אדמה יהודית בסוריה



אדמות הברון רוטשילד וקק"ל בסוריה
הסורים דורשים לקבל חזרה את אדמות הגולן אולם עתה מתברר כי בחבל הארץ חורן שבסוריה, מרחק של כ-35 ק"מ מדמשק, נמצא שטח בבעלות ישראלית.
כשהנשיא הסורי בשאר אסד מדבר על קבלת כל שטחי רמת הגולן כתנאי ראשון לשלום, ספק רב אם הוא מודע לעובדה חשובה ומעניינת: עשרות אלפי דונמים שנמצאים כיום בשטח הסורי שייכים למעשה לידיים ישראליות. מדובר בשני שטחים שרכש הברון רוטשילד באמצעות חברת פיק"א, ואשר הועברו לקרן הקיימת לישראל עם קום המדינה.
שני השטחים משתרעים על פני שטח כולל של כ-59 אלף דונם. לשם ההמחשה, מדובר בשטח גדול פי חמישה מזה של העיר כרמיאל, וקטן פי שלושה מזה של תל-אביב. השטח הקטן יותר - שגודלו כ-6,000 דונם - נמצא ברמת הגולן, הגדול נמצא בשטחה של סוריה, באזור הנקרא ארץ חורן או ארץ הבשן, מרחק 35 ק"מ מדמשק וגודלו כ-53 אלף דונם. השטחים כוללים כפרים, עשרות מבני מגורים ואדמות חקלאות רבות.
הבעלות הישראלית על האדמות אינה מוטלת בספק. היא מתועדת במסמכים של הרפובליקה הסורית, שמהם עולה כי הבעלים, חברת פיק"א, אף שילמו מסים על סמך רישום מפורט של הקרקעות.
את הקרקע רכשה פיק"א מבעלי אחוזות בשנות ה-30 של המאה העשרים. הבעלות היא לא רק על הקרקעות, אלא גם על השטחים הבנויים במספר כפרים כמו סחם אל ג'ולאן, ג'לין וכווכב אל-קבלייה. גודלו הכולל של השטח 52,329 דונם , שמתוכו כ-28,231 דונם של קרקעות חקלאיות והיתר קרקעות הרריות או טרשיות למרעה.
מסים כחוק
מהמסמכים שהופקדו בארכיון הציוני ברור ללא צל של ספק שרכישת הקרקע הושלמה בראשית שנות ה-30, למרות שעל תמצית נסחי הרישום על שם פיק"א לא נמצא תאריך מדויק. מסמכים אחרים הדנים בקביעת גבול בין קרקעות פיק"א לבין בעלי קרקעות אחרים בכפרים השכנים הם משנת 1932, כך שברור כי הקרקע נרכשה לפני כן.
החל משנת 1943, ניסו השלטונות הסורים, בהשפעת הלאומנות הערבית הגואה, לפגוע בזכויות פיק"א. לעזרתם של השלטונות הסורים נחלץ הווקף המוסלמי. שנים רבות לאחר שפיק"א רכשה את הקרקע ונרשמה בטאבו הסורי ללא ערעור, החל הווקף לטעון כי מדובר באדמת ווקף שאינה ניתנת למכירה.
עם זאת, ממסמכים שונים עולה כי פיק"א הוסיפה לשלם מס לשלטונות הסורים לפחות עד שנת 1942. בשנות ה-50 התפרקה פיק"א מרצון ובשנת 1957 העבירה החברה את רוב המקרקעין שבבעלותה בארץ ובחורן לקק"ל. בשנת 1982, לקראת סיום הליכי הפירוק מרצון, העבירה פיק"א לקק"ל את שארית קרקעותיה שהיו עדיין בבעלותה, פרט למספר בודד של חלקות קרקע שנשארו בידי משפחת רוטשילד.
המסמכים המעידים על בעלותה של פיק"א על הקרקעות הסוריות נמצאים במשרד עורכי הדין שניהל וייצג את החברה, משרדו של סלומון ליפשיץ ז"ל. האיש שקישר בין משפחת רוטשילד לקק"ל היה נפתלי ליפשיץ ז"ל. כמו כן, חומר רב על אדמות פיק"א הועבר ככל הנראה על-ידי פיק"א לארכיון הציוני, ובו יכול כל אדם לעיין.


מקור הכתבה: http://www.tapuz.co.il/blog/ViewEntry.asp?EntryId=1345158


דף הבית >> מבזקי דף >> יהדות דת ואמונה >> אדמה יהודית בסוריה