכון ויצמן נבחר כאחד משבעה מרכזי הליבה



מרכז Instruct במכון ויצמן נבחר כאחד משבעה מרכזי ליבה אירופיים בביולוגיה מבנית

מאת מגזין מכון ויצמן

גם אוניברסיטת תל-אביב שותפה בקבוצה שתזכה למענק מהאיחוד האירופי, וחוקרים מטעמה יעסקו בביואינפורמטיקה

בטקס שהתקיים ביום חמישי בבריסל, הושק פרויקט אירופי, שבמסגרתו יוקמו תשתיות למחקר אינטגרטיבי בתחום הביולוגיה המבנית. מכון ויצמן נבחר כאחד משבעה מרכזי הליבה של פרויקט זה.


 
תשתיות המחקר האינטגרטיביות בתחום הביולוגיה המבנית (Integrated Structural Biology Infrastructure, ובקיצור: Instruct), המיועדות למחקר ביו-רפואי, הן פרויקט אחד מתוך 40 תשתיות מחקר שמקים הפורום האסטרטגי האירופי לתשתיות מחקר (ESFRI – European Strategy Forum of Research Infrastructures). מטרתן לספק לחוקרים מרחבי אירופה גישה לציוד מתקדם, טכנולוגיות חדשניות וכוח אדם מיומן בתחומי הביולוגיה המבנית והביולוגיה של התא. באופן זה יוכלו מדענים אירופיים לשמור על יתרון תחרותי, ולהוביל את המחקר בתחום חיוני זה.
 
מרבית מדינות אירופה שותפות לפרויקט Instruct, אותו מובילים שבעה מרכזי ליבה עיקריים, שמכון ויצמן הוא אחד מהם, לצד מוסדות מחקר יוקרתיים באנגליה, באיטליה, בצרפת ובגרמניה. בנוסף לכך, אוניברסיטה תל אביב נבחרה כמוסד נלווה בעל התמחות ספציפית בתחום הביואינפורמטיקה.
 
"מדענים ישראלים ממלאים תפקיד מוביל בתחום הביולוגיה המבנית זה שנים רבות", אומר פרופ' יואל זוסמן ממכון ויצמן למדע, שיעמוד בראש מרכז Instruct הישראלי. "הדבר הודגם היטב עם זכייתה של פרופ' עדה יונת ממכון ויצמן למדע בפרס נובל בכימיה לשנת 2009, על עבודתה החלוצית בפיענוח מבנה הריבוזום".
 
כדי להבין לעומק כיצד התא החי מתפקד, יש לדעת את פרטי המבנה התלת ממדי של החלבונים וחומצות הגרעין המרכיבים אותו, להבין את קשרי הגומלין ביניהם, את הארגון שלהם בתוך התא ואת הדינמיקה שלהם. המידע הרב הזה אינו יכול להתקבל באמצעות דיסציפלינה מדעית אחת.
 
"במכון ויצמן למדע פותחו תוכניות מחקר ברמה עולמית במספר תחומים רלבנטיים, ובהם מיקרוסקופיית אלקטרונים, קריסטלוגרפיה באמצעות קרניX , תהודה מגנטית גרעינית, ביואינפורמטיקה ופרוטאומיקה מבנית. בנוסף לכך, במכון ויצמן הוקם המרכז הישראלי לפרוטאומיקה מבנית (ISPC – Israel Structural Proteomics Center), אשר ממלא תפקיד חשוב באינטגרציה ובתיאום של המידע המתקבל מדיסציפלינות מגוונות אלה", אומר פרופ' זוסמן. המרכז לפרוטאומיקה מבנית נוסד על-ידי מדענים ממכון ויצמן למדע, ובראשם פרופ' זוסמן, שמנהל את המרכז, במטרה לספק למדענים תשתית יעילה לקביעת המבנה המרחבי של חלבונים.
 
כתמונת ראי לרעיון המנחה את המרכז לפרוטאומיקה מבנית, Instruct ימזג את המידע המתקבל משיטות ומטכנולוגיות שונות בתחום הביולוגיה המבנית, במטרה לספק למדענים תמונה מדויקת ודינמית של תהליכי מפתח בתא – הן ביצור השלם והן בתאים במבחנה, ובכל קני המידה: החל במולקולות גדולות (כמו חלבונים ודי-אן-איי), דרך צברי מולקולות ואברונים תאיים, ועד לתא השלם. ידע כזה יתרום תרומה ניכרת להבנת האופן בו יש לטפל במחלות שונות.
 
"עלותו של ציוד מתקדם בתחום הביולוגיה המבנית היא מעבר ליכולתן של מרבית מוסדות המחקר. הפרויקט האירופי יאפשר למעבדות ברחבי אירופה להשיג גישה מיידית לטכנולוגיות, שיטות, ושירותים מתקדמים. למדענים ישראלים ולעמיתיהם האירופיים תהיה כעת גישה לאמצעים עליהם יכלו רק לחלום עד כה", אומר פרופ' גדעון שרייבר, סגן המנהל של המרכז החדש ושל המרכז הישראלי לפרוטאומיקה מבנית. "אנו מקווים כי חברותנו במרכז החדש תעודד שיתופי פעולה מדעיים בין מעבדות מרחבי אירופה לבין מכון ויצמן למדע – ומוסדות מחקר ישראליים נוספים, וכן תמשוך תלמידי מחקר, חוקרים בתר-דוקטוריאליים, ומדענים אורחים מרחבי העולם".
 
טקס החתימה מציין את השקתו הרשמית של הפרויקט. פרופ' חיים גרטי, סגן נשיא מכון ויצמן למדע, חתם בשם מכון ויצמן למדע, אוניברסיטת תל-אביב ומדינת ישראל.

 



מקור הכתבה: www.hayadan.org.il


דף הבית >> מבזקי דף >> יהדות דת ואמונה >> מכון ויצמן נבחר כאחד משבעה מרכזי הליבה