שלושה ישראלים השתתפו באוניברסיטה של נאס"א


 

שלושה ישראלים השתתפו באוניברסיטה של נאס"א

מאת משרד המדע

"הרעיון היה לצאת מהאוניברסיטה עם רעיון ויכולת ממשיים להקמת מיזם שייתן מענה לאתגר עולמי שישפיע על חיי אנשים כגון בתחומים של בריאות, עוני ואנרגיה" אומר עמרי יפה, אחד המשתתפים

תארו לכם מקום שאליו מגיעים מכל העולם מוחות צעירים ומבריקים בעלי אוריינטציה יזמית לשלושה חודשים שבהם הם נחשפים לטכנולוגיות המתקדמות ביותר בעולם, למרצים מעוררי ההשראה והמבריקים ביותר בתחום הטכנולוגיה והמדע ומקבלים כלים ותמיכה כדי לפתור את הבעיות הגלובליות שמשפיעות על מיליארדי אנשים בעולם. את החוויה הזו בדיוק זכו לעבור בקיץ האחרון שלושה יזמים ישראלים צעירים שהתקבלו לפרויקט של אוניברסיטת סינגולריטי במטה נאס"א בקליפורניה לאחר שזכו בתחרות פורצי דרך ע"ש אילן ואסף רמון שיזמו משרד המדע והטכנולוגיה וקרן רמון.

עמרי יפה (29), צביקה אורון (29) והילל משעל (32) הם שלושת הישראלים שהצטרפו בקיץ האחרון ל-80 יזמים מ-35 מדינות, בהם אנשי מחשבים, אנשי עיצוב ואמנות, אנשי עסקים, פעילים חברתיים, רופאים ומדענים צעירים שהוכיחו ייחודיות, יצירתיות ויתרון יחסי בתחום מסוים והתקבלו לאוניברסיטה שמפעילים נאס"א וגוגל.

"הרעיון היה לצאת מהאוניברסיטה עם רעיון ויכולת ממשיים להקמת מיזם שייתן מענה לאתגר עולמי שישפיע על חיי אנשים כגון בתחומים של בריאות, עוני ואנרגיה" אומר עמרי יפה. למטרה זו הפגישה אוניברסיטת סינגולריטי את המשתתפים עם יזמים מובילים שפרצו דרך בתחומם כגון דן ברי אסטרונאוט בנאס"א שהיה בחלל שלוש פעמים, פול אלן המייסד השותף של חברת אפל, ראש תחום הטכנולוגיות בבית הלבן וחברי ההנהלה הבכירה של גוגל ושל נאס"א.

המשתתפים זכו גם לבקר במקומות שאינם פתוחים לקהל הרחב ובכלל זה לאזור האימונים והמחקר של נאס"א שם הנחיתו המשתתפים בעצמם מעבורת חלל באמצעות סימולטור ייחודי מסוגו בעולם, לבקר במטה ענקיות האינטרנט גוגל ופייסבוק ולראות מקרוב את העבודה על הטכנולוגיות של המחר בתחומי האנרגיה, גרעין, רובוטיקה, לייזרים, ביו-טכנולוגיה ועוד.

ממד נוסף של האוניברסיטה היה האפשרות שהיא מעניקה ליצור קשרים עולמיים עם אנשים יצירתיים שהביאו לשינוי, אפילו קטן במדינתם, והם בעלי פוטנציאל להביא בעתיד להשפעה ממשית. אחד הפרויקטים שיזמו משתתפים באוניברסיטה ניסה לפתור בעיות של ניוד של תרופות ומזון באפריקה שבעיקר בחורף אינם מגיעים לכפרים. המשתתפים פיתחו הליקופטרים רחפנים קטנים הפועלים כמו מכונית בשלט רחוק לניוד של תרופות ומזון ומנסים להריץ את זה כעת באו"ם.

עמרי וצביקה עבדו במסגרת האוניברסיטה על פרויקט שנקרא "סנסטור" (Senstore) להקמת פלטפורמה שמאפשרת לפתח ולהפיץ מכשור רפואי בצורה זולה וזמינה לכל מקום בעולם. "הבאנו את הידע והניסיון מהסטארט-אפ שלנו בארץ ושם אספנו צוות שמתמחה במכשור רפואי, בתוכנה, ברגולציה ובשיווק שסייעו לנו לפתח את הרעיון עוד" הם מספרים. בישראל עוסקים שני החברים הוותיקים בהרצת החברה שלהם LifeBeam שמייצרת סנסור ייחודי שמנתר פרמטרים פיזיולוגיים בסביבה דינמית ומלאת רעשים. "בשלב זה אנחנו עובדים עם חיל האוויר וצה"ל על סנסור שמנתר פרמטרים בגוף כגון נשימה, דופק ומהירות זרימת הדם", אומר צביקה. "הסנסור נצמד לגוף של חייל, מודד כל הזמן את המדדים הגופניים ומרתיע לחמ"ל על מצבי חירום כגון על חייל שהתייבש או נפצע".

הילל התמקד באוניברסיטה בפרויקט שמטרתו לספק אנרגיה חשמלית זולה לאנשים במדינות עולם שלישי ובנה מודל של ערכה אישית המאפשרת לאנשים פרטיים להרכיב מתקן זול וקטן של מערכת סולרית שבמוקדו תאים פוטו-וולטאים המייצרים חשמל ברמה הבסיסית שמאפשרת לדוגמא הדלקת מספר נורות וטלוויזיה לכמה שעות. בישראל ממשיך הילל במסגרת לימודי התואר השני שלו באנרגיה סולארית בשה בוקר בעבודה על סוג עתידי של תאים סולארים הממירים את אנרגית השמש לחשמל ומבוססים על ננו-אנטנות מסדר גודל של 100 ננו-מטר (אלפית משערת אדם). "תאים כאלו אמורים להיות יעילים וזולים יותר, והתקווה היא שיהפכו את עולמנו למקום טוב יותר וירוק יותר" מציין הילל.
 הילל מספר על ההשראה הגדולה ביותר שקיבל: "מהאסטרונאוט דן ברי, איש צנוע וטוב לב, שנדחה 13 שנה על ידי נאס"א עד שהתקבל להיות אסטרונאוט למדתי את הלקח הכי גדול: לא לוותר על החלומות שלך, להתמיד ולדבוק במשימה".

שלושת הנציגים הישראלים מספרים כי האוניברסיטה שינתה את ראייתם והפכה אותה לרחבה יותר, ארוכת טווח ובינתחומית ושלושתם, כל אחד בתחומו, מקווים שהיוזמות שהם עובדים עליהם כעת יביאו לשינוי ולהשפעה ממשית על אנשים.

רוצים גם להשתתף באוניברסיטה של נאס"א? ההרשמה לתחרות "פורצי דרך" של משרד המדע והטכנולוגיה וקרן רמון לקראת המחזור הבא של אוניברסיטת סינגולריטי בעיצומה. פרטים באתר התחרות ההרשמה מסתיימת ב-10 בינואר 2012.

קרן רמון ומשרד המדע והטכנולוגיה, מקיימות מאז 2011 את תחרות פורצי דרך על שם אילן ואסף רמון. חבר שופטים הכולל אנשי מפתח מהאקדמיה, מהמגזר העסקי, הכלכלי והחברתי, בוחרים מדי שנה שני פרויקטים פורצי דרך, חדשניים ובעלי הבטחה להשפעה ממשית על האנושות.

הזוכים מקבלים מלגת לימודים בגובה כ-30,000 דולר כל אחד לתכנית הקיץ של אוניברסיטת Singularity במטה נאס"א שבקליפורניה.
 התחרות מבקשת לעודד יזמות, יצירתיות וחדשנות בחברה הישראלית, לטפח יזמים, מצוינות, מנהיגות ישראלית וערכית. בנוסף, מבקשים משרד המדע וקרן רמון להעלות את המודעות בציבור לתחומי המדע והטכנולוגיה, להשפעתם של תחומים אלו על חיי היומיום של כל אזרח, על תרומתם לכלכלה, לטיפוח ההון האנושי ולצמצום פערים בחברה.

 



מקור הכתבה: www.hayadan.org.il


דף הבית >> מבזקי דף >> יהדות דת ואמונה >> שלושה ישראלים השתתפו באוניברסיטה של נאס"א